سلطه طالبان بر افغانستان امنیت غرب را به خطر انداخته است

روسای سازمان‌های امنیتی آمریکا از گسترش افراط‌گرایی در منطقه نگران‌اند

نیروهای طالبان در شمال افغانستان در حال رژه نظامی - 

ELISE BLANCHARD / AFP

۱۵ ماه پس از سلطه طالبان بر افغانستان، دولت جو بایدن در آمریکا از گسترش افراط‌گرایی و به خطر افتادن امنیت ملی این کشور نگران است. روسای سازمان‌های امنیتی آمریکا به‌تازگی اعتراف کرده‌اند که سلطه طالبان امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته است.

 شبکه خبری فاکس نیوز در گزارشی که چهارشنبه ۱۶ نوامبر، منتشر کرد، به نقل از روسای سازمان‌های امنیتی آمریکا گفت که شرایط بد انسانی در افغانستان و سلطه طالبان تهدیدی جدی برای امنیت ملی آمریکا است.

روسای اف‌بی‌آی (FBI) و سازمان وزارت امنیت داخلی و دفتر مدیر اطلاعات ملی (اودی‌ان‌آی/ODNI) در ارزیابی تازه‌ای که به کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان ارائه شد، وضعیت ۱۵ ماه اخیر در افغانستان پس از سقوط دولت جمهوری و سلطه طالبان را بررسی کردند.

کریستین ابی زید، مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم اودی‌ان‌آی، به کمیته امنیت داخلی کنگره گفت که افراط‌گرایی خشونت‌آمیز همچنان تهدیدی برای غرب است و به وخیم‌تر شدن شرایط انسانی در مناطقی مانند افغانستان، سومالی و یمن کمک می‌کند. او هشدار داد: «اکنون به نظر می‌رسد  داعش در حال اجرای عملیات تروریستی در خارج از مرزهای افغانستان است.»

در گزارش کتبی ابی زید که به کنگره ارائه شد، هم آمده است: «داعش خراسان امسال جاه‌طلبی‌های خود در خارج از افغانستان را با چند حمله راکتی فرامرزی علیه تاجیکستان و ازبکستان و یک توطئه خنثی‌شده در هند گسترش داد. با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در اوت ۲۰۲۱، کشف جاه‌طلبی‌های آن برای حمله به غرب و احتمالا آمریکا، یک اولویت اطلاعاتی است.»

به گفته ابی زید، یکی از شاخه‌های القاعده هم که در افغانستان حضور دارد- هرچند قدرت چندانی ندارد- در اندیشه حمله به منافع آمریکا است. اگرچه در حال حاضر چنین توانایی در این شاخه القاعده دیده نمی‌شود.

در همین حال، الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا، هم به کمیته نمایندگان کنگره گفت که رهبران القاعده و داعش از حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ به عنوان بزرگ‌ترین عملیات یاد می‌کنند و در تلاش‌اند تروریست‌ها را به تکرار چنین حملاتی تشویق کنند.

کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی، هم به کمیته امنیت داخلی کنگره گفت که سازمان او ​​«در مورد تسلط طالبان بر افغانستان همچنان نگران است» و خاطرنشان کرد که هدف سازمان‌های تروریستی خارجی مانند القاعده و داعش و وابستگان آن‌ها در سراسر جهان اجرا یا الهام بخشیدن برای حملات گسترده علیه آمریکا و منافع آن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره که منتقد سیاست‌های جو بایدن در افغانستان‌اند، او را به بی‌تفاوتی در قبال جان هزاران افغانی متهم کردند که طی ۲۰ سال حضور آمریکا در این کشور، با آنان همکار بوده‌اند. فاکس‌نیوز از قول مایکل مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه تگزاس در کنگره، نوشت: «افغانستان در آینده یکی از نقاط تمرکز ما خواهد بود. جمهوری‌خواهان می‌خواهند سال آینده در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان جلسات متعددی برگزار کنند.»

در یک سال اخیر،‌ نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان موضوع همیشگی نزاع جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بوده است. اکثر جمهوری‌خواهان از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، می‌گویند که همه نیروهای آمریکایی نباید از افغانستان خارج می‌شدند و بهتر بود تعدادی از آنان در پایگاه نظامی بگرام می‌ماندند.

 البته تعدادی از دموکرات‌ها نیز با این نظریه موافق‌اند؛ اما جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، همچنان بر درست بودن تصمیمش تاکید دارد. بایدن معتقد است اگر آمریکا از افغانستان خارج نمی‌شد، مجبور بود سالیان طولانی در این کشور باقی بماند و نیروهای بیشتری را در این کشور از دست دهد.

به باور بایدن، آمریکا می‌تواند از راه دور نیز وضعیت افغانستان را زیر نظر داشته باشد. او کشتن ایمن الظواهری در کابل را به عنوان نمونه اشراف اطلاعاتی آمریکا بر افغانستان مطرح می‌کند.

 با این حال بسیاری از فرماندهان نظامی آمریکا از جمله روسای سازمان‌های امنیتی نگران‌اند که گروه‌های تروریستی جهادی بتوانند دوباره امنیت ملی آمریکا را به خطر بیندازند و بار دیگر حملاتی شبیه یازدهم سپتامبر را در این کشور سازماندهی کنند. 

بیشتر از جهان