فایل صوتی منتسب واجا؛ ادامه پروژه احیای اصلاح‌طلبی مقابل براندازی

اصلاح‌طلبی و شعار تغییر دو ابزار دیگر نظام برای مقابله با جریان براندازی‌اند

جمهوری اسلامی برای مهار جریان براندازی در اندیشه احیای موقت و کنترل‌شده اصلاح‌طلبان‌اند- AFP

فایل صوتی منتسب به یکی از معاونان وزیر اطلاعات که در برخی کانال‌های تلگرامی منتشر شده است، از برخی وقایع ۶۰ روز اخیر در ایران پرده برمی‌دارد و تحلیل‌ها درباره پروژه نظام برای احیای گفتمان اصلاح‌طلبی در مقابل براندازی را تقویت می‌کند.

در این فایل صوتی که به‌تازگی منتشر و محتوای آن توجه رسانه‌ها را جلب کرده است، یک مقام وزارت اطلاعات می‌گوید مرگ مهسا امینی در مقر پلیس یک اتفاق تلخ برنامه‌ریزی‌نشده بود. این مقام توضیح می‌دهد وزارت اطلاعات پرونده مهسا امینی از جمله تمام ارتباطاتش، نحوه دستگیری‌ او، توضیحات ماموران گشت ارشاد و فیلم‌های تجزیه‌وتحلیل‌شده را بررسی و در نهایت به این نتیجه رسیده که مرگ این دختر «یک حادثه» بوده است.

این فرد در ادامه سخنان خود، اتهام‌ نهاد‌های امنیتی علیه نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌مهین، را تکرار و این دو را به ارتباط با «موسسات براندازی نرم» متهم می‌کند و مدعی می‌شود آن‌ها که «دوره‌دیده» بودند، با پیگیری پرونده مهسا امینی باعث شدند موج اعتراض‌ در ایران شکل بگیرد.

او در سخنان خود، ادعای برخی رسانه‌های امنیتی را هم تکرار کرد و گفت که در روز‌های نخست پس از اعلام درگذشت مهسا امینی، ۳۵۰ هزار نفر حدود ۹۲ میلیون محتوا در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها تولید کردند که ۴۰ درصد این افراد در داخل ایران بودند.

این مقام در بخش دیگری از سخنان خود، عامل شکل‌گیری اعتراض‌های سراسری را «آسیب‌های داخلی، مشکلات اقتصادی و شش ماه تهیه آتش علیه گشت ارشاد» اعلام کرد و گفت فضای مجازی در ایران به ابزار «ناامن سازی» تبدیل شده است که می‌تواند هر رویدادی را به اعتراض‌های خیابانی تبدیل کند.

این مقام وزارت اطلاعات همچنین اعتراف کرد که نظام با آغاز و سپس گسترش اعتراض‌ها در ایران به «فلج تحلیلی» دچار شد. به‌ویژه پس از بازگشایی دانشگاه‌ها که این اعتراض‌ها گسترده‌تر هم شدند.

در این فایل صوتی، شمار بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سراسری در ایران ۱۵ هزار نفر که ۷۰ درصدشان ۱۷ تا ۲۱ سال سن دارند، اعلام می‌شود.

او همچنین مدعی می‌شود براورد‌ نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی نشان می‌دهد «بحران» کنترل شده و در جبهه مقابل، «ناامیدی» به وجود آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فرد در عین حال اضافه می‌کند تا زمان کنترل کامل بحران، نیرو‌ها «شدت عمل بیشتری» به خرج خواهند داد؛ هرچند در این برخورد‌ها بسیاری از افراد بی‌گناه هم کشته شدند.

این مقام اطلاعاتی در بخش دیگری از سخنان خود، مدعی می‌شود که در آینده «تعدادی ترور و انفجار کور» صورت می‌گیرد و تنها با رفع مشکلات اقتصادی و برخی «تغییرات» و «افزایش رواداری» است که می‌توان اعتراض‌های آتی در ایران را به طور کامل کنترل کرد.

قسمت بعدی سخنان این مقام در انتقاد از برخی مسئولان و مقام‌های جمهوری اسلامی است که اواز آن‌ها نامی نمی‌برد اما می‌گوید وقتی حادثه اتفاق افتاد، «آن‌ها که باید سکوت کنند، نمی‌کنند و آن‌ها که باید حرف بزنند، ساکت می‌مانند... و در مواقع آشوب، غضنفرهای ما بیش از ام‌آی‌۶ تاثیر منفی دارند و مردم را عصبانی‌تر می‌کنند.»

این مدیر ارشد اطلاعاتی در این فایل می‌گوید که مهم‌ترین تفاوت اعتراض‌های اخیر با اعتراض‌های سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ در این است که «حریف» خودش موج را ایجاد می‌کند و جلو می‌برد. او همچنین تلاش می‌کند چنین القا کند که آمریکا برای هدایت این دور از اعتراض‌ها روی سعید مدنی، مصطفی تاج‌زاده و میرحسین موسوی متمرکز شده است؛ سه نفری که دو نفر آن‌ها در حال حاضر در زندان و نفر آخر هم در حصر است.

این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که جریان موسوم به اصلاح‌طلبی سال‌ها است که در هیچ یک از جنبش‌های اعتراضی در ایران شرکت ندارند و با آن‌ همراه نمی‌شود.

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دو جریان عمده سیاسی در جمهوری اسلامی‌‌اند که مردم معترض ایران از سال ۱۳۹۶ تاکنون، شعار می‌دهند که از این دو جریان و کلیت جمهوری اسلامی گذر کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی سال‌ها است که از اصلاح‌طلبان به عنوان مخالفان و منتقدان داخلی خود نام می‌برند و از این طریق تلاش می‌کنند نشان دهند مخالفان در نظام از آزادی عمل برخوردارند؛ بنابراین از حذف کامل این جایگاه این جریان نزد مردم نگران شده‌اند. تحلیل نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی بر این استدلال استوار است که یک جریان اصلاح‌طلب کنترل‌شده و زاویه‌دار با هیئت حاکمه که به اصل نظام وفادار است، به مراتب کم‌خطر‌تر از جریانی است که از دل مردم بیرون بیاید و روز‌به‌روز قدرتمند‌تر شود و عبور از کلیت جمهوری اسلامی را مهم‌ترین هدف خود بداند.

در این فایل صوتی که رگه‌هایی از این سیاست عاملیت دادن به برخی اصلاح‌طلبان در شکل‌گیری اعتراض‌ها را در خود دارد، تلاش می‌شود این‌گونه القا شود که رهبر این اعتراض‌ها اصلاح‌طلبانی‌‌اند که تحت کنترل‌اند و نیرو‌های خارج‌نشین مخالف جمهوری اسلامی فاقد ظرفیت رهبری و موج آفرینی در داخل ایران‌اند.

این خط روانی و امنیتی از آنجا پر رنگ‌تر می‌شود که محمد خاتمی، رهبر جریان اصلاحات در ایران، به‌تازگی «براندازی» نظام جمهوری اسلامی را «نه ممکن و نه مطلوب» دانسته و در یک هفته گذشته در کلاب‌هاوس هم  به منظور احیای جریان اصلاح‌طلبی به عنوان ابزاری برای کنترل جریان رو‌به‌گسترش «براندازی»، اتاق‌های زیادی تشکیل شده است.

این خط که پس از آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران، با دعوت گروهی از اصلاح‌طلبان به برنامه‌های تلویزیونی آغاز شد، حالا در ابعاد بزرگ‌تر و با شدت و حدت بیشتری در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌شود. این پروژه را برخی محافظه‌‌کارانی دنبال می‌کنند که قصد دارند با اعلام برخی تغییرات آتی در نحوه حکمرانی و تغییر برخی خط‌مشی‌ها و روش‌های حکومتداری در جمهوری اسلامی که مقام‌های دولت سیزدهم و برخی نمایندگان مجلس هم در هفته‌های اخیر درباره آن سخن گفته‌اند، اعتراض‌ها در ایران را کنترل کنند.