وزیر ارتباطات برای اینترنت ملی به تمام منابع مالی این وزارتخانه چوب حراج می‌زند

نهادهای امنیتی با دستور قضایی این امکان را دارند به اطلاعات کاربران در پلتفرم‌های داخلی دسترسی داشته باشند

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی، گفت که برای «تحقق شبکه ملی اطلاعات»، تمام منابع مالی وزارتخانه‌ خود را بسیج کرده است. او بار دیگر ادعا کرد که کاربران ایرانی از پلتفرم‌های داخلی استقبال کرده‌اند.

وزیر ارتباطات که روز سه‌شنبه ۲۴ آبان، برای پاسخ به سوال مجتبی رضاخواه، نماینده تهران، به مجلس فرا خوانده شد، از تشکیل شورایی به نام «توسعه شبکه ملی اطلاعات» در وزارت ارتباطات خبر داد و گفت که تمام امکانات مالی وزارتخانه برای پیشبرد این پروژه پای کار آمده‌اند.

به گفته زارع‌پور، این طرح تاکنون نزدیک به ۵۹ درصد پیشرفت داشته است. او در ادامه، به نمایندگان «مجلس انقلابی» وعده داد تکمیل شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۳ به پایان برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه ملی اطلاعات یا «اینترنت ملی»، پروژه‌ای است که نخستین بار در سال ۱۳۸۴ و در دولت محمود احمدی‌نژاد، مطرح شد و پس از آن در سال ۱۳۸۹، در قانون پنجم توسعه گنجانده شد. با اجرای این طرح، داده‌ها روی سرورهای داخلی قرار می‌گیرند و امکان مسیریابی آنان در خارج از ایران وجود ندارد. ناظران تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران با اجرای طرح اینترنت ملی در جهت قطع ارتباط کاربران ایرانی با شبکه جهانی اینترنت گام برمی‌دارد.

اجرای این پروژه در سال‌های قبل به کندی پیش‌ می‌رفت اما عیسی زارع‌پور پس از انتصاب به سمت وزیر ارتباطات، اعلام کرد که یکی از مهم‌ترین اهداف وزارتخانه‌ او راه‌اندازی اینترنت ملی است. او آبان ۱۴۰۰ نیز در دیدار با مراجع قم، به آنان اطمینان داد که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، «فضای مجازی در تراز انقلاب اسلامی» را عملیاتی می‌کند.

وزیر ارتباطات دولت رئیسی در هفته‌های اخیر، هم‌زمان با خیزش سراسری ایرانیان علیه حکومت، بارها ادعا کرد که اینترنت قطع نشده، اما هرگز نگفت که با دستور او و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی در شورای عالی فضای مجازی، پهنای باند خارجی کاهش یافته است.

عیسی‌ زارع‌پور روز سه‌شنبه در مجلس، ادعای اعتماد کاربران ایرانی به پلتفرم‌های داخلی را مطرح کرد و گفت که در یک روز، ۱۷ میلیون ایرانی به یک پلتفرم‌ داخلی پیوسته‌اند و ۶۰ درصد ترافیک داخلی ترافیک استفاده مردم از پلتفرم‌های داخلی است. البته وزیر ارتباطات از پلتفرمی که ۱۷ میلیون کاربر ایرانی یک‌روزه به آن پیوسته‌اند، نام نبرد و درباره اعتماد مردم به پلتفرم‌های داخلی توضیح بیشتری نداد اما پیش‌تر به صراحت گفته بود که نهادهای امنیتی می‌توانند با حکم مراجع قضایی، اطلاعات کاربران ایرانی را از پلتفرم‌های داخلی بگیرند.

قطع دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت و پلتفرم‌های جهانی هم‌زمان با شروع اعتراض‌های سراسری، این نکته را اثبات می‌کند که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی می‌کوشند با تقویت پیامرسان‌های داخلی و تبلیغ آن‌ها، در مواقع نیاز به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کنند. با وجود ادعاهای پیاپی وزیر ارتباطات مبنی بر استقبال کاربران ایرانی از پلتفرم‌های داخلی، شواهد آشکار می‌کند که کاربران در جریان خیزش سراسری اخیر نه‌تنها به پلتفرم‌های داخلی رغبتی نشان نداده‌اند بلکه با هدف تامین امنیت خود و خانواده‌شان، حتی پلتفرم‌های ایرانی خدمات تاکسی و سفارش غذا را هم حذف کردند؛ موضوعی که حتی سران حکومت نیز به آن اذعان دارند.

محمدباقر قالیباف، روز سه‌شنبه در مجلس گفت که انتقال کاربران از پلتفرم‌های خارجی به پلتفرم‌های داخلی به شکل دستوری امکان‌پذیر نیست و برای این کار باید «مزیت، انگیزه و تسهیل‌گری» ایجاد شود. قالیباف در ادامه، ادعای «امنیت کاربران» در پلتفرم‌های داخلی را مطرح کرد و گفت که رئیس قوه قضاییه بر اساس فتوای علی خامنه‌ای، آیین‌نامه‌ای را در خصوص صیانت از اطلاعات کاربران به همه دستگاه‌های نظارتی ابلاغ کرده است؛ البته رئیس «مجلس انقلابی» این را نگفت که طبق قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران، نهادهای امنیتی با مجوز همین قوه قضاییه، اجازه دارند به داده‌های اطلاعاتی کاربران در پلتفرم‌های داخلی دسترسی داشته باشند.