مین‌گذاری که معاون شهردار کابل شد

بسیاری از فرماندهان طالبان در بخش‌های اداری و مدیریتی نهادهای دولتی افغانستان به کار گمارده شدند

مولوی حبیب‌‎الرحمان منصور، معاون شهردار طالبان در کابل، در مصاحبه‌ای با تلویزیون ملی افغانستان در پاسخ به این پرسش که در عرصه نظامی چه مهارت‌هایی دارد، گفت که در کنار استفاده از پی‌کا و آر‌پی‌جی، مهارت زیادی نیز در کمین گرفتن و مین‌گذاری دارد.

معاون شهردار کابل افزود: «الحمدالله من بهترین توانایی را در کمین گرفتن در مسیر دشمن، مشخص کردن جایی که باید کمین گرفته شود، جابه‌جا کردن مین برای هدف قرار دادن دشمن و استفاده از سلاح‌های سنگین، از جمله آر‌پی‌جی و پی‌کا دارم. در جنگ جز اسلحه سنگین چیز دیگری با خود نداشتم. این‌ها مهارت‌های من هستند.»

مولوی حبیب‌الرحمان منصور، اوایل ماه فوریه به مسند «معاون شهرداری کابل در امور فرهنگی و اجتماعی» گمارده شد. طالبان از او با عنوان «قهرمان غازی مولوی حبیب‌الرحمان منصور» یاد می‌کنند. در مورد نقش مولوی حبیب‌‎الرحمان در جنگ علیه دولت پیشین افغانستان و مسئولیت‌هایی که او پیش از معاونت شهرداری کابل داشته است، اطلاعات زیادی در دسترس نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، ملا حسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، محب‌الله موفق، تک‌‌تیرانداز طالبان در فاریاب، را به مسند شهردار شهر میمنه در مرکز فاریاب گمارده است.

محب‌الله موفق در جریان پنج سال اخیر جنگ طالبان با نیروهای دولت پیشین افغانستان و نیروهای خارجی، در روستاها و شهرستان‌های فاریاب، در حکم تک‌تیرانداز طالبان فعالیت می‌کرد. او در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه مدعی شده بود که نقش مهمی در سرکوب نیروهای دولت پیشین افغانستان داشته است. از حدود سال ۲۰۱۵ که جنگجویان طالبان به سلاح‌های پیشرفته، به‌ویژه اسلحه تک‌تیرانداز دست یافتند،  تلفات نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان افزایش یافت.

با سلطه طالبان بر افغانستان، تمامی مسئولان نهادهای دولتی از سمت‌های خود اخراج شدند و فرماندهان و جنگجویان طالبان جای آن‌ها را در مسندهای دولتی گرفتند. در بسیاری از موارد، افراد به کار گمارده شده در رژیم طالبان، به دلیل نداشتن دانش و تجربه کافی، از توانایی پیش بردن کارها برخوردار نیستند.

مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، تاکنون بارها ادعا کرده است که با سلطه طالبان بر افغانستان، هیچ کارمندی از دولت پیشین افغانستان از کار بیکار نشده است و طالبان نیز می‌کوشند افراد حرفه‌ای و باتجربه را در نهادهای دولتی به کار گمارند.

سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) طالبان، در اواسط مهر در یک سخنرانی در شرق افغانستان، با اشاره به گمارده شدن افراد غیرحرفه‌ای در نهادهای دولتی، از سلطه این گروه ابراز تاسف کرد. تاکنون حقانی تنها مقام طالبان است که در سخنرانی‌اش به این نکته اشاره کرده است؛ هرچند، در نهادهای زیر کنترل شبکه حقانی نیز افراد غیرحرفه‌ای به مسندهای اداری و مدیریتی گمارده شده‌اند.