هشدار سوئیس درباره سفر به ایران، هفت فرانسوی در ایران زندانی‌اند

وزارت خارجه فرانسه می‌گوید احتمالا دو فرانسوی دیگر در ایران بازداشت شده‌اند

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به صراحت بازداشت اتباع خارجی در ارتباط با اعتراضات را تایید کرده است-۱۵۰۰ تصویر

دولت سوئیس همزمان با افزایش شمار اتباع خارجی بازداشت شده در ایران با انتشار بیانیه‌ای به شهروندان توصیه کرد از سفر به ایران خودداری کنند. این بیانیه یک روز پس از آن صادر شد که وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد دو شهروند دیگر این کشور نیز احتمالا در ایران بازداشت شده‌اند. سوئیس در عین حال اعلام کرده است که با تحریم‌های اروپا علیه جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مردمی همراهی نمی‌کند.

بسیاری از کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی نیز درباره سفر به ایران به شهروندان خود هشدار داده‌اند. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اخیرا اعلام کرده بود که ۹ تبعه خارجی را در ارتباط با اعتراضات دستگیر کرده است.

مقامات تهران معمولا  کشورهای خارجی و «دشمنان» را به برنامه‌ریزی اعتراضان مردمی در ایران متهم می‌کنند و پس از بازداشت اتباع خارجی آنها را به ارتباط با سرویس‌های جاسوسی متهم کرده و آنها را به اعتراف اجباری وامی‌دارند.

در جریان دو ماه خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی که با کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، مقامات تهران به صراحت اعلام کرده‌اند که شهروندان خارجی را در ارتباط با آنچه که آنها «اغتشاش» می‌خوانند، دستگیر کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سابقه بازداشت و گروگانگیری شهروندان خارجی در ایران به اوایل انقلاب و گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران بازمی‌گردد.

در همه این سال‌ها، حکومت همواره تعدادی از شهروندان خارجی را بازداشت کرده، به آنها اتهام جاسوسی و کمک به اعتراضات مردمی را زده است و سپس در مقابل دریافت امتیاز از غرب شامل مبادله زندانیان یا دریافت پول نقد و دیگر امتیازها، آنها را آزاد کرده است.

روند گروگانگیری جمهوری اسلامی در ۴۳ سال گذشته تقریبا هیچگاه متوقف نشده است و تعداد شهروندان خارجی بازداشت شده در ایران به صفر نرسیده است.

در حال حاضر ده‌ها خارجی یا دوتابعیتی از جمله شهروندان آمریکا، فرانسه و اسپانیا در ایران زندانی‌اند.

با توجه به بیانیه وزارت خارجه فرانسه درباره بازداشت دو فرانسوی دیگر در ایران، اکنون دست‌کم هفت فرانسوی در ایران بازداشت‌اند.

این درحالی است که اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال تحریم‌های سنگین‌تر علیه جمهوری اسلامی است و انتظار می‌رود در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز قطعنامه‌ای با حمایت اروپا و آمریکا علیه جمهوری اسلامی به تصویب برسد.

در جریان دو ماه خیزش سراسری مردم ایران، نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی صدها نفر از معترضان شامل ده‌ها کودک را کشته‌اند. هزاران نفر دیگر نیز مجروع و بازداشت شده‌اند. باوجود سرکوب گسترده، خیزش سراسری همچنان ادامه دارد و کمتر کشوری در جهان است که نسبت به آن واکنش نشان نداده باشد.