اردوغان به قدرت‌گیری بیشتر جمهوری‌خواهان امیدوار است

فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه، در هر دو حزب آمریکا حامیان و مخالفان پرشماری دارد

موضع‌گیری‌های باب منندز می‌تواند یک مانع جدی برای فروش نهایی جنگنده‌ها به ترکیه به‌حساب بیاد - KAYHAN OZER / TURKISH PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، ابراز امیدواری کرد با  تغییر ترکیب کنگره ایالات متحده و قدرت‌گیری بیشتر جمهوری‌‌خواهان در آمریکا، مسیر برای نهایی شدن قرارداد خرید جنگنده‌های اف-۱۶ از این کشور بسیار هموارتر شود.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان‌ماه) به‌نقل از رئیس‌جمهوری ترکیه نوشت: «امیدوارم ماه آینده مملو از خبرهای خوب باشد و در مسیر بسیار سازنده‌ای برای خرید اف-۱۶‌ قرار گیریم.»

به‌گفته رئيس‌جمهوری ترکیه، «اگر جمهوری‌خواهان آمریکا چند کرسی لازم را در سنا به دست آورند، اوضاع برای ما بسیار آسان‌تر خواهد شد.»

ترکیه ماه گذشته برای خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ آمریکایی با شرکت صنایع هوافضایی و تجهیزات نظام لاکهید مارتین وارد مذاکره شد.

ترکیه همچنین برای خرید ۸۰ کیت نوسازی جنگنده‌های فعلی خود نیز با این شرکت تجهیزات نظامی و امنیتی آمریکایی مذاکراتی را شروع کرده است.

برابر قوانین و ضوابط حقوقی ایالات متحده، هرگونه قرارداد نهایی فروش تجهیزات و قطعات نظامی باید به تایید کنگره برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با تغییر ترکیب نمایندگان کنگره آمریکا، قراردادهای نظامی با برخی از کشورهای مشخص، ممکن است تایید یا رد شوند.

موضوع «فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه» در هر دو حزب آمریکا حامیان و مخالفان پرشماری دارد.

در این میان، موضع‌گیری‌های باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا آمریکا، می‌تواند به‌عنوان یک مانع جدی برای فروش نهایی جنگنده‌ها به ترکیه به‌حساب بیاد. باب منندز بارها از سیاست‌های داخلی و کارنامه حقوق بشری اردوغان انتقاد کرده است.

رئيس‌جمهوری ترکیه در جریان سفر اخیرش به آمریکا، برای شرکت در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، با دو سناتور آمریکایی، درباره طرح خرید جنگنده‌های اف-۱۶ صحبت کرد. بعد از این نشست‌ها اردوغان گفت که بازخوردهای خوب و مناسبی از سناتورهای آمریکایی داشته است.

ترکیه هرچند یکی از قدیمی‌ترین کشورهای عضو پیمان نظامی «ناتو» به‌شمار می‌رود، اما دولت‌های مختلف آمریکا، همواره سیاست‌های متفاوتی در قبال مواضع و اقدامات آنکارا در منطقه اتخاذ کرده‌اند.

بیشتر از جهان