ادعای تازه موشکی سپاه در میانه اعتراض‌ها و مذاکرات فنی با آژانس

جمهوری اسلامی در ارتباط با مذاکرات برجام تحرکات تازه‌ای را آغاز کرده است

سپاه پاسداران آزمایش‌های موشکی را ابزاری برای امتیازگیری از طرف‌های غربی در مذاکرات هسته‌ای می‌داند- AFP

هم‌زمان با تلاش‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برای بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای و تهدید کشورهای غربی در ارتباط با محکومیت سرکوب‌ها در ایران، سپاه پاسداران از ساخت موشک بالیستیک «هایپر‌سونیک پیشرفته» خبر داد.

خبرگزاری‌ها روز پنجشنبه، ۱۹ آبان، این خبر را به نقل از امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، منتشر کردند. حاجی‌زاده ادعا کرده که این موشک «قادر است از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته عبور کند و آن‌ها را هدف قرار دهد».

او با اشاره به «سرعت بالای» این موشک تاکید کرد که «این موشک می‌تواند در‌ جو و خارج از جو‌ مانور دهد». این فرمانده سپاه افزود: «فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم فناوری پیدا شود که بتواند با آن مقابله کند. این یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است.»

خبر دستیابی به فناوری ساخت این موشک پس از آن اعلام می‌شود که نیروی هوافضای سپاه موشک ماهواره‌بر قائم١٠٠ را آزمایش کرد. گروهی از حامیان جمهوری اسلامی در رسانه‌های اجتماعی ادعا کرده‌اند این موشک با قابلیت حمل کلاهک می‌تواند نیویورک را هدف قرار دهد.

آزمایش این موشک واکنش رسانه‌ها و مقام‌های غربی  را در پی داشت و آمریکا آن را «غیرمفید و بی‌ثبات‌کننده» توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد مقام‌های جمهوری اسلامی که آمریکا و کشور‌های اروپایی را به دست داشتن در هدایت اعتراض‌های مردمی در ایران متهم می‌کنند، قصد دارند با این آزمایش پیامی تهدید‌آمیز برای آن‌ها ارسال کنند.

اعلام دستیابی به فناوری ساخت موشک بالیستیک هایپر‌سونیک پیشرفته همچنین می‌تواند ادامه شاخ‌وشانه کشیدن‌های تهران برای کشور‌های غربی باشد.

هم‌زمان با این هماوردطلبی سپاه پاسداران، گزارش‌ها از آغاز دور جدید تلاش‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ارتباط با مذاکرت هسته‌ای حکایت دارد. مقام‌های این وزارتخانه هفته گذشته از ارائه پیشنهادی جدید به طرف‌های غربی خبر دادند و هیئت فنی جمهوری اسلامی هم برای پاسخ به سوالات آژانس به وین سفر کرد.

با این حال، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که این هیئت فنی «چیز جدیدی در خصوص برنامه هسته‌ای» جمهوری اسلامی ارائه نکرد. گروسی همچنین گفت که قرار است تا چند هفته دیگر برای بررسی مسائل فنی به تهران برود و با مقام‌های جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، هم پس از برگزاری نشستی با وزرای امور خارجه سابق، در تماسی تلفنی با همتای عمانی خود، درباره توافق‌نامه برجام گفت‌وگو کرد و از تلاش‌های وزیر خارجه عمان برای رسیدن به «توافقی خوب، قوی و پایدار» قدردانی کرد.

مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی با غرب که چند ماهی است متوقف شده، با تحرکات تازه طرف ایرانی بار دیگر در کانون توجهات قرار گرفته است.