پرونده‌سازی اطلاعات سپاه برای یک شهروند لاهیجانی به اتهام قتل یک بسیجی

ماموران امنیتی قصد دارند کشته‌ شدن حمید پورنوروز، یکی از نیروهای سرکوبگر در لاهیجان، را به گردن مجید شب‌دینی بیندازند

 شبی که ماموران امنیتی مجید شب‌دینی را به ‌بیمارستان منتقل کردند به‌شدت مضروب شده بود‌ـ ایندیپندنت فارسی

ماموران انتظامی و سرکوبگر، شامگاه پنجشنبه ۱۲ آبان، جوانی به نام مجید شب‌دینی پاشاکی را با بدنی خونین به اورژانس بیمارستان پیروز در لاهیجان منتقل کردند. هم‌زمان در رسانه‌های اجتماعی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ماموران امنیتی قصد دارند کشته‌ شدن حمید پورنوروز، یکی از نیروهای سرکوبگر در لاهیجان، را به گردن مجید شب‌دینی بیندازند.

خبرگزاری فارس نیمه‌شب پنجشنبه به نقل از یک منبع آگاه نوشت که حمید پورنوروز، بسیجی مدافع حرم، با سلاح سرد کشته شده است. خبرگزاری ایرنا هم سلاح مورداشاره را «چاقو» اعلام کرد.

مجید شب‌دینی از کسبه خیابان فیاض لاهیجان است که مغازه خشکبارفروشی دارد. مردم لاهیجان او را انسانی شریف، مودب و بی‌آزار توصیف می‌کنند. منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفتند شبی که ماموران امنیتی مجید شب‌دینی را به بیمارستان منتقل کردند، یک دست و یک پایش به‌شدت مضروب شده بود. روی کمر و پشت مجید شب‌دینی رد ضربه‌های شوکر و باتوم و بر سر و گردنش هم جراحت‌های بسیاری وجود داشت. گزارش‌ها همچنین از وجود تعداد زیادی گلوله ساچمه‌ای بر بدن مجید شب‌دینی حکایت دارد. 

مجید شب‌دینی از کسبه خیابان فیاض لاهیجان است که مغازه خشکبارفروشی دارد‌ـ ایندیپندنت فارسی

این منبع مطلع می‌گوید زمانی که مجید شب‌دینی در حال پاسخگویی به سوال‌های پزشکان درباره علت مجروح شدنش بود، ماموران مانع شدند و اجازه ندادند او به بخش منتقل شود. آن‌ها مسئولان بیمارستان را مجبور کردند مجید را در اتاقکی مخصوص زنان باردار در اورژانس بیمارستان بستری کنند. همچنین به گفته این منبع، ماموران دست‌ و پای او را به تخت زنجیر کردند و چند سرباز نیروی انتظامی و لباس‌شخصی هم پیوسته در محل حضور داشتند.

تلاش برای گرفتن اعتراف اجباری تحت‌تاثیر مسکن قوی

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده شب‌دینی، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، درباره وضعیت او می‌گوید: «یک کتف مجید در رفته و یکی از پاهایش به‌شدت ضربه دیده بود که کاملا بانداژ شد. همچنین بر تمام تنش رد ساچمه و باتوم وجود داشت؛ به حدی که بخشی‌هایی از گوشت بدنش جدا شده بود و برای همین، یک روز بعد او را برای بخیه زدن به اتاق عمل بردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که، به گفته منبع مطلع، مجید شب‌دینی به عمل جراحی فوری نیاز داشت و پزشکان با توجه به شدت جراحت به او مسکن قوی (مورفین) تزریق کرده بودند، گروهی از لباس‌شخصی‌ها روز جمعه ۱۳ آبان، برای گرفتن اعتراف اجباری از او به بیمارستان رفتند. این منبع نزدیک در این‌باره به خانواده شب‌دینی گفت: «لباس‌شخصی‌ها حتی با خودشان دستگاه ثبت اثرانگشت هم آورده بودند. در حالی که مجید بی‌حال روی تخت دراز کشیده بود، از او انگشت‌نگاری کردند. بعد دوربین را جلو مجید گذاشتند و از او فیلم گرفتند. به او گفتند قتل حمید پورنوروز کار تو بود و باید اعتراف کنی، اما مجید زیر بار نرفت و گفت که کسی را نکشته است. آن‌ها در روزهای بعد نیز همین کار را تکرار کردند و با دوربین به سراغ مجید آمدند.»

در این پرونده چند نفر بازداشت شدند؟

این منبع نزدیک به خانواده شب‌دینی می‌گوید که روز جمعه ۱۳ آبان، کمتر از ۲۴ ساعت پس از بستری شدن، ماموران سرکوبگر یک دختر جوان را «با هدف شناسایی مجید» به بیمارستان آوردند. این دختر، که هویت او برای ایندیپندنت فارسی مشخص نیست و یکی دیگر از بازداشتی‌های شب کشته‌ شدن حمید پورنوروز است، در بیمارستان عنوان کرد که شب‌دینی را نمی‌شناسد.

منابع ایندیپندنت فارسی در لاهیجان تعداد بازداشت‌شدگان شامگاه پنجشنبه ۱۲ آبان، در این شهر را ۱۴ تا ۱۹ نفر براورد کرده‌اند. بنا به اطلاعاتی که به ایندیپندنت فارسی رسیده است، آتنا فرهمند، هدیه پوررضا و مبینا عیسی‌زاده، دانش‌آموزان لاهیجانی، هم در شب کشته شدن حمید پورنوروز بازداشت و پس از بازجویی، به زندان لاکان رشت منتقل شدند. مونا فرهمند، خواهر بزرگ‌تر آتنا، نیز از مجروحان شامگاه پنجشنبه در لاهیجان است.

انتقال مجید از بیمارستان به مکانی نامعلوم

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده شب‌دینی، روز سه‌شنبه ۱۷ آبان، پرونده قضایی مجید شب‌دینی از نیروی انتظامی به اطلاعات سپاه پاسداران منتقل شد. همچنین از صبح این روز، دو سربازی که تمام‌وقت مجید را تحت‌نظر داشتند، جای خود را به دو لباس‌شخصی دادند. مجید شب‌دینی از آن روز ممنوع ملاقات است و ظهر چهارشنبه ۱۸ آبان، با یک دستگاه آمبولانس، به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

منبع نزدیک به خانواده شب‌دینی می‌گوید او در حال حاضر در بازداشت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است و مراجعه خانواده به مراجع قضایی بی‌نتیجه بوده است.

مجید شب‌دینی به بیماری کم‌کاری تیرویید مبتلا است و سابقه تشنج دارد.

از کشته‌ شدن عرفان زمانی تا حمید پورنوروز

از شب کشته‌شدن حمید پورنوروز در کوچه‌پس‌کوچه‌های خیابان کاشف شرقی در لاهیجان روایت‌های متفاوتی وجود دارد. او تنها کشته شامگاه ۱۲ آبان در لاهیجان نیست. در آن پنجشنبه، مردم معترض لاهیجان در محدوده میدان انقلاب تجمع اعتراضی برگزار کردند که حمله نیروهای سرکوبگر باعث شد جمعیت متفرق شود و به سمت خیابان کاشف شرقی حرکت کند. حدود ساعت ۱۹:۳۰ آن شب، خبر کشته شدن یک جوان مقابل مدرسه عبدالرزاق لاهیجان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. سپس چندین ویدیو پخش شد که در آن جوانی به نام عرفان زمانی در اثر اصابت گلوله بر زمین افتاده و چند نیروی سرکوبگر با ادوات نظامی بالای سر او ایستاده‌اند.

شاهدان می‌گویند به عرفان زمانی از فاصله کمتر از یک متر شلیک شده است و حتی اجازه نداده‌اند او به بیمارستان منتقل شود. به گفته شاهدان عینی، آن‌ها به سمت مردمی که برای کمک عرفان آمدند، نیز شلیک کردند. عرفان بعدا با یک دستگاه وانت به بیمارستان شفا منتقل شد اما دیگر دیر شده بود.

پیش از این اتفاق، نیروهای سرکوبگر به مردم معترضی که کمی بالاتر از محل کشته شدن عرفان زمانی در تقاطع تربیت معلم و خیابان کاشف شرقی تجمع کرده بودند حمله کردند. روایت‌ها از محاصره چند ده نفر داخل کوچه‌های بن‌بست ۱۷ و ۱۹ در کاشف شرقی حکایت دارد. منابع محلی می‌گویند این افراد در تله برخی لیدرنماها افتادند و به سمت کوچه‌های بن‌بست هدایت شدند، محلی که گفته می‌شود به حمید پورنوروز با چاقو حمله شده است.

یک منبع که نخواست نامش فاش شود، در این‌باره به ایندیپندنت فارسی گفت: «ماموران افراد درمحاصره را با گلوله ساچمه‌ای هدف قرار دادند؛ در حدی که مردم برای فرار مجبور شدند از دیوار خانه‌ها بالا بروند و حتی در یکی از خانه‌ها شکسته شد. برخی از مردم نیز به دلیل شدت جراحت توان حرکت نداشتند و بازداشت شدند. تمام کوچه پر از خون بود و هیچ کسی از آن کوچه بدون ضرب‌وشتم و گلوله‌نخورده خارج نشد.»

این منبع مطلع می‌گوید افراد بازداشت‌شده در فضایی مسقف در نزدیکی محل حادثه، با چشم‌بند و دست‌‌بسته مدتی بازداشت بودند و سپس به مکانی نامعلوم  منتقل شدند.