روسیه به نیروهایش فرمان داد از خرسون عقب‌نشینی کنند

عقب‌نشینی از خرسون، بزرگ‌ترین شکست نمادین کرملین طی ماه‌های گذشته به‌شمار می‌رود

شهر خرسون در هفته‌های اول تهاجم نظامی روسیه به اوکراین سقوط کرد  - BULENT KILIC / AFP

وزارت دفاع روسیه دستور عقب‌نشیتی از شهر خرسون، در جنوب اوکراین، را به نیروهای نظامی این کشور صادر کرد. خرسون نخستین منطقه مهمی بود که به اشغال نیروهای روسیه درآمد و خروج از خرسون یک شکست نمادین بزرگ برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به‌شمار می‌رود.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز چهارشنبه نهم نوامبر (۱۸ آبان‌ماه) در یک سخنرانی تلویزیونی به سربازان روسی دستور دار از مناطق غربی رودخانه دنیپرو عقب‌نشینی کنند.

این تصمیم وزارت دفاع روسیه، به ‌دنبال هفته‌ها حملات مستمر نیروهای اوکراینی در این منطقه صورت گرفت.

به‌گفته وزیر دفاع روسیه، دیگر امکان حفظ شهر خرسون و مناطق غربی رودخانه دنیپرو برای نیروهای روس وجود ندارد. به‌گفته وزیر دفاع روسیه، او دستور ایجاد خطوط دفاعی در ساحل شرقی رودخانه را صادر کرده است.

خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه به‌نقل از سرگئی سوروویکین، فرمانده ارشد نیروهای روسیه در اوکراین، نوشت: «می‌دانم این تصمیم بسیار دشواری است. اما ما با این تصمیم، جان سربازان و توانایی رزمی خود را برای ماندن در مناطق شرقی حفظ می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌‌باور کارشناسان نظامی، پس از بازپس‌گیری مناطق وسیعی از اطراف شهر خارکیف، در تابستان گذشته، عقب‌نشینی از خرسون، بزرگ‌ترین شکست نمادین کرملین به‌حساب می‌آید.

ظرف هفته‌های گذشته، همزمان با تشدید حملات اوکراینی‌ها، نیروهای روسی غیرنظامی‌های ساکن خرسون را از شهر و مناطق اطراف آن خارج کردند.

شهر خرسون در هفته‌های اول تهاجم نظامی روسیه سقوط کرد. بازپس‌گیری این منطقه برای نیروهای اوکراینی از این جهت اهمیت دارد که خرسون یکی از چهار منطقه‌ای بود که مقام‌های کرملین در آن «همه‌پرسی» الحاق به روسیه برگزار کردند.

روز چهارشنبه، همزمان با خروج نیروهای روسی از خرسون،  ینس استولتنبرگ، دبیرکل «ناتو» در اظهارنظری گفت: پوتین در حمله به اوکراین مرتکب چند اشتباه راهبردی شد. نخست این که مقاومت اوکراینی‌ها را دست‌کم گرفت و دیگر این که توان متحدان اوکراین و شرکای «ناتو» برای کمک به آن‌ها را کم‌اهمیت تلقی کرد.

به‌گفته دبیرکل ناتو، کشورهای عضو این سازمان همچنان به کمک‌های خود به اوکراین ادامه خواهند داد.

بیشتر از جهان