کنشگران مدنی: الهه محمدی و نیلوفر حامدی را بی‌قیدوشرط آزاد کنید

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی این دو روزنامه‌نگار دربند را به ارتباط با «سرویس‌های خارجی» متهم کرده‌اند

جمعی از کنشگران حقوق زنان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران زن با صدور بیانیه‌ای، ضمن اعلام همبستگی با نیلوفر حامدی و الهه محمدی، روزنامه‌نگاران دربند در ایران، تاکید کردند که آنان طبق «تعهد و مسئولیت حرفه‌ای» خود عمل کرده‌اند و در پوشش اخبار مربوط به کشته شدن مهسا (ژینا) امینی «صداقت و پیگیری جدی» داشته‌اند.

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، هنگامی‌ که مهسا امینی در کما بود، به بیمارستان کسری تهران رفت و درباره او گزارش نوشت. الهه محمدی نیز خبرنگار روزنامه هم‌میهن بود که در ماموریتی کاری به سقز رفت و از مراسم خاکسپاری مهسا امینی گزارش تهیه کرد. نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی این دو روزنامه‌نگار را به اتهام ارتباط با خارج از ایران دستگیر کرده‌اند.

وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه هفته گذشته در اطلاعیه‌ای مشترک، ادعا کردند که «سرویس‌های خارجی» به نیلوفر حامدی و الهه محمدی «برای ایجاد آشوب و تحریک اذهان عمومی» در داخل ایران آموزش داده‌اند. پس از آن، رسانه‌های وابسته به حکومت نیلوفر حامدی و الهه محمدی را خبرنگاران «نیابتی دشمن» خواندند که «در پوشش خبرنگار برای سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا کار می‌کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنشگران و فعالان حقوق زنان در بیانیه‌ خود، انتساب چنین اتهام‌هایی را «خطرناک»، «دروغین» و «بی‌پایه و اساس» خواندند و تاکید کردند این دو خبرنگار نیز مانند بسیاری از بازداشتی‌های اخیر، از حق دسترسی به وکیل و دیدار با خانواده محروم‌‌اند و با وجود پایان بازجویی‌هایشان، از آزادی آن‌ها به قید وثیقه جلوگیری می‌شود.

در این ادامه این بیانیه آمده است: «سابقه سیستم قضایی در برگزاری دادگاه‌های ناعادلانه، اعتراف‌گیری اجباری از متهمان و نیز صدور احکام سنگین زندان نگرانی‌هایی درباره وضعیت این دو روزنامه‌نگار ایجاد کرده است.»

فعالان حقوق زنان، کنشگران مدنی و فمنیست‌های امضاکننده این بیانیه در پایان، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت این دو روزنامه‌نگار زندانی، خواستار توقف پرونده‌سازی و آزادی بی‌قیدوشرط تمامی بازداشتی‌ها و زندانیان سیاسی شدند.

آتنا دائمی، آسیه امینی، امین بزرگیان، بابک احمدی، باربد گلشیری، بنفشه جمالی، پروین اردلان، پویان مقدسی، ترانه علیدوستی، ثمین مهاجرانی، زینب پیغمبرزاده، سمانه سوادی، سوده راد، شهناز اکملی، ضیا نبوی، عسل عباسیان، مریم کریم‌بیگی، مهدیه گلرو، مهناز محمدی، نجمه واحدی و نعیمه دوستدار از امضاکنندگان این بیانیه‌اند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری روز سه‌شنبه ۱۷ آبان، به وضعیت پرونده الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، هم اشاره کرد و مدعی شد که این دو خبرنگار با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» در زندان‌اند و پرونده‌های آنان در شرف تصمیم‌گیری نهایی است اما اگر در این فاصله و در روند تحقیقات، عناوین اتهامی دیگری مطرح شود، مد نظر قرار خواهند گرفت و به آن‌ها نیز رسیدگی می‌شود. از سخنان ستایشی چنین برمی‌آید که دستگاه‌ امنیتی جمهوری اسلامی علاوه بر اتهام‌های سنگینی که به این خبرنگاران زده، آماده است عناوین اتهامی دیگری نیز درباره آنان مطرح کند.