تحلیلگر استرالیایی: جمهوری‌خواهان در هر دو مجلس آمریکا به اکثریت می‌رسند

یک تحلیلگر بی‌طرف پیش‌بینی می‌کند که جمهوری‌خواهان بخت بسیار بالایی برای پیروزی دارند 

نزدیک‌ترین رقابت‌های مجلس سنا را در ایالات جورجیا، پنسیلوانیا و نوادا شاهدیم- JEFF KOWALSKY / AFP

آدریان بومانت، تحلیلگر انتخاباتی وب‌سایت «کانورسیشن» استرالیا، دو روز مانده به انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا، پیش‌بینی کرد که حزب جمهوری‌خواه در هر دو مجلس کنگره (نمایندگان و سنا) به اکثریت خواهد رسید. در حال حاضر دموکرات‌ها اکثریت را در هر دو مجلس در اختیار دارند و امیدوارند که دست‌کم در یکی از آن‌ها (به‌ویژه مجلس سنا) اکثریت خود را حفظ کنند.

به نظر می‌رسد که پیش‌بینی بومانت با نظرسنجی‌های داخلی آمریکا مطابق است. طبق آخرین پیش‌بینی وب‌سایت تخصصی «۴۳۸» (بعدازظهر دوشنبه، ۷ نوامبر- ۱۶ آبان، به وقت شرق آمریکا) جمهوری‌خواهان به احتمال ۸۴ درصد به اکثریت در مجلس نمایندگان می‌رسند و به احتمال ۵۵ درصد به اکثریت در مجلس سنا. این وب‌سایت همچنین می‌گوید که جمهوری‌خواهان ۵۴ درصد احتمال پیروزی در هر دو مجلس کنگره را دارند و احتمال پیروزی دموکرات‌ها در هر دو مجلس ۱۶ درصد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بومانت که استاد دانشگاه ملبورن استرالیا است و از زاویه‌ای بی‌طرف انتخابات آمریکا را بررسی می‌کند، با اشاره به این نظرسنجی‌ها تحلیل می‌کند که جمهوری‌خواهان در چند هفته گذشته موفق شدند بخت بالای دموکرات‌ها را برای حفظ اکثریت خود در مجلس سنا خنثی کنند.

نزدیک‌ترین رقابت‌های مجلس سنا را در ایالات جورجیا، پنسیلوانیا و نوادا شاهدیم. بومانت یادآوری می‌کند که اگر جمهوری‌خواهان در هر سه ایالت پیروز شوند و بقیه رقابت‌ها هم مطابق انتظار پیش برود، حزب «قرمز» (جمهوری‌خواه) به اکثریت ۵۲ به ۴۸ می‌رسد. اما اگر دموکرات‌ها در هر سه پیروز شوند، به اکثریت ۵۱ به ۴۹ خواهند رسید. دیگر رقابت‌های نزدیک، در ایالت‌های آریزونا و نیوهمپشر (بخت بالای پیروزی دموکرات‌ها) و ویسکانسین، کارولینای شمالی، و اوهایو (بخت بالای پیروزی جمهوری‌خواهان) است. 

بومانت در پایان می‌گوید آخرین ارقام اقتصادی که منتشر شده، مثبت است و قاعدتا باید به حزب رئیس ‌جمهوری (دموکرات‌ها) کمک کند. مثلا طبق گزارش ۲۶ اکتبر، تولید ناخالص داخلی ۲.۶ درصد افزایش داشته است. در گزارش مشاغل ماه پیش که روز جمعه، ۶ نوامبر، منتشر شد، شاهد ایجاد ۲۶۱ هزار شغل بودیم؛ هرچند، بیکاری با دو درصد افزایش به ۳.۷ درصد رسیده است.

بومانت می‌گوید رای‌دهندگان بیشتر به مسئله تورم توجه نشان می‌دهند، نه سایر شاخص‌های اقتصادی. پیش‌بینی نهایی او بر اساس نظرسنجی‌های موجود، این است که جمهوری‌خواهان در هر دو مجلس کنگره به اکثریت خواهند رسید.

بیشتر از جهان