مایک پنس از برکناری ترامپ حمایت می‌کرد

ترامپ از نیویورک تایمز خواست تا هویت مولف مقاله را فاش کند

دونالد ترامپ و مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا- سپتامبر ۲۰۱۹
Brendan Smialowski / AFP

یکی از مقامات ارشد کاخ سفید می‌گوید که «مایک پنس»، معاون رئیس جمهوری آمریکا، از اقدام برای برکنار کردن دونالد ترامپ در چارچوب بیست و پنجمین متمم قانون اساسی حمایت می‌کرده است. (توضیح: این متمم که در سال ۱۹۶۵ به تصویب رسید، تصریح می‌‌کند که در صورت مرگ، بیماری، کناره‌گیری یا اخراج رئیس جمهوری، معاون او در آن سمت قرار خواهد گرفت.)

مولف ناشناس کتاب جدیدی به نام «یک هشدار»، به این احتمال اشاره می‌کند که ممکن است رئیس جمهوری به دلیل ناتوانی روانی، شایستگی خدمت در این سمت را نداشته باشد.

این اقدام – که در تاریخ ایالات متحده بی‌سابقه است – مستلزم تایید معاون ریاست جمهوری و اکثریت کابینه است.

این مقام مدعی است که مهره‌های ارشد دولت (ترامپ) معتقدند که آقای پنس با یک طرح کابینه برای استناد به ماده چهارم این متمم، همراهی می‌کرده است. (توضیح: ماده چهار بیست و پنجمین متمم قانون اساسی ایالات متحده تصریح می‌کند که در صورت ناتوانی یا خودداری رئیس جمهوری به ادامه مسئولیت‌هایش، معاون او همراه با اکثریت اعضای کابینه، با نظر تایید کنگره، او را از کار برکنار می‌کنند و ریاست جمهوری به معاون اول او تفویض می‌شود که به عنوان کفیل ریاست جمهوری عمل خواهد کرد.) 

اما مولف این کتاب ادعا نمی‌کند که مستقیما نظر تایید آقای پنس را دریافت کرده است و آقای پنس هم روز پنجشنبه، در پاسخ به سوالات خبرنگاران، این نظریه را رد کرد.

آقای پنس گفت: «من در طول دوران خدمتم به عنوان معاون ریاست جمهوری، چیزی در مورد بیست و پنجمین متمم نشنیده‌ام... و چرا باید شنیده باشم؟»

آقای پنس، همچنین، این کتاب را«زننده» توصیف کرد.

گفت‌وگو در مورد بیست و پنجمین متمم قانون اساسی، کمی پس از اخراج «جیمز کوُمی»، رئیس اداره پلیس فدرال (اف بی آی) توسط دونالد ترامپ آغاز شد که هدایت تحقیقات پیرامون ارتباط‌های (احتمالی) میان تیم کارزار انتخاباتی آقای ترامپ و روسیه را برعهده داشت.  

سال گذشته، این مقام ناشناس در ستون نظرات نشریه «نیویورک تایمز» نوشت که «زمزمه‌هایی» در مود استناد به بیست و پنجمین متمم قانون اساسی در میان اعضای کابینه ترامپ در جریان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرزیدنت ترامپ در واکنشی خشم‌آلود، از نیویورک تایمز خواست تا هویت مولف آن مقاله را – که آقای ترامپ وی را «بزدل» خوانده بود – افشا کند.

آقای ترامپ در توییتی نوشت:«آیا این "مقام ارشد دستگاه رهبری" واقعا وجود دارد، یا این نیویورک تایمز ضعیف و ناکارآمد، با یک منبع دروغین است؟»

استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید، گفته است که (محتوای) این کتاب «افسانه» است.

او به نشریه واشنگتن پست گفت:«آن ترسویی که این کتاب را نوشته، نامش را بر آن نگذاشته چون (محتوای آن) چیزی جز دروغ نیست. نویسندگان واقعی برای ارزیابی صحت و سقم مطالبشان، با افراد کتابشان تماس می‌گیرند – اما این فرد خود را پنهان کرده است، که این فرض اساسی را که او یک نویسنده واقعی است، غیرممکن می‌کند.»

در این میان، مسئولان تحقیقات در زمینه استیضاح رئیس جمهوری می‌خواهند بدانند که آقای پنس تا چه حد از تلاش آقای ترامپ در تحت فشار گذاشتن اوکراین برای تحقیق پیرامون جو بایدن، معاون سابق ریاست جمهوری، مطلع بوده است.

 پنجشنبه گذشته، جنیفر ویلیامز، یکی از مشاوران آقای ترامپ، در مقابل کمیته تحقیقات کنگره، در پشت درهای بسته، در مورد مکالمه تلفنی میان آقای ترامپ و وُلُدیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش، شهادت داد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent