ماموران امر به معروف طالبان، حمام‌های زنانه را در بادغیس تعطیل کردند

طالبان در یک‌ سال سلطه بر افغانستان، دستورهای محدودکننده فراوانی علیه زنان صادر کرده‌اند

تا پیش از این، در شهر قلعه نو، ۱۰ باب حمام زنانه فعالیت می‌کردند که با متوقف شدن آنان، مالکان شان با ضربه سنگین اقتصادی مواجه خواهند شد-NaqibArwin/Twitter@

روز دوشنبه، ۱۶ آبان (۷ نوامبر)، به دستور ماموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان، تمامی حمام‌های زنانه در استان بادغیس تعطیل شدند. ماموران این نهاد طالبان روز یکشنبه، ۱۵ آبان، به تمامی مسئولان حمام‌های زنانه دستور داده بودند که دیگر حق فعالیت ندارند و پس از این، نباید زنان را در حمام‌ها بپذیرند.

رسول (نام مستعار)، مالک حمام در شهر قلعه نو، مرکز بادغیس، به ایندیپندنت فارسی گفت که ماموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، روز یکشنبه به مالکان حمام‌ها اطلاع دادند که براساس فرمان شیخ محمد خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان، از روز دوشنبه باید تمامی حمام‌های زنانه در بادغیس مسدود شوند. رسول افزود که مالکان حمام‌ها پرسیدند که چرا حمام‌های زنانه در بقیه استان‌های افغانستان مسدود نشده‌اند، اما ماموران وزارت امر به معروف و طالبان بی‌توجه به اعتراض آنان، دستور دادند که از دوشنبه دیگر هیچ زنی حق رفتن به حمام ندارد و سرکشی از این دستور، عواقب سنگینی برای مالکان حمام‌ها خواهد داشت. 

در هفته‌های نخست سلطه طالبان بر افغانستان نیز فعالیت حمام‌های زنانه در بیشتر شهرها متوقف شد، اما بعدها و با درخواست مجدد مالکان حمام‌ها، این فعالیت با محدودیت‌هایی از سر گرفته شد.

رسول که از چند سال پیش مالک دو حمام زنانه و مردانه است، می‌گوید برای این کسب خود پنج میلیون افغانی سرمایه‌گذاری کرده است و تا پیش از این، روزانه تا ۱۰۰ مشتری زن داشت که از هر نفر ۳۵ افغانی می‌گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسول در پاسخ به این پرسش که تعطیلی حمام‌های زنانه چه تاثیری روی وضعیت اقتصادی او خواهد گذاشت، گفت: «ما دو حمام داریم و از لحاظ اقتصادی اگر یکی آن بسته شود، فعالیت دیگری نیز فلج می‎شود، چون هزینه‌ها بالا می‌رود و یک حمام مردانه به تنهایی نمی‌تواند مخارج را تامین کند. در ضمن، ما پنج نفر کارمند خانم در بخش حمام زنانه داریم که بیکار می‌شوند و منبع درآمد خود را از دست می‌دهند. اگر بخش مردانه هم تعطیل شود، پنج کارمند مرد هم بیکار می‌شوند.»

تا پیش از این، در شهر قلعه نو ۱۰ باب حمام زنانه فعالیت داشتند که با تعطیل شدن آن‌ها، مالکان حمام‌ها با ضربه سنگین اقتصادی مواجه خواهند شد.

طالبان با سلطه بر افغانستان، محدودیت‌های فراوانی بر فعالیت‌های زنان و مردان وضع کردند. براساس دستور طالبان، مردان حق ندارند در استخرهای عمومی با مایو کوتاه حضور یابند، چون به باور طالبان، «برهنه» بودن مردان هم مجوز شرعی ندارد. طالبان دستور داده‌اند که مردان می‌توانند در استخرهای عمومی از تنبان‌های محلی رایج در افغانستان که از قوزک پا تا کمر را می‎پوشاند، استفاده کنند.

در نخستین هفته‌های پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به همه آرایشگرها دستور داد که حق ندارند ریش مردان را بتراشند و موهای آنان را براساس آرایش‌های رایج در کشورهای غیرمسلمان اصلاح کنند. 

پنجشنبه، ۱۲ آبان (۳ نوامبر)، ماموران اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان، ده‌ها تن از آرایشگران را در حوزه سیزدهم شهر کابل احضار کردند و به آنان هشدار دادند که ریش مردان را نتراشند. در کلیپ کوتاهی که از سخنرانی یک عضو طالبان در جریان ملاقات با آرایشگران در کابل، با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشته شد، عضو طالبان می‌گوید که برخی از آرایشگران از دستورهای آنان سرپیچی کرده‌اند. او می‌افزاید: «خودتان را به کفار و غربی‌ها مشابه نسازید.»

او همچنین هشدار می‌دهد که تمامی آرایشگران و مالکان حمام‌ها باید عکس‌هایی را که بر در و دیوار مغازه‌های خود نصب کرده‌اند، بردارند.

این عضو طالبان ادعا می‌کند که آرایشگران و مالکان حمام‌ها از «اخلاق حسنه» اعضای طالبان سوءاستفاده کرده‌اند و پس از این اگر کسی از دستورها سرپیچی کند، مجازات خواهد شد.