چرا تهران نمی خواهد به تغییر رفتار شیعیان عراق اعتراف کند؟

مخالفت شیعیان عراق با سیاست های ایران، برای همه آشکار شده است

جوانان عراقی در همه جا علیه سیاست های ایران شعار می دهند. عکس از: ‏ AFP ‏ ‏

با آن که اعتراضات مردمی علیه سیاست های مداخله جویانه ایران در سراسر عراق به ویژه در شهرهای مذهبی کربلا و نجف گسترش یافته و معترضان عراقی همه روزه بر ضد دخالت های ایران شعار می دهند، اما رژیم ایران از اعتراف به حقیقت حوادث جاری در عراق خودداری می کند.

در همین راستا و ساعاتی پس از سخنرانی آیت الله خامنه ای در مورد تحولات اخیر منطقه، امام جمعه تهران با اشاره به تظاهرات عراق، گفت: "این شورش را شیعه های انگلیسی سازماندهی می کنند و ملت عراق باید از این واقعیت آگاه شود"

اما حقیقت این است که از سال 2003 تا کنون ایران هرگز با چنین واکنش تندی از جانب عراق رو به رو نشده بود، امروز مردم عراق در همه جا علیه ایران شعار می دهند و خواستار خروج ایرانی های از کشور هستند. شعارهای ضد ایرانی که در ماه اکتبر گذشته در بغداد آغاز شده بود امروز سراسر عراق را فرا گرفته است و طنین این شعارها در همه جا، به ویژه در مناطق شیعه نشین عراق به گوش می رسد.

البته واکنش های مقامات ایرانی در قبال اعتراضات مردمی نه این که منجر به آرامش اوضاع در عراق نشده بلکه میزان مخالفت علیه ایران را افزایش داده است. آیت الله خامنه ای با توصیف کردن اعتراضات مردمی به شورش و آشوبگری، اظهار داشت که باید شهروندان و مسئولان دلسوز عراقی در تلاش برای جلوگیری این آشوب گری های باشند. خامنه ای افزود: "این شورش ها دسیسه ای علیه دولت شیعه عراق است که از سوی آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی سازماندهی و حمایت می شود، اما این گونه توطئه ها، هیچ جای در میان شیعیان عراقی ندارد."

اما گسترش تظاهرات علیه سیاست های ایران در عراق و اقدامات معترضان عراقی نشان می دهد که مخالفت مردم بر ضد نفوذ و دخالت های ایران، دیگر برای هیچ کسی پوشیده نمانده است. به آتش کشیدن کنسولگری ایران در شهر مذهبی کربلا، شعار دادن علیه خامنه ای و قاسم سلیمانی و زیر پا کردن عکس های آن ها توسط معترضان عراقی، نشان از مخالفت شدید مردم عراق علیه دولت ایران دارد. البته ابراز مخالفت مردم بر ضد سیاست های رژیم ایران در شهر مذهبی کربلا که به عنوان محور وحدت شیعیان جهان محسوب شده و همه ساله میلیون ها ایرانی برای زیارت عتبات مقدسه به این شهر می آیند، تحول بزرگی است که ایران هرگز انتظار آن را نداشته است.

شهر مذهبی نجف که آرامگاه اولین امام شیعیان را در خود جای داده و به عنوان یکی از عمده ترین مراکز شیعیان به شماری می آید، نیز شاهد تظاهرات شدید مردمی علیه سیاست های ایران بوده است، اعتراض کنندگان در این شهر پس از سر دادن شعارهای در مخالفت به دخالت های رژیم ایران، نام خیابان "خمینی" را تغییر دادند و آن را به نام خیابان "شهدای انقلاب اکتبر" نام گذاری کردند. جالب این جا است که روحانیون و رهبران مذهبی عراق هیچ واکنشی در برابر این اقدامات نشان ندادند و از روند تظاهرات مسالمت آمیز پشتیبانی کردند.

در پی همین تحولات، دولت ایران، کاروان های زیارتی کربلا و نجف را متوقف کرد، زیرا دولت ایران به این نتیجه رسیده است که مردم عراق به رغم این که شیعه هستند اما دیگر علاقمندی به ایرانیان ندارند.

ناظران سیاسی عقیده دارند که اقدامات توهین آمیز معترضان عراقی علیه دولت ایران و آن هم در شهرهای مذهبی همچون کربلا و نجف ثابت می کند که "پروژه صدور انقلاب" که خمینی آن را آغاز کرده بود، دیگر در عراق جای ندارد و بن بست نهایی رسیده است.

روزنامه کیهان در مطلبی که بیانگر سرخوردگی ایرانی ها از تحولات اخیر در عراق است، اشاره به خیانت برخی شیعیان عراق کرده و افزوده است که معترضان عراقی بر ضد کشوری شعار می دهند که در دشوار ترین شرایط در کنار آن ها ایستاده و از آن ها حمایت کرده است. روزنامه علاوه کرده است: "ملت عراق امروز بایستی علیه سیاست های آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی شعار می دادند. جای تأسف است که برخی جوانان شیعه در شهر کربلا اقدام به آتش کشیدن کنسولگری ایران کردند، مگر مردم عراق فراموش کرده اند که ایران تنها کشوری بود که در برابر تمام بی عدالتی ها ایستادگی کرده و ملت عراق را در مبارزه علیه جنایت های رژیم صدام حسین، فشار تحریم های آمریکا و تروریسم داعش حمایت کرد؟"

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه