گسترش اعتراضات دانش‌آموزی و دانشجویی؛ فراخوان تظاهرات یکشنبه

همزمان با گسترش اعتراضات دانش‌آموزی و دانشجویی و تحصن‌ها، در ده‌ها دانشگاه فراخوان‌ تظاهرات خیابانی در روز یک‌شنبه انتشار یافت

اعتراضات دانش‌آموزان در ایران روز شنبه، ۱۴ آبان‌ماه، با گسترش بیش‌ازپیش، در تهران، مشهد، کرج، سنندج، مریوان و شهریار ادامه یافت و دانشجویان نیز در ده‌ها دانشگاه به اعتصاب، تحصن و اعتراضات خود ادامه دادند. در عین حال، با ادامه اعتراض و اعتصاب در برخی شهرها، ازجمله سنندج و سقز، فراخوان‌هایی برای تظاهرات خیابانی در روز یکشنبه منتشر شد.

مردم سنندج روز شنبه با حضور گسترده در مراسم یادبود مومن زند کریمی، نوجوان کشته‌شده با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر، شعارهای ضدحکومتی سردادند. «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر بسیجی» و «می‌میریم، می‌میریم؛ ایران رو پس می‌گیریم» ازجمله شعارهای مردم در مراسم یادبود نوجوان کشته‌شده سنندجی بود.

شهر سنندج که جمعه‌شب در مناطق مختلف، ازجمله کمربندی آبیدر، صحنه تظاهرات بود، شنبه‌شب نیز صحنه حضور مردم معترض در خیابان‌ها بود.

گزارش‌ها از سقز، زادگاه مهسا امینی، نیز حاکی است که بازاریان و کسبه این شهر، روز شنبه مغازه‌های خود را در حمایت و همبستگی با مردم معترض سیستان‌وبلوچستان و برای اعتراض به کشتار «جمعه خونین خاش» همچون روزهای گذشته بسته نگه داشتند و اعتصاب کردند.

در همین حال، گروه «جوانان محلات تهران» با انتشار فراخوانی، از مردم برای تظاهرات خیابانی در روز یکشنبه ۱۵ آبان دعوت کرد و افزود که حضور در خیابان باید «تا سرنگونی جمهوری اسلامی» ادامه یابد.

این گروه کشتار مردم در «جمعه خونین خاش» و کشته‌شدن نیما نوری، نوجوان معترض در کرج، را بخشی از اقدام‌های «جلادان خامنه‌ای» در به خاک و خون کشیدن مردم توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه «جوانان محلات تبریز» هم با انتشار فراخوانی، از مردم این شهر خواست که «هر روز و در تمام محلات تبریز» به اعتراض‌های خود ادامه دهند. این گروه در فراخوان خود تاکید کرد که «ما با ادامه انقلاب تا پیروزی، به این مصیبت پایان خواهیم داد».

گروه «جوانان محلات لرستان» نیز در فراخوانی از همه شهروندان لر در همه شهرها خواست تا روز یکشنبه ۱۵ آبان‌ماه با حضور در تظاهرات خیابانی عرصه را بر «جانیان» تنگ کنند.

گسترش اعتراض‌های دانش‌آموزان در دست‌کم ۶ شهر

درحالی‌که دستگاه‌های امنیتی و سرکوبگر جمهوری اسلامی تاکنون صدها دانش‌آموز را بازداشت کرده و حتی دانش‌آموزان در جریان سرکوب اعتراضات کشته شده‌اند، اعتراض‌های دانش‌آموزان ابعاد گسترده‌تری یافته است.

دانش‌آموزان دختر و پسر چندین مدرسه در تهران، سنندج، مشهد، کرج، مریوان و شهریار روز شنبه ۱۴ آبان‌ماه هنگام تعطیلی مدارس، در خیابان‌ها و محله‌های مختلف شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

دانش‌آموزان دختر یک دبیرستان در باغ فیض تهران، شنبه ۱۴ آبان برای حمایت از خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، شعار «آزادی، آزادی، آزادی» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

خیابان فردوسی شهریار نیز روز شنبه شاهد تظاهرات دانش‌آموزان بود. دانش‌آموزان دختر عصر روز شنبه پس از تعطیلی مدارس در این خیابان، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

در محله حسن‌آباد سنندج نیز روز شنبه دانش‌آموزان پسر پس از تعطیلی مدارس اقدام به سردادن شعارهای ضدحکومتی ازجمله شعار «مرگ بر دیکتاتور» کردند.

همچنین در ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، دیده می‌شود که دانش‌آموزان دختر در پاسخ به شعار «مرگ آمریکا» که مدیر مدرسه سر می‌دهد، شعار «مرگ بر دیکتاتور» می‌دهند. دست‌کم در یکی از ویدیوهایی که روز شنبه منتشر شد نیز، دانش‌آموزان پسر یک مدرسه در کرج شعار «مرگ بر دیکتاتور» را در پاسخ به شعارهای پخش‌شده از بلندگوی مدرسه سر می‌دهند.

دانش‌آموزان پسر یکی از مدارس مشهد نیز روز شنبه در داخل مدرسه شعارهایی ازجمله «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

همزمان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان اعلام کرد که یکی از دست‌کم ۱۶ شهروند کشته‌شده در جریان کشتار جمعه خونین خاش، یک کودک ۱۴ساله به نام «مبین میرکازهی» است.

تداوم اعتراضات در دانشگاه‌ها با وجود سرکوب شدید

روز شنبه ۱۴ آبان‌ماه، دانشجویان ده‌ها دانشگاه در سراسر ایران به اعتصاب، تحصن و اعتراضات خود ادامه دادند.

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران در جریان تجمع روز شنبه خود شعارهای ضدحکومتی سردادند. در جریان این تجمع، نیروهای لباس شخصی ضمن در اختیار داشتن گاز اشک‌آور، در جمع دانشجویان حضور پیدا کرده بودند؛ دانشجویان دست‌کم یکی از این افراد را شناسایی کردند که پس از آن نیروهای حراست دانشگاه امیرکبیر این نیروی لباس شخصی را از دانشگاه خارج کردند.

دانشگاه صنعتی شریف روز شنبه صحنه اعتراضات دانشجویی بود. دانشجویان این دانشگاه که از صبح این روز با بازرسی کیف‌هایشان در ورودی‌های دانشگاه به‌دست نیروهای حراست مواجه شده بودند، در جریان تحصن و تجمع خود در محوطه دانشگاه، شعارهایی چون «هیز تویی،‌ هرزه تویی،‌ زن آزاده منم» سردادند.

دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج نیز روز شنبه ۱۴ آبان، با تجمع در محوطه دانشگاه، شعارهایی چون «آبان ماه تابان، نظام رو به پایان»، «۱۵۰۰ نفر کشته آبان ماست» و «سیستم فاسد نمی‌خوایم، رژیم قاتل نمی‌خوایم» سردادند.

در دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم که هفته گذشته هدف حمله نیروهای سرکوبگر قرار گرفته بود، روز شنبه استادان، دانشجویان، و کارورزان در اعتراض به این حمله‌ها اعتصاب کردند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دیگر دانشگاه‌هایی بود که روز شنبه شاهد تجمع اعتراضی بود و در آن، دانشجویان رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سردادند.

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در تهران، دانشگاه گیلان، دانشگاه آزاد مشهد، پرديس شمالى دانشگاه تهران، و تعداد دیگری از دانشگاه‌ها نیز روز شنبه به تحصن و تجمع‌های اعتراضی خود ادامه دادند.