رابرت مالی: بازداشت شهروندان خارجی در ایران برای سواستفاده سیاسی است

مقام‌های آمریکایی بارها بازداشت شهروندان خارجی در ایران را باج‌گیری حکومت ایران توصیف کرده‌اند

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، ضمن اشاره به نام سه تن از زندانیان ایرانی-آمریکایی که در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند، حکومت ایران را متهم کرد که سابقه طولانی در «بازداشت ناعادلانه» شهروندان خارجی دارد.

به‌نوشته نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، حکومت ایران از بازداشت و دستگیری شهروندان کشورهای دیگر به‌‌مثابه ابزار فشاری در راستای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، در بخش دیگری از پیام بامداد شنبه خود ضمن بازنشر توییت ند پرایس، سخنگوی کاخ سفید، نوشت: سیامک نمازی، عماد شرقی، و مراد طاهباز، سه تن از شهروندان دوتابعیتی آمریکایی که در ایران بازداشت شده‌اند باید آزاد شوند و به‌ خانه برگردند.

سخنگوی کاخ سفید هم در پیام خود با اشاره به سیزدهم آبان‌ماه، سالروز اشغال سفارت آمریکا و شروع گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی در تهران نوشت: پیروان خمینی ۴۳ سال پیش سفارت آمریکا در ایران را تسخیر و دیپلمات‌های ما را به‌مدت ۴۴۴ روز گروگان گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آمریکایی بارها بازداشت شهروندان خارجی در ایران را باج‌گیری حکومت ایران توصیف کرده‌اند که با اهداف سیاسی صورت می‌گیرد.

وزیران خارجه «گروه هفت» نیز در بیانیه مشترکی که روز جمعه منتشر کردند حکومت ایران متهم کردند  بازداشت شهروندان خارجی و افراد دوتابعیتی را به یک «رویه غیرمنصفانه» تبدیل کرده است و قصد دارد از این سیاست در راستای «منافع سیاسی» خود بهره‌بردای کند.

از زمان شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، شمار زیادی از شهروندان خارجی یا افراد دوتابعیتی در ایران بازداشت شده‌اند.

طی هفته‌های گذشته برخی از کشورهای عضو گروه هفت، سطح هشدارهای امنیتی به شهروندان خود را افزایش داده‌اند و توصیه کرده‌اند که از سفر به ایران خودداری کنند و اگر در ایران هستند هرچه سریع‌تر کشور را ترک کنند.