ویدیو آزار توماج صالحی؛ سندی از «اعتراف اجباری و شکنجه»

ویدیو دستگیری توماج صالحی نشان می هد که دست راست او زخمی است و از درد شدیدی در قسمت سر و نزدیک ناحیه گوش رنج می برد

 این ویدیو با هدف «ایجاد رعب و وحشت» در میان مردم منتشر شده است ـ خبرگزارى هرانا

توماج صالحی، خواننده رپ و معترض صریح قتل و کشتار مردم معترض، صبح روز یکشنبه ۸ آبان به دست نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی دستگیر شد. 
در سومین روز دستگیری این خواننده مشهور رپ، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ویدیو کوتاهی از او را منتشر کرد که در آن او با چشم‌بند دیده می‌شود و فرد دستگیر‌کننده، وی را مورد ضرب و جرح قرار داده‌ و وادار به «اعتراف اجباری» می‌کند. 
انتشار این ویدیو موجی از خشم و انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت که انتشار آن را یکی از هزاران سند «شکنجه و اعتراف‌گیری اجباری» نظام جمهوری اسلامی توصیف کرده‌اند.
 تحلیل ویدیو دستگیری توماج صالحی نشان می هد که دست راست او زخمی است و از درد شدیدی در قسمت سر و نزدیک ناحیه گوش رنج می برد. نشانه‌هایی از اینکه او مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته است.
بسیاری از کاربران در واکنش به انتشار این ویدیو، گفتند که هدف از این ویدیو «ایجاد رعب و وحشت» در میان مردم است و از فعالان سیاسی و کاربران خواستند که آن را بازنشر نکنند.

توماج صالحی با اشعار و آهنگ‌های اعتراضی‌اش در بیش از ۴۰ روز اعتراضات سراسری علیه نظام جمهوری اسلامی، در کنار مردم ایستاد و صدای آنها بود. او در پیامی در صفحه توییتر خود که همچنان پس از بازداشت او فعال است، نوشته است: «بشکند قلمی که ننویسد بر سر این مردم چه رفت.»
در آخرین توئیتی که حساب کاربری توماج صالحی منتشر کرده است، می خوانیم: «تهدید از موضع ضعف میاد، ما دست بالا رو داریم.»

واکنش‌های معترضان در شبکه‌های اجتماعی

«بترسید، بترسید، ما همه توماج هستیم»، «صدای توماج صالحی هستیم»، «من توماج هستم» و «توماج، کاوه خیابان‌های ایران است» از جمله واکنش‌های کاربران شبکه اجتماعی است که با انتشار آهنگ‌های توماج از او حمایت کرده‌اند.
هشتگ #توماج_صالحی روز چهارشنبه بیش از ۴۳۶ هزار بار توییت شد و صدها هزار کاربر درحال نوشتن از توماج صالحی و حمایت از او هستند. 
حسن رونقی، برادر حسین رونقی، زندانی سیاسی با انتشار عکس توماج صالحی در کنار عکس لحظه دستگیری حسین رونقی نوشت: «برادران عزیزم بدانید تا لحظه آزادیتان ساکت نخواهیم نشست». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


علی حسین قاضی‌زاده، رونامه‌نگار هم در توئیتی نوشت: «حساب کاربری تمام رسانه‌هایی که اعتراف اجباری توماج صالحی و دیگر زندانیان را منتشر می‌کنند، باید در شبکه‌های اجتماعی مسدود شود. دنیای آزاد باید یک‌ بار برای همیشه، تکلیفش را با شبکه ترور ج.ا. در سراسر جهان، مشخص کند.»
یک کاربر توییتر نیز ویدیو شکنجه توماج صالحی را با شکنجه پدرش در سال ۶۵ مقایسه کرده‌ و نوشته است: « فیلم شکنجه توماج صالحی مرا یاد عکسی انداخت که سال ۶۵ از پدرم زیر شکنجه گرفته بودند و بعد از جان‌ باختنش عکس را داده بودند به پدربزرگم. باور کنید به هر کی می‌گفتم باور نمیکرد و می‌گفت امکان ندارد حکومتی آنقدر سخیف باشد.»
آتنا دائمی، زندانی سیاسی سابق هم نوشته است: « اعتراف گرفتن با رد خون و درد نمیتواند صورت خندان و سلام بچه ها گفتن توماج و ترانه ها و توییت هایش، مبارزه اش در کف خیابان و…که همگی قلب شما را نشانه گرفته بود پاک کند، او را محبوب تر کردید و خود را منفورتر!»
برخی از کاربران هم نوشتند که این ویدیو «اعتراف» توماج نیست بلکه باید آن را مانند «اثر جدیدش» تلقی کرد.
همچنین سه‌شنبه شب جمعی از ایرانیان برای آزادی توماج صالحی در برابر وزارت خارجه آلمان در برلین تجمع کردند و خواستار آن شدند که وزارت خارجه آلمان صدای آنها را بشنوند و برای آزادی توماج صالحی به مقامات جمهوری اسلامی فشار بیاورد.

واکنش رسانه‌های نظام جمهوری اسلامی به دستگیری توماج صالحی

باشگاه خبرنگاران جوان از «رعب و وحشت توماج صالحی حین دستگیری در خواب» نوشته است. همین موضوع واکنش کاربران شبکه های اجتماعی را به همراه داشته است که پرسیده‌اند: «آخر حین فرار از مرزهای غربی کشور او را گرفتید یا درخواب؟». 
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پیشتر اعلام کرده بود که توماج صالحی «حین فرار از مرزهای غربی کشور توسط سربازان گمنام امام زمان وزارت اطلاعات دستگیر شد.» ادعایی که خانواده توماج صالحی رد می‌کنند.
روزنامه همشهری توماج صالحی را خواننده‌ای توصیف کرده است که «در اغتشاشات اخیر اقدام به تبلیغ گسترده خشونت می‌کرد.»
خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران هم با تیتر «تصاویری از وحشت توماج صالحی حین دستگیری» خبر دستگیری این خواننده رپ را منتشر کرد.
محمد موسویان ‌دادستان اصفهان پیشتر اتهامات توماج صالحی را «فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه‌غیرقانونی به‌قصد برهم زدن امنیت کشور» توصیف کرده است.
منتقدان می‌گویند که واکنش یک‌دست رسانه‌های حکومتی با کلید واژه «رعب و وحشت توماج» گویای هدفی است که منتشرکنندگان ویدیو دستگیری توماج صالحی دنبال می‌کنند؛ قصد آنان بازتولید «ترس» به عنوان مهمترین ابزار استمرار استبداد در میان مردم است.

ویدیوی فوق در حالی منتشر شده که ۴۷ روز از اعتراض سراسری مردم ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی می‌گذرد و تداوم اعتراضات در خیابان‌ها و دانشگاه‌ها و مدارس که در رسانه‌های جهان انعکاس می‌یابد نشان می‌دهد که بازتولید «ترس» کارآمدی‌اش را در جامعه ایران و بویژه در میان جوانان از دست داده است.