آذربایجان پس از ۳۰ سال رابطه در اسرائیل سفارتخانه افتتاح می‌کند

«این تصمیم اتخاذ شده و افتتاح سفارت آذربایجان در اسرائیل تنها ممکن است به دلایل فنی به تاخیر بیافتد»

اسحاق هرتزوگ در نامه‌ای که چندی پیش به رئیس‌جمهوری آذربایجان نوشت از او دعوت کرد تا به اسرائیل سفر و سفارت باكو را افتتاح کند- Handout / Azerbaijani presidency / AFP

اورشلیم‌پست در مطلبی درباره احتمال تاسیس سفارت آذربایجان در اسرائیل نوشته است که رسانه‌های جمهوری آذربایجان از قصد باکو به افتتاح سفارت خود در اسرائیل خبر داده و گفته‌اند که آذربایجان پس از سه دهه روابط میان دو طرف و در بحبوحه تنش با کشور همسایه‌اش ایران چنین تصمیمی گرفته است.

آرزو نقی‌اف، قانونگذار و عضو گروه دوستی اسرائیل و آذربایجان در پارلمان این کشور، به وبسایت خبری «پراودا» گفت که این تصمیم اتخاذ شده و «افتتاح سفارت آذربایجان در اسرائیل تنها ممکن است به دلایل فنی به تاخیر بیافتد.»

نقی‌اف گفت که علی‌رغم نبود سفارت، مناسبات دو کشور آذربایجان و اسرائیل در سطح بالا جریان دارد.

نقی‌اف گفت: «اسرائیل شریک سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی ما و دارای اهمیت استراتژیک است.»

این قانونگذار همچنین در سخنانش به افتتاح کنسولگری جدید ایران در ارمنستان و تاکید تهران بر مناسبات با ایروان اشاره کرد. دو کشور آذربایجان و ارمنستان مناقشات مرزی دارند و در سال ۲۰۲۰ در یک رویارویی نظامی با هم جنگیدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران در ۲۹ مهر سرکنسولگری خود را در شهر قاپان ارمنستان افتتاح کرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مراسم افتتاحیه کنسولگری جمهوری اسلامی در نقطه صفر مرزی دو کشور، ضمن تاکید بر مناسبات اقتصادی و توسعه همکاری با ارمنستان گفته بود که مخالف حضور بیگانگان در منطقه قفقاز و از جمله در جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان است.

امیرعبداللهیان تصریح کرده بود که تهران هیچ‌گونه تغییر ژئوپولتیک در منطقه را تحمل نمی‌کند.

همچنین تلویزیون جمهوری اسلامی هفته گذشته سرودی را پخش کرد که در آن خواننده نوجوان به زبان ترکی اسرائیل و آذربایجان را تهدید می‌کند و می‌خواند: «اسرائیل، بدان که اینجا ایران، مهد شیران است. از راهت منحرف نشو و گور خود را حفر نکن. آذربایجان بداند که هرکسی که به ایران نگاه چپ کند، باید ویران شود.»

اسحاق هرتزوگ، رییس‌جمهوری اسرائیل در نامه‌ای که چندی پیش به مناسبت ۳۰ سال مناسبات اسرائیل و آذربایجان خطاب به الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان نوشت از او دعوت کرد تا به اسرائیل سفر و سفارت باكو را افتتاح کند.

او نوشت: «در این مناسبت مهم در روابط ما، امیدوارم که گامی دیگر را با افتتاح سفارت آذربایجان در اسرائیل برداریم.»

آذربایجان دفاتر تجاری و گردشگری در اسرائیل دارد ما هنوز سفارت خود را در آن کشور باز نکرده است زیرا مایل نیست دیگر کشورهای مسلمان را برنجاند و جمهوری اسلامی ایران را تحریک کند، اما با وجود پیمان ابراهیم و همچنین نزدیک شدن روابط اسرائیل و ترکیه، موانع بر سر راه باکو هموار شده است.

اسرائیل از سال ۱۹۹۳ در باكو سفارتخانه دارد و چنان که رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند در جریان جنگ با ارمنستان، به آذربایجان پهپهاد داد. به گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌الملل در استکلهم، ۶۹ درصد تسلیحات وارداتی آذربایجان از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ از اسرائیل صورت گرفت که برابر بود با ۱۷ درصد صادرات تسلیحات اسرائیل در آن زمان. اسرائیل حدود ۴۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از آذربایجان می‌گیرد.

ایران و آذربایجان حدود ۷۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و گفته می‌شود که اسرائیل عملیات مخفیانه‌ در ایران را از آذربایجان ساماندهی کرده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، اسرائیل را به «تثبیت حضور خود در چندین منطقه از آذربایجان» متهم می‌کند، اتهامی که باکو رد کرده است.

اندکی بعد ایران مانور نظامی با هزاران سرباز را در مرز آذربایجان ترتیب داد و در مقابل علی‌اف تصویری از خود در مقابل پهپادهای انتحاری اسرائیلی که در آذربایجان ساخته می‌شوند را منتشر کرد. پس از آن ایران در هفته‌های اخیر چند مانور نظامی را در نزدیکی مرز آذربایجان برگزار کرد.

پیشتر در ماه اکتبر، یک مقام ارشد دیپلماتیک در جمهوری آذربایجان از مطرح و «روی میز» بودن موضوع افتتاح سفارت آن کشور در اسرائیل خبر داد و افزود که «این ربطی به ایران ندارد و به اولویت‌های خود آذربایجان وابسته است.»ا