ضرب‌الاجل پیونگ یانگ به کاخ سفید

مذاکرات هسته‌ای آمریکا و کره شمالی در لبه پرتگاه

دیدار کیم جونگ اون و دونالد ترامپ در مرزی میان دو کره، ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹- Brendan Smialowski / AFP

کره شمالی مانور نظامی مشترک ایالات متحده و کره جنوبی را که قرار است ماه آینده برگزار شود، به‌باد انتقاد گرفته است و گفته است که این مانور، مذاکرات هسته‌ای (میان آمریکا و کره شمالی) را که هم اکنون نیز «نزدیک به انحلال» است، در معرض لغو کامل قرار می‌دهد.

مانور موسوم به «ویجیلِنت اِیس» که در آن صدها جنگنده شرکت دارند، یک بار پیش از این توسط دونالد ترامپ لغو شده بود، اما یک مقام کره شمالی گفته است که برگزاری مجدد آن روی «جرقه» مذاکرات خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره «یک پتوی خیس می‌اندازد» (توضیح: مذاکرات را در نطفه خفه می‌کند).

کره شمالی می‌گوید، این مانور را پیش‌درآمدی برای یک حمله تلقی می‌کند. موافقت پرزیدنت ترامپ برای متوقف کردن مانورهای جنگی در دیدار با رهبر کره شمالی در سنگاپور در ماه ژوئن سال گذشته، وجهه بین‌المللی کیم یونگ اون را به‌شدت تقویت کرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما از آن زمان و مقدمات بهبود روابط میان کره شمالی و آمریکا، مناسبات میان دو کشور به سردی گراییده است که نقطه اوج آن، مذاکرات «هانوی» در ماه فوریه امسال بود که رهبر کره شمالی، پیش از موقع محل کنفرانس را ترک گفت.  

پیونگ یانگ، تا پایان سال جاری میلادی به واشنگتن مهلت داده است تا برای احیای مذاکرات، پیشنهادهای تازه‌ای ارائه دهد.

در این میان، وزارت دفاع کره جنوبی گفته است که مانور نظامی مشترک با ایالات متحده در هفته‌های آینده برگزار خواهد شد.

«چوُی هایون-سو»، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی، گفت که نیروهای نظامی آن کشور و ایالات متحده برای انجام این مانور با یکدیگر هماهنگ کرده‌اند، اما به گستردگی و مقیاس آن مانور اشاره‌ای نکرد.  

روز پنجشنبه، «کوان یونگ گون»، یک دیپلمات ارشد کره شمالی، آمریکا را متهم به آغاز مجدد مانورهای جنگی‌ای کرد که آقای ترامپ با لغو آن موافقت کرده بود.

او افزود که کاسه صبر کره شمالی نزدیک به لبریز شدن است، و کشورش «هرگز یک نظاره‌گر بر اقدامات جسورانه نظامی نخواهد بود.» 

در پی انتقادهای «چینزوُ آبه»، نخست وزیر ژاپن، از آزمایش‌های نظامی اخیر کره شمالی، روز پنجشنبه، یک رسانه دولتی کره شمالی، ژاپن، متحد کلیدی آمریکا در منطقه را به شدت مورد حمله قرار داد. 

به‌نقل از آقای آبه در یک کنفرانس سران آسیا، گفته شده است که موشک‌هایی که کره شمالی هفته گذشته آزمایش کرد، احتمالا موشک‌هایی از نوع بالستیک بوده‌اند، بدان معنا که کره شمالی از تحریم‌های سازمان ملل تخطی کرده است. 

به‌رغم این، آقای آبه گفته است که آماده است «بدون پیش شرط» با اقای کیم ملاقات کند تا دو کشور اختلافاتشان را در مورد به گروگان گرفته شدن ۱۷ شهروند ژاپنی در سال های ۱۹۶۰ و ۱۹۸۰، حل کنند.

در واکنش، رسانه دولتی کره شمالی آقای آبه را فردی «سبک مغز» خوانده است که حتی نباید چنان خیالی به مغزش خطور کند که به او اجازه دیدار از پیونگ یانگ داده شود.

آژانس خبری «کی سی اِن اِی»، ضمن اشاره به بیانیه «سونگ ایل هوُ»، سفیر کره شمالی در امور مربوط به ژاپن، گفت:« آبه، نخست وزیر ژاپن که در مورد آزمایش سکوهای عظیم پرتاب موشک ما چنین سروصدایی به‌پا کرده است که گویی یک بمب اتم به خاک ژاپن پرتاب شده، سبک مغز است.»

«آبه که در مورد اقدامات موجه دفاعی ما زبانش را چنین جسورانه تکان می‌دهد، هرگز نباید حتی رویای گذشتن از دروازه پیونگ یانگ را به مخیله‌اش راه بدهد.» 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent