مبارزه با تروریسم از منشا افغانستان؛ محور گفت‌وگوی دیپلمات‌های روسیه و ترکمنستان

کشورهای منطقه از گسترش نفوذ شبکه‌های تروریستی در داخل افغانستان نگران‌اند

مرکز مطالعات صلح پاکستان: با بازگشت طالبان به قدرت، حملات تروریستی در پاکستان ۵۱ درصد افزایش یافت - عکس: @HashteSubhDaily/twitter

اولگ سیرومولوتوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز جمعه ششم آبان (۲۸ اکتبر) با وبا حاجی‌اف، همتای ترکمنستانی خود، در مسکو دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، دیپلمات‌های این دو کشور در مورد راهکارهای مبارزه مشترک با تروریسم و افراطی‌گری از منشا افغانستان گفت‌وگو کردند.

بنا بر گزارش تاس، در این ملاقات بر رویکرد مقابله با تروریسم در چارچوب استانداردهای حقوق بین‌الملل و با دخالت مستقیم سازمان ملل متحد، تاکید شد. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «با توجه به تهدیدهای تروریستی جهانی و منطقه‌ای از منشا افغانستان و همچنین خاورمیانه و شمال آفریقا، مذاکرات بر همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و ​​افراط گرایی بین‌المللی متمرکز بود.»

افزایش نفوذ گروه‌های تروریستی در افغانستان و تشدید فعالیت‌های آن‌ها در داخل و خارج از این کشور، در یک سال گذشته و پس از به قدرت رسیدن طالبان، به یکی از نگرانی‌های اساسی کشورهای همسایه و منطقه تبدیل شده و هرچند روسیه یکی از کشورهای حامی طالبان به شمار می‌رود، در یک سال گذشته بارها از افزایش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان تحت سلطه طالبان ابراز نگرانی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشورهای آسیای مرکزی از دیگر همسایگان افغانستان‌اند که به‌شدت از شیوع افراط‌گرایی در این کشور نگران‌اند. تاجیکستان که یکی از پایگاه‌های بزرگ نظامی روسیه در خاک آن قرار دارد، هفته پیش، رزمایشی در مرز افغانستان برگزار کرد. هدف از این رزمایش، هشدار به گروه‌های تروریستی در شمال افغانستان اعلام شد.

کشورهای آسیای مرکزی و در پس آن‌ها روسیه، از تقویت گروه‌های تروریستی مانند جنبش اسلامی ازبکستان و جنبش اسلامی ترکستان شرقی که اساسا از ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان شکل گرفته‌ و در خاک افغانستان نفوذ قابل‌توجهی دارند، نگران‌اند.

بر اساس گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، در یک سال گذشته، این گروه‌های تروریستی به اضافه القاعده، داعش، تحریک طالبان پاکستان، گروه جیش محمد و برخی گروهک‌های کوچک دیگر برای گسترش و تقویت فعالیت‌هایشان فرصت‌ها و امکانات زیادی داشته‌اند.

این در حالی است که رهبران طالبان در نشست‌های بین‌المللی همواره اطمینان می‌دهند هیچ خطری از خاک افغانستان متوجه کشورهای همسایه و منطقه نیست. با این حال، همسایه‌های افغانستان از جمله پاکستان از افزایش بیش از ۵۰ درصدی حملات تروریستی از خاک افغانستان به این کشور طی یک سال گذشته ابراز نگرانی می‌کنند.

بیشتر از جهان