در حمله مهاجمان مسلح به هرات، شش عضو طالبان کشته شدند

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است

این حمله مشابه سایر حملاتی است که گروه داعش خراسان در یک‎ سال گذشته سازماندهی و اجرا کرد-WAKIL KOHSAR / AFP

افراد مسلح ناشناس بامداد پنجشنبه، ۵ آبان، به یک خودرو حامل کارمندان وزارت دفاع طالبان در شهر هرات تیراندازی کردند. در این حمله، شش عضو طالبان کشته و شماری دیگر زخمی شدند.

یک منبع مطلع در هرات، به شرط فاش نشدن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت که مهاجمان سه نفر بودند و در مسیر کارمندان وزارت دفاع طالبان به سمت محل کارشان، در ناحیه پانزدهم شهر هرات، کمین کرده بودند.

تاکنون نه وزارت دفاع و نه دیگر نهادهای امنیتی طالبان، به این حادثه واکنشی نشان نداده‌اند. حمله مشابهی هم در ماه ژوییه در مرکز شهر هرات رخ داد. در آن حمله، چند فرد مهاجم وابسته به گروه داعش خراسان، به مینی‌بوس حامل کارمندان وزارت دفاع طالبان حمله کردند و دست‌کم شش تن را کشتند و ۱۰ تن را زخمی کردند.

مسئولیت حمله روز پنجشنبه هرات را تاکنون هیچ گروهی به عهده نگرفته، اما این حمله مشابه سایر حملاتی است که گروه داعش خراسان در یک‎ سال گذشته سازماندهی و اجرا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سلطه طالبان بر افغانستان به آزادی حدود دو هزار و ۵۰۰ تن از اعضای داعش از زندان‌های دولت پیشین افغانستان منجر شد. ۴۵۰ شهروند خارجی عضو داعش و القاعده هم که از کشورهای مختلف جهان به‌ویژه خاورمیانه به افغانستان رفته بودند، در زندان‌های دولت پیشین افغانستان نگهداری می‌شدند. این زندانیان نیز در پانزدهم اوت ۲۰۲۱ و در پی هجوم طالبان به پایتخت افغانستان، آزاد شدند.

مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان ماه ژوییه در نشستی در تاشکند، پایتخت ازبکستان، تایید کرد که با سلطه این گروه بر کابل، یک هزار و ۸۰۰ داعشی از زندان‌های دولت پیشین افغانستان آزاد شدند؛ زیرا طالبان هنگام تصرف کابل، درهای زندان‌ پل‌چرخی، امنیت ملی و بازداشتگاه‌های پلیس را باز کردند و به زندانیان اجازه دادند فرار کنند.

آزادی اعضای داعش خراسان به تقویت دوباره این گروه در افغانستان منجر شد. در یک‌‎ سال گذشته، با وجودی که طالبان مدعی‌اند داعش خراسان را مهار کرده‌اند، این گروه همچنان به اجرای مرگبارترین حملات ادامه می‌دهد. روز جمعه، ۸ مهر، یک مهاجم انتحاری با حمله به مرکز آموزشی کاج در غرب کابل، حدود ۶۰ دانش‌آموز را کشت و بیش از ۱۰۰ تن را زخمی کرد. طالبان تعداد تلفات این حمله را ۱۵ نفر گزارش دادند، اما منابع مردمی معتقدند طالبان می‌خواهند حقایق را کتمان کنند و به همین دلیل از انتشار آمار واقعی جلوگیری می‌کنند.

هرچند داعش خراسان مسئولیت این حمله را به عهده نگرفت، اما این حمله نیز مشابه سایر حملات مرگبار به مراکز آموزشی و مذهبی هزاره‌ها در غرب کابل بود که پیش از این، داعش خراسان مسئولیت آن‌ها را پذیرفته بود.