شعار چهلمین روز خیزش جهانی ایرانیان: چهلم مهسا شده، کمر نظام تا شده

جوانان محلات و فعالان حقوق زنان برای حضور در خیابان‌ها در چهلمین روز قتل مهسا امینی فراخوان دادند

در آستانه چهلمین روز کشته‌ شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران، تجمع‌های اعتراضی در شهرها، مدارس و دانشگاه‌های مختلف ایران ادامه یافت. فراخوان‌هایی برای برگزاری مراسم چهلم مهسا در زادگاه او و دیگر شهرهای ایران منتشر شد و بسیاری از اصناف و کارکنان بخش‌های مختلف به اعتصاب‌های سراسری پیوستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، تاکنون ۲۵۲ تن از جمله ۳۶ کودک در خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی کشته شده‌اند. آمار بازداشتی‌ها بالغ‌بر ۱۳ هزار نفر تخمین زده می‌شود. در چهل روز گذشته بیش از ۵۷۵ تجمع اعتراضی در نقاط مختلف کشور برگزار شد و در حال حاضر ۱۰۱ دانشگاه در اعتراض و اعتصاب به سر می‌برند.

خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی که از روز ۲۶ شهریور آغاز شد، روز سه‌شنبه در شهرهای مختلف ایران ادامه یافت و تجمع‌های اعتراضی در شهرهایی مانند تهران، شیراز، رشت، ورامین و لاهیجان برگزار شد. دانش‌آموزان مدارس در نقاط مختلف ایران شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند و اعتراض‌های دانشجویی در دست‌کم ۳۲ مرکز دانشگاهی ایران برگزار شد. شعار محوری و قابل توجه اعتراض‌های روز سه‌شنبه «چهلم مهسا شده، کمر نظام تا شده» بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چهلمین روز کشته‌ شدن مهسا امینی، گزارش‌ها از برقراری جو شدید امنیتی در سقز، زادگاه مهسا حکایت دارد. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو روز سه‌شنبه اعلام کرد که خانواده مهسا به شدت تحت فشار قرار گرفته و حتی تهدید شده‌اند که مراسم چهلم را برگزار نکنند. خبرگزاری دولتی ایرنا هم بیانیه‌ای را به نقل از خانواده امینی با این مضمون منتشر کرد و نوشت که «جهت پیشگیری از هرگونه مسئله ناگوار، در روز چهلم ژینای عزیزمان مراسمی نخواهیم داشت».

استانداری کردستان نیز به بهانه «افزایش شیوع آنفلوآنزا» تمامی مدارس و دانشگاه‌های استان را تعطیل کرد. با این حال اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان در مصاحبه با شبکه شرق، اوضاع شهر سقز را آرام توصیف کرد و مدعی شد که نه راه‌های منتهی به این شهر مسدود شده و نه اینترنت قطع است. او همچنین حضور چهره‌های ورزشی مانند علی دایی و وریا غفوری در سقز را تکذیب کرد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز سه‌شنبه اعلام کرد که علی دایی به همراه حامد لک، فوتبالیست، برای حضور در مراسم چهلم مهسا امینی به سقز سفر کرده بودند و در هتل کُرد اقامت داشتند، اما ماموران امنیتی آنان را به مهمانسرای دولتی منتقل و هتل کُرد را تعطیل کردند.

یادبود مهسا در خیابان‌های سراسر ایران

هرچند که مدارس، دانشگاه‌ها، بازار و کسبه کردستان از روزها پیش در اعتراض و اعتصاب مداوم بودند اما در آستانه چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی قصد دارند به خیابان‌ها بیایند. مرکز احزاب کردستان در بیانیه‌ای از عموم شهروندان کرد دعوت کرد روز چهارشنبه چهارم آبان با لباس کردی «‌بر سر مزار شهیدان» جمع شوند و عصر نیز در میادین و خیابان‌ها تجمع کنند. ساکنان شهر سقز هم قصد دارند مراسم چهلم ژینا را در مزار او برگزار کنند.

در تهران نیز شماری از فعالان حقوق زنان از شهروندان دعوت کرده‌اند روز چهارشنبه ساعت پنج عصر در خیابان شریعتی و میدان‌های اصلی شهر تجمع کنند. گروه جوانان محلات تهران هم در فراخوانی از مردم خواست که هم‌زمان با چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی در خیابان‌ها و محله‌های تهران و دیگر شهرها تجمع کنند. فراخوان‌های مشابهی نیز از سوی جوانان محلات تبریز و جوانان محلات سقز منتشر شد.

روز سه‌شنبه جمعی از راهبران مترو تهران با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی، ضمن محکوم کردن سرکوب شدید معترضان، با مردم ایران و اعتراض‌ها اعلام همبستگی کردند. در این بیانیه آمده است: «برخوردهای خشونت‌آمیز و غیرقابل توجیه در خیابان‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس و برخورد قهری با اقشار فرهیخته جامعه و دستگیری فعالان صنفی و خبرنگاران بدون شک دامنه اعتراضات را گسترده‌تر می‌کند.»

روز سه‌شنبه کارکنان شرکت موتورسازان تراکتورسازی تبریز، دومین روز اعتصاب را سپری کردند. ویدیوها و تصاویری نیز از اعتصاب آتش‌نشانان در مقابل شهرداری مشهد و تحصن معلمان در شهرهای مختلف استان کردستان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

تحصن و اعتصاب دانشجویان نیز با وجود جو شدید امنیتی، برخورد خشونت‌آمیز با دانشجویان و بازداشت گسترده آنان همچنان به شکلی فراگیر ادامه دارد.