اسرائيل مجوز استخراج گاز از کاریش را صادر کرد

لاپید به نخست‌وزیر هلند گفت اسرائیل به‌زودی از تامین‌کنندگان اصلی گاز اروپا خواهد شد

طبق توافق، اسرائیل دارای حق کامل استخراج گاز از میدان کاریش خواهد بود - AFP

وزارت انرژی اسرائیل به شرکت انرگان مجوز داد استخراج گاز از میدان کاریش را آغاز کند. این در حالی است که هنوز تا امضای توافق بین اسرائیل و لبنان، دو روز باقی مانده است؛ اما یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه تایید کرد که قرارداد «تاریخی» بیروت و تل‌آویو روز پنجشنبه امضا خواهد شد. او در دیدار با مارک روته، نخست‌وزیر هلند که به اسرائیل سفر کرده است هم تاکید کرد:‌ «ما روز پنجشنبه توافقی تاریخی با لبنان امضا خواهیم کرد.»

انتظار می‌رود در پی این توافق، تولید گاز در میدان‌های دریای مدیترانه افزایش یابد. 

لاپید در ضمن گفت توافق با لبنان را روز پنجشنبه در کابینه به رای می‌گذارد اما در حالی که حدود یک هفته تا انتخابات اسرائیل زمان باقی مانده، اپوزیسیون علیه این توافق موضع گرفته است؛ با این حال لاپید روز یکشنبه به یک پیروزی مهم سیاسی-قضایی هم رسید. هیئت سه‌نفره دیوان عالی اسرائیل در این روز، چهار طومار مختلف را که احزاب اپوزیسیون با هدف ایجاد سدی در راه توافق با لبنان ارائه کرده بودند، رد کرد. در این طومارها خواسته شده بود توافق با لبنان در مجلس اسرائیل، کنست، به رای گذاشته شود. اما دادگاه حکم داد که رای کابینه کافی است.

دیدار لاپید با روته، نخست‌وزیر هلند، در چارچوب همکاری انرژی بین اسرائیل و اروپا انجام شد. لاپید در این دیدار که در دفتر نخست‌وزیر در محله کِریای تل‌آویو برگزار شد، گفت: «اسرائیل در آینده نزدیک از تامین‌کنندگان عمده گاز برای اروپا خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر نیازهای انرژی اروپا، خیزش سراسری در ایران هم یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های گفت‌وگوی لاپید و روته بود. لاپید در این دیدار، زنان ایران را به دلیل مبارزه‌ آنان برای حقوق بنیادینشان ستود. او گفت که آمستردام و تل‌آویو «چشم‌اندازی مشترک» دارند و افزود: «ما ارزش‌های مشترک داریم. هر دو به دموکراسی لیبرال و ارزش‌های لیبرال باور داریم و این بنیان روابط بین کشورهایمان است و این ارزش‌ها امروز به محک گذاشته شده‌اند و کسانی هستند که با آن‌ها می‌جنگند.»

لاپید گفت: «به تظاهرات‌های ایران نگاه کنید؛ به نظرم این‌ها برای تمام ما الهام‌بخش‌اند. مردمی را می‌بینیم که می‌جنگند، به‌خصوص زنانی که حاضرند برای آزادی بجنگند و جا‌نشان را برای کسب حقوق بنیادین خود به خطر بیندازند.»

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه تاکید کرد که جدا از مسئله استفاده از گاز در کوتاه‌مدت، دولت‌های جهان باید برای حل بحران تغییرات اقلیمی به فکر توسعه انرژی‌های جایگزینی باشند که گازهای گلخانه‌ای ایجاد نمی‌کنند.

طبق توافق، اسرائیل دارای حق کامل استخراج گاز از میدان کاریش خواهد بود. انتظار می‌رود تولید گاز در این میدان بلافاصله آغاز شود و حتی شاید بتواند در رفع کمبود انرژی در زمستان سخت پیش رو برای بسیاری کشورهای غربی کمکی باشد. لبنان هم حق کامل اکتشاف و عملیات در میدان قانا را خواهد داشت اما طبق توافق، چون بخشی از این میدان در آب‌های اسرائیل قرار دارد، بخشی از درآمد آن به اسرائیل هم می‌رسد.

وزارت زیرساخت‌های ملی، انرژی و منابع آب اسرائیل جواز استفاده از کاریش برای انرگان را روز سه‌شنبه صادر کرد. کاریش پس از تامار و لویاتان، سومین میدان گازی اسرائیل است که به شبکه انرژی این کشور وصل می‌شود.

حزب‌الله لبنان، گروهی که تحت حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی قرار دارد، در ماه‌های گذشته بارها میدان کاریش را تهدید کرد اما در نهایت با میانجی‌گری آمریکا، اسرائیل و لبنان به توافقی تاریخی رسیدند؛ این در حالی است که لبنان اصلا دولت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد. با این همه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق و رهبر کنونی اپوزیسیون، لاپید را متهم کرد که «تسلیم» حزب‌الله شده است.

وزارت انرژی اسرائیل در بیانیه‌ای، به توضیح اهمیت میدان کاریش برای همسایه‌ها پرداخت. در این بیانیه می‌خوانیم: «این ارتباط جدید اسرائیل را به عنوان تامین‌کننده عمده گاز طبیعی تقویت می‌کند و به این کشور اجازه می‌دهد صادرات گاز طبیعی به مصر و اردن را افزایش دهد. از آنجا صادرات به سایر کشورهای اروپا هم که به علت بحران انرژی جهانی به منابع جدید گازی نیاز دارند، امکان‌پذیر است»

این وزارتخانه افزود: «این قدم به اسرائیل و کشورهایی مثل مصر و اردن امکان می‌دهد استفاده از سوخت‌های آلاینده مثل زغال‌سنگ و نفت را کاهش دهند و آلودگی هوا را به ممیزان چشمگیری پایین بیاورند.»

میدان کاریش در حدود ۸۰ کیلومتری غرب سواحل اسرائیل واقع شده و حدود سه تا چهار کیلومتر زیر بستر دریا و در نتیجه یک هزار و ۷۰۰ متر پایین‌تر از سطح دریا است. گاز این میدان قرار است با خط لوله‌ای زیردریایی به سواحل اسرائیل و از آنجا به دست مصرف‌کنندگان برسد.

بیشتر از جهان