وکیل خانواده شاکرمی: علت مرگ نیکا خودکشی نبود

وکیل خانواده شاکرمی انتساب یک تصویر دیگر به نیکا شاکرمی را رد کرد

نیکا شاکرمی یکی از چندین دختر کشته‌شده در ایران است که مقام‌های جمهوری اسلامی مسئولیت قتل او را برعهده نمی‌گیرند- AFP

رضا باقری، وکیل دادگستری، اعلام کرد علت مرگ نیکا شاکرمی خودکشی نبوده است و او ادعای برخی مقام‌های قضایی در رابطه با این پرونده را هم تکذیب می‌کند.

سایت شرق روز چهارشنبه، چهارم آبان، گزارش داد که به گفته باقری، این موضوع با قاضی پرونده نیز مطرح شده، اما ابعاد مختلف این پرونده همچنان نامعلوم است. او اضافه کرد که آنچه در شب حادثه در خانه محل مرگ نیکا شاکرمی گذشت، برای کسی روشن نیست و «ما هنوز چیزی نمی‌دانیم و در جهل کامل قرار داریم».

باقری همچنین گفت هشت نفر از ساکنان این خانه بازداشت شده‌اند و موضوع تجاوز به نیکا شاکرمی را هم تکذیب می‌کند.

وکیل خانواده شاکرمی در بخش دیگری از سخنان خود، تصویر منسوب به نیکا شاکرمی را که محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی، در حساب اینستاگرام خود منتشر کرده بود، متعلق به نیکا ندانست. او گفت: «ما این عکس منتسب به نیکا را که منتشر شده است، کاملا تکذیب می‌کنیم. کاری که آقای شهریاری انجام دادند، خلاف قانون بود و اصلا حق نداشتند چنین کاری انجام دهند.»

محمد شهریاری چند روز پیش تصویری در حساب اینستاگرام خود منتشر کرد و مدعی شد که متعلق به نیکا شاکرمی است که از گوشی او استخراج شده است. او با انتشار این تصویر قصد داشت چنین القا کند که این دختر به نشستن یا خوابیدن در بلندی عادت داشت و در پی همین عادت نیز از بلندی پرت شد و جان باخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیکا شاکرمی از معترضانی بود که اواخر شهریور ماه امسال کشته شد و پس از تحویل پیکرش به خانواده برای تدفین، ماموران امنیتی پیکرش را دزدیدند و مخفیانه به خاک سپردند. تاکنون هیچ نهادی در جمهوری اسلامی مسئولیت قتل این دختر را برعهده نگرفته است و تعداد قابل توجهی از مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی علت مرگ او را حادثه یا خودکشی می‌دانند. تلویزیون جمهوری اسلامی هم چندی پیش با انتشار فیلمی، مدعی شد نیکا با پای خود وارد ساختمانی شده است که پیکرش در آنجا پیدا شد؛ اما خانواده شاکرمی گفته‌اند دختری که در این فیلم دیده می‌شود، نیکا نیست.

مهسا امینی، سارینا اسماعیل‌زاده، اسرا پناهی از دیگر دختران کشته‌شده در ۴۰ روز گذشته‌اند که تاکنون مقام و نهادی مسئولیت قتل آن‌ها را بر عهده نگرفته است. مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند مرگ این دختران را حادثه یا خودکشی نشان دهند اما ادعاهای آن‌ها تاکنون نزد افکارعمومی پذیرفته نشده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، از زمان آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران، دست‌کم ۲۸ کودک کشته و ده‌ها کودک بازداشت شده‌اند. نهاد‌های مدافع حقوق بشر این کشتار و سرکوب کودکان را محکوم کرده و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌‌اند خشونت علیه کودکان را متوقف کند.