برگزاری جلسه فرماندهان پیشین طالبان درباره طرح صلح

اشرف غنی در حال تعیین هیات حکومتی برای مذاکرات صلح با طالبان است

عکس از فرهاد نوری

روز سه‌شنبه،۱۴ آبان، شماری از فرماندهان پیشین گروه طالبان، برای نخستین‌بار در شهر کابل برای آغاز دوباره مذاکرات صلح با طالبان، خاتمه جنگ و ثبات دائمی در افغانستان، تشکیل جلسه دادند و تاکید کردند که تلاش دارند روی طرح کار کنند که مذاکرات صلح با گروه طالبان بین‌الافغانی شود.

این فرماندهان طالبان، به رسانه‌ها گفتند که هدف از جمع شدن فرماندهان پیشین این گروه (طالبان)، و دیگر بزرگان که در این‌جا حضور دارند، برای آغاز مذاکرات صلح بین‌الافغانی با طالبان و دریافت راه‌ حل‌های جامع، برای خاتمه جنگ کنونی در افغانستان است. فرماندهان طالبان گفتند از این طریق می‌خواهیم که به یک نتیجه خوب برسیم تا خود افغان‌ها تصمیم بگیرند که بدون مداخله کشورهای خارجی به آرزوی‌های‌شان، که همان صلح پایدار و قطع خون‌ریزی افغان‌ها در این کشور است دست پیدا کنند.

 

سید اکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان و بنیان‌گزار شورای فرماندهان پیشین گروه طالبان در مورد هدف این نشست به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت:«هدف از جمع شدن فرماندهان پیشین گروه طالبان و دیگر بزرگان در این برنامه، تعیین یک هیات همه جانبه و جامع از خبره‌گان و شخصیت‌های بی‌طرف برای ساخت یک طرح جامع و دریافت راه حل‌ها برای گفت‌وگوهای مثمر بین‌الافغانی با طالبان است. ما می‌خواهیم که این‌بار گفت‌وگوهای صلح واقعی به رهبری خود افغان‌ها برگزار شود تا به، خون‌زیزی و قتل ناحق شهروندان بی‌گناه افغانستان پایان داده شود».

آقای اکبر آغا افزود:«شما دیدید که اکثریت شهروندان افغانستان خواهان صلح پایدار و قطع ویرانی و خون‌ریزی هستند اما خارجی‌ها مذاکرات صلح را که میان آمریکا و طالبان پایان یافت نپذیرفتند و به بهانه‌های مختلف این روند را متوقف کردند. اکنون باید خود ما دست به کار شویم پروسه صلح را رهبری کنیم، نه کسانی که باور و اعتقادی به این پروسه ندارند».

فاروق اعظم، عضو دیگر شورای فرماندهان پیشین طالبان، در باره مذاکرات صلح با طالبان با یک مکانیزم کاملآ افغانی تاکید کرد و گفت: «زمانی که جنگ نیاز بود ما جنگ کردیم و حالا که صلح نیاز است باید صلح شود و همه شهروندان افغانستان خواهان صلح هستند و این شورا انشاالله که می‌تواند مذاکرات صلح بین‌الافغانی را با طالبان آغاز کرده و همان خواست صلح‌جویانه مردم افغانستان را به کرسی بنشاند».

آقای آعظم، تاکید کرد: «نخست تلاش این شورای برای تامین صلح و ثبات دائمی در افغانستان است و بعدا کوشش باید صورت گیرد تا یک نظام به‌وجود بیاید که تمام شهروندان افغانستان خود را در آن ببینند و هیچ قوم و گروهی احساس دوری نداشته باشد».

 

صبور فخری، رئیس جمعیت اصلاح افغانستان و از شرکت‌کنند‌گان این مجلس بر روند مذاکرات بین‌الافغانی تاکید نموده بیان داشت: «گفت‌وگوهای صلح باید بین‌الافغانی شود و ما در این بخش باید یک هیت همه شمول را از میان خبرگان و متخصصان که در این بخش تجربه کافی داشته باشند و در جنگ‌های چندین دهه آخیر افغانستان دخیل نباشند آماده کنیم تا این اعضا بدون در نظر داشت منافع شخصی گروهی و سمتی خویش روند مذاکرات صلح را کمک کنند». آقای فخری افزود:«تا زمانی که مذاکرات صلح ما افغانی نشود، امید نتیجه مثبت از این روند و تامین صلح در کشور، بعید به نظر می‌رسد و خارجی‌ها باید اجازه دهند که این بار مذارکرات صلح را خود افغان‌ها به پیش ببرند».

مولوی تره‌خیل، عضوی پیشین مجلس نمایندگان افغانستان که در این جلسه شرکت نموده بود به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «نشست امروز یک اقدام نیک و به جا است که از طرف اکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان، برگزار شده است و هدف آن نیز روشن و واضع است که ما چه‌گونه می‌توانیم مذاکرات صلح را با گروه طالبان آغاز کنیم و افغانستان را از این بحران پیچیده رها کنیم. حالا از همه شهروندان افغانستان می‌خواهیم که پس از این به هیچ‌کس اجازه ندهند که ملت ما را به نام‌های تاجیک، پشتون، هزاره و ازبیک به جان هم انداخته از بین ببرند، ما باید یک مشت واحد در برابر دشمنان ملت و کشور خود باشیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عضو پیشین مجلس نمایندگان ادامه داد: «ما از طرح صلح و تلاش‌های تمام گروه‌ها و کشورهایی که برای تامین صلح و ثبات دائمی در افغانستان دست به کار می‌شوند و یا شده‌اند حمایت می‌کنیم تا هر چه زوتر صلح در این کشور تامین شده ما از این ویرانی و بربادی نجات پیدا کنیم».

فرماندهان پیشین گروه طالبان، در حالی دور هم جمع شده و روی یک طرح صلح و هیات برای گفت‌وگو با گروه طالبان چانه‌زنی می‌کنند که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به تازگی طرح هفت ماده‌ای مذاکرات صلح با گروه طالبان را آماده ساخته است و اکنون درحال تعیین هیات حکومتی برای مذاکرات صلح با طالبان است.

بیشتر از