سازمان ملل: ۷۹ درصد جمعیت افغانستان هیچ‌گونه امکانات زمستانی ندارند

از مجموع ۴.۴ میلیارد دلاری که برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان درخواست کرده‌اند، تاکنون کمتر از یک سوم آن تامین شده است

با فرا رسیدن فصل سرما، احتمال فاجعه بشری در افغانستان به‌دلیل نبود سرپناه و غذا، تشدید شده است- WAKIL KOHSAR/ AFP

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، اوچا (OCHA)، روز سه‌شنبه سوم آبان (۲۵ اکتبر)، در گزارشی اعلام کرد که ۷۹ درصد از جمعیت افغانستان در زمستان پیش رو در سرپناه‌های موقت و خانه‌های نیمه‌ویران زندگی می‌کنند که نیاز به تعمیر دارد. براساس این گزارش، ۷۷ درصد از بودجه مورد نیاز برای کمک‌های زمستانی در افغانستان، هنوز وجود ندارد.

اوچا در  گزارشی مفصل از وضعیت بشری در افغانستان در آستانه فصل زمستان، از وضع دشوار مردم، به‌ویژه کودکان، در زمستان پیش رو خبر داد. بنابر این گزارش، ۵۶ درصد مردم افغانستان توانایی تهیه لباس زمستانی برای کودکانشان را ندارند. در همین حال، یافته‌های اوچا نشان می‌دهد که بیش از ۷۹ درصد مردم هیچ‌گونه امکانات گرمایشی برای فصل سرما در اختیار ندارند و نیز با کمبود شدید غذا مواجه‌اند.

براساس گزارش اوچا، از جمع بودجه ۴.۴۴ میلیارد دلاری که برای تامین نیازهای بشری در افغانستان ضروری است، تاکنون تنها ۱.۴ میلیارد آن از منابع مختلف بین‌المللی به‌دست آمده و در افغانستان به مصرف رسیده است.

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در این گزارش، مناطق افغانستان را به‌لحاظ وخامت اوضاع بشری، به سه رده تقسیم کرده است. ۱۲۲ منطقه در سراسر افغانستان در رده اول، یعنی بیشترین نیاز به کمک فوری، قرار دارند، درحالی‌که ۲۴۷ منطقه دیگر در رده متوسط و ۳۲ منطقه دیگر در رده پایین قرار دارند.

اوچا نوشته است که تنها برای سه ماه زمستان پیش رو، ۶۱۴میلیون دلار برای تعمیر پناهگاه‌ها و تهیه لباس زمستانی برای افراد نیازمند لازم است. علاوه‌بر این، اوچا با درخواست ۱۵۴میلیون دلار برای تهیه مواد غذایی و رساندن آن به مناطق سردسیر، تاکید کرده است که پیش از تشدید سرما و مسدود شدن راه‌ها، باید مواد غذایی به این مناطق رسانده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس برآوردهای سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی، ۹۷ درصد مردم در افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و از این میان، بنا به آنچه در گزارش اوچا آمده است، ۲۴.۴ میلیون نفر با گرسنگی روبه‌رویند و نیاز به کمک جدی دارند.

گزارش اوچا نشان می‌دهد که در یک سال گذشته، به‌دلیل خشکسالی، سرازیرشدن سیلاب، زلزله‌ و دیگر بلایای طبیعی، صدها هزار نفر که از طریق کشاورزی در افغانستان امرار معاش می‌کردند، با گرسنگی و بی سرپناهی روبه‌رو شده‌اند. علاوه بر این، رکود شدید اقتصادی افغانستان ناشی از بازگشت طالبان به قدرت، نیز میزان گرسنگی در این کشور را چندین برابر ساخته است.

در همین حال، آخرین گزارش بانک جهانی نیز از کوچک‌شدن ۲۰درصدی اقتصاد افغانستان در نتیجه از بین رفتن مشاغل داخلی و محدودیت‌های ناشی از تحریم اقتصادی طالبان ازسوی جامعه جهانی، خبر داده است.

بیشتر از اقتصاد