ادامه تجمع‌های اعتراضی دانشجویان در چند شهر ایران

روز یکشنبه شهرهای تهران، کرج، مشهد، یزد، بابلسر، رشت، اصفهان، خمینی‌شهر، بجنورد، دامغان و یاسوج صحنه اعتراض‌های دانشجویی بود

روز یکشنبه، اول  آبان ۱۴۰۱، شماری از دانشگاه‌ها در تهران و دیگر شهرهای ایران شاهد تجمع‌های اعتراضی دانشجویان و سردادن شعارهای ضد حکومتی بود. همزمان گزارش‌ها از کشته شدن یک دانشجوی دختر دانشگاه صنعتی همدان در اثر اصابت ضربات باتوم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی و خاکسپاری او تحت تدابیر شدید امنیتی در شهر قروه کردستان حکایت دارد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داد «نگین عبدالملکی، دانشجوی ۲۱ ساله اهل قروه در جریان اعتراضات مردمی در شهر همدان به دست نیروهای امنیتی به قتل رسیده است.»

این سازمان حقوق بشری اعلام کرد که نگین عبدالملکی در اعتراضات روز چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ شهر همدان در اثر وارد آمدن ضربات متعدد باتوم نیروهای امنیتی به سر و جمجمه به شدت مجروح و دچار خونریزی شده و پس از بازگشت به خوابگاه دانشجویی جانش را از دست داده است.

در این رابطه یکی از شاهدان عینی به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو چنین گفت: «نیروهای حراست دانشگاه به همراه تعدادی از نیروهای امنیتی پس از اطلاع از مرگ نگین فورا به خوابگاه هجوم آورده و شروع به تهدید دانشجویانی کردند که از قضیه مطلع شده بودند و همان شب نیز خانواده عبدالملکی را از شهرستان قروه به همدان فراخواندند.»

بنابر این گزارش، نگین عبدالملکی دانشجوی رشته مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی همدان ورودی ۹۹ بود و پیکر او تحت تدابیر شدید امنیتی به شهر قروه منتقل و به خاک سپرده شده است.

به گفته یک شاهد عینی «حراست دانشگاه صنعتی همدان به همراه ماموران امنیتی دانشجویان مطلع و خانواده عبدالملکی را تهدید کردند که باید بگویند نگین به دلیل خوردن کنسرو ماهی تاریخ مصرف گذشته جانش را از دست داده است.»

در همین حال دانشگاه‌های بسیاری از شهرهای ایران از جمله در شهرهای تهران، کرج، مشهد، یزد، بابلسر، رشت، اصفهان، خمینی‌شهر، بجنورد، دامغان، یاسوج و سایر شهرهای ایران روز یک‌شنبه اول آبان ماه شاهد ادامه تجمع‌های دانشجویی و پنجمین هفته اعتصاب سراسری دانشجویان بود.

دانشجویان در پردیس دانشگاه علامه نیز به اعتصاب خود ادامه دادند  و در تجمع اعتراضی به اظهارات و اتهامات مقام‌های حکومتی واکنش نشان داده و شعارهایی چون «به من‌ نگو فتنه‌گر، فتنه تویی ستمگر» سردادند.

گزارش شده که نیروهای بسیج دانشجویی و ماموران لباس شخصی‌ با ورود به محوطه دانشگاه به تجمع مسالمت‌آمیز دانشجویان معترض حمله کرده و تعدادی از دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه دانشگاه علامه نیز دانشجویان در اعتراض به تهدید مدیران دانشگاه به اخراج دانشجویان از خوابگاه، تهدیدات امنیتی و احکام انضباطی صادر شده، دست تجمع اعتراضی زدند.

در دانشگاه صنعتی شریف که دهم مهر ماه شاهد محاصره و ورود یگان‌های موتوری قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران به  محوطه این دانشگاه و شلیک با سلاح‌های پینت‌بال و ساچمه‌زن به دانشجویان بود، روز یک‌شنبه اول آبان بار دیگر صحنه حمله نیروهای بسیج به دانشجویان بود.

حمله نیروهای بسیج به دانشجویان پس از ان آغاز شد که دانشجویان دختر و پسر، تفکیک جنسیتی در سلف سرویس این دانشگاه را برداشتند.

شماری از دانشجویان دانشگاه شریف که روز شنبه در جریان تریبون آزاد این دانشگاه به رئیس دانشگاه شریف اعتراض کرده بودند روز یک‌شنبه از ورود به دانشگاه منع شدند و  به دستور رئیس دانشگاه، توسط حراست دانشگاه از ورود آنها ممانعت به‌عمل آمد. یکی از این دانشجویان به نام محمد ملانوری، دانشجوی ورودی ۱۴۰۱ دکترای اقتصاد دانشگاه شریف، نیز برای چند ساعت به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد.

در دانشگاه پلی‌تکنیک تهران، دانشجویان با ادامه اعتصاب و تحریم کلاس‌ها، ضمن از میان برداشتن تفکیک جنسیتی در سلف سرویس، ترانه «برای...» را هم‌خوانی کردند.

دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در جریان تجمع اعتراضی خود اقدام به از میان برداشتن تفکیک جنسیتی و پرده‌های سلف سرویس کردند که پس از برخورد حراست، دانشجویان در محوطه مقابل سلف تحصن کردند.

دانشگاه مازندران نیز در حالی روز یک‌شنبه باردیگر تجمع اعتراضی دانشجویان بود که در هفته گذشته بارها مورد یورش نیروهای امنیتی قرار گرفته و بیش از ۱۵ دانشجو در محوطه این دانشگاه به دست نیروهای امنیتی بازداشت یا در خیابان‌های اطراف این دانشگاه در بابلسر ربوده شدند.

تجمع دانشجویان دانشگاه مازندران در میدان نیمای این دانشگاه در حالی شکل گرفته است که اطراف سلف و میدان نیما تعداد زیادی لباس شخصی حضور دارند.

در دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد نیز دانشجویان با ادامه تحصن و تجمع ضمن سردادن شعارهای اعتراضی، اقدام به همخوانی ترانه «برای...» شروین حاجی‌پور کردند. دانشگاه هنر اصفهان نیز شاهد تجمع اعتراضی دانشجویان بود.

در دانشگاه آزاد شهر رشت، شماری از دانشجویان معترض، پوستری از تصویر قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، را به آتش کشیدند.

دانشگاه آزاد خمینی شهر نیز صحنه تجمع اعتراضی دانشجویان و سردادن شعارهای ضد حکومتی بود و دانشجویان دانشگاه آزاد گوهردشت کرج نیز روز یک‌شنبه اعتصاب خود را با تجمع اعتراضی و سردادن شعارهای ضد حکومتی و شعار «زن زندگی آزادی» ادامه دادند.