آرامکو از اپل سبقت می‌گیرد

ارزش شرکت نفت عربستان سعودی به عنوان سودآورترین شرکت جهان بین ۱.۲ تا ۲ تریلیون دلار برآورد می‌شود

twitter/Aramco

سودآورترین شرکت جهان قرار است برای نخستین بار وارد بازار بورس شود تا احتمالاً بزرگ‌ترین عرضه اولیه سهام (IPO) تحقق یابد.

گمان می‌رود که ارزش شرکت نفت دولتی عربستان سعودی، آرامکو، بین ۱.۲ تریلیون دلار(۹۳۰ میلیارد پوند) تا ۲ تریلیون دلار باشد که باعث می‌شود به راحتی از اپل سبقت بگیرد که اکنون با ارزش‌ترین شرکت سهامی عام در جهان است.

تداوم استخراج میلیاردها بشکه نفت در دهه‌های آینده در آرامکو، که به نظر برخی گروه‌های هوادار محیط زیست تلاش برای جلوگیری از تغییرات فاجعه‌بار اقلیمی را ناکام خواهد کرد، مبنای این ارزش‌گذاری هنگفت است.

آرامکو با تولید حدود ۱۱.۶ میلیون بشکه نفت در روز که با قیمت امروز بازار ۷۱۹ میلیون دلار ارزش دارد بیش از هر شرکت دیگری در جهان نفت تولید می‌کند.

طبق اعلام شبکه مسئولیت اقلیمی این حجم از تولید نفت سبب می‌شود تا مسئولیت آرامکو در ایجاد آلودگی در جهان به راحتی از هر شرکتی در طول تاریخ بیش‌تر باشد.

این شرکت هم‌چنین به طور چشم‌گیری در معرض خطر موسوم به دارایی‌های به گل نشسته قرار دارد زیرا میادین و پالایشگاه‌های نفت که امروز ارزش هنگفتی دارند ممکن است به سرعت بی‌ارزش شوند چون تأمین‌کنندگان نیازهای انرژی جهان در حال روی‌گردانی از سوخت‌های فسیلی هستند.

یاسر الرمیان رییس آرامکو روز یک‌شنبه گفت: امروز موعد مهمی در تاریخ شرکت آرامکو و پیشرفت چشم‌گیر به سوی تحقق چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی است. چشم‌انداز ۲۰۳۰ سند رشد و تنوع بخشی اقتصادی پایدار در عربستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای محمد بن سلمان که عملاً حاکم عربستان سعودی است و سعی دارد اتکا به نفت را کاهش دهد و تصویری امروزی‌تر از این کشور پادشاهی محافظه‌کار به دست دهد فروش سهام آرامکو تقویت اقتصادی و حرکت تبلیغاتی موفقی به شمار می‌آید.

عربستان سعودی امیدوار است که بتواند ۱ تا ۲ درصد سهام آرامکو را حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار بفروشد. احتمالاً قسمت اعظم این پول هم به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (پی‌آی‌اف) عربستان واریز می‌شود که سهام شرکت‌های زیادی از جمله اوبر را خریداری کرده است.

صدها میلیون دلار هم نصیب بانک‌ها و مشاورانی می‌شود که در فروش سهام آرامکو در بازار بورس نقش داشته‌اند.

سهام آرامکو را در بازار بورس عربستان(تداول) عرض می‌کنند که بر امید وال‌استریت و سیتی لندن برای به دست آوردن این سهام پرسود خط بطلان کشید.

برنامه‌های ارایه‌ سهام آرامکو در بازارهای بورس خارجی متوقف مانده است اما ممکن است در آینده به اجرا درآید.

اهمیت آرامکو برای تأمین نفت جهان در ماه سپتامبر نمایان شد که حمله‌ پهپادها به تأسیسات نفتی آن سبب شد قیمت نفت افزایش یابد.

تعطیلی موقت تأسیسات بقیق و خریص که بر اثر حملات رخ داد سبب شد تا تولید جهانی نفت موقتاً بیش از ۵ درصد کاهش یابد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان