خودکشی اعتراضی عالیه مطلب‌زاده در زندان اوین؛ «خودم به استقبال مرگ می‌روم»

عالیه مطلب‌زاده پنجشنبه به بیمارستان منتقل و در حالی که هنوز بهبود نیافته بود، به اوین بازگردانده شد

مطلب زاده: «حالا که شما همه ما را در خیابان و زندان به سمت مرگ می‌برید، من خودم هم از این مرگ استقبال می‌کنم و حاضرم یکی از قربانیان باشم و ترجیح می‌دهم بمیرم و این ذلت را از شما نپذیرم.» - ایندیپندنت فارسی

عالیه مطلب‌زاده، فعال حقوق زنان، عکاس و نایب‌رئیس کانون دفاع از آزادی مطبوعات که دوران حبس خود را در زندان اوین سپری می‌کند، پنجشنبه صبح در زندان اوین و مقابل چشم دیگر زندانیان دست به خودکشی اعتراضی زد. عالیه مطلب‌زاده که به دستور مقام‌های قضایی، در شش ماه گذشته از مرخصی و همچنین در دو ماه گذشته از تماس تلفنی محروم بود، در اعتراض به کشتار مردم در خیابان‌ها و همچنین به دام مرگ کشاندن زندانیان، پس از بحث با مقام‌های زندان تمام داروهایش را خورد.

صدرا عبداللهی، همسر عالیه مطلب‌زاده، با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرامش با تشریح حوادث رخ‌داده، خبر داد که عالیه مطلب‌زاده خطاب به مسئولان زندان گفته بود: «حالا که شما همه ما را در خیابان و زندان به سمت مرگ می‌برید، من خودم هم از این مرگ استقبال می‌کنم و حاضرم یکی از قربانیان باشم و ترجیح می‌دهم بمیرم و این ذلت را از شما نپذیرم.»

عالیه مطلب‌زاده پس از اعتراض، مقابل زندانیان و مسئولان بند زنان زندان اوین، تمام داروهایش را خورد و اعلام کرد مرگش در اعتراض به شرایطی‌ است که زندانیان و همه افراد در معرض خشونت در آن قرار دارند.

غزال عبداللهی،‌ دختر عالیه مطلب‌زاده، در صفحه توییترش اعلام کرد که به آن‌ها گفته‌اند مادرش را «نیمه‌های شب از بیمارستان جابجا کرده‌اند و به بند زنان زندان اوین بازگرداندند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین در ادامه نوشت: «نه عالیه و نه کسی از هم‌بندی‌هایش با ما تماس نگرفته‌اند و این موضوع را تایید نکرده‌اند.»

عالیه مطلب‌زاده پس از اقدام به خودکشی،َ به بیمارستان منتقل شد. صدرا عبداللهی با اشاره به این موضوع، اعلام کرد که پس از اطلاع از وخامت حال همسرش به بیمارستان رفت و هفت مامور امنیتی در بیمارستان حضور داشتند و به او اجازه ملاقات ندادند. او سپس تلاش کرده بود با رئیس سازمان زندان‌ها و دادستانی تماس بگیرد، که ناموفق بود. عبداللهی در ادامه توضیح داد: «بعد از آن، با محمدی مسئول حفاظت اطلاعات زندان تماس گرفتم و درخواست ملاقات کردم. متوجه شدم او نیز اجازه ملاقات در بیمارستان را به من نداد. بعد از گذشت زمانی، دستور رسید و من توانستم عالیه را ببینم. سطح هوشیاری او بهتر شده بود اما بدنش سرد بود و قدرت تکلمش نیز با مشکل روبرو شده بود.»

همسر عالیه مطلب‌زاده گفت: «در شش ماه گذشته، به او مرخصی داده نشده و فقط پنج روز برای بیماری من بوده است. او در شش ماه گذشته از مرخصی محروم بوده است. در دو هفته گذشته، اعلام کردند عالیه مطلب‌زاده و نرگس محمدی به دستور مقامات قضایی از تلفن نیز محروم شده‌اند. اما هیچ حکمی به وی بابت این محرومیت داده نشده.»

او گفت یک زندانی فقط با جانش می‌تواند اعتراض خود را نشان دهد، این اتفاق یا با خودکشی یا با اعتصاب غذا اتفاق می‌افتد. او همچنین اعلام کرد ممکن است بعد از انتشار این ویدیو، او را مانند باقی معترضان دستگیر کنند.

عالیه مطلب‌زاده در مرداد ۱۳۹۶ با حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، به سه سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد. در مهر ۱۳۹۶، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران این حکم را تایید کرد و با اعمال قانون تجمیع احکام، حکم سه سال زندان برای او اجرایی شد.