زلنسکی: روسیه طی یک هفته، ۳۰ درصد نیروگاه‌های اوکراین را از بین برد

اوکراین وضعیت را در سراسر کشور «بحرانی» اعلام کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، ادعا کرده است که یک‌سوم کل نیروگاه‌های اوکراین در اثر حملات هفته گذشته روسیه از بین رفته است.

این نابودسازی گسترده در حالی رخ داده است که مسکو نبرد پیش‌زمستانی برای حمله به زیرساخت‌ها را افزایش داده است.

تاسیسات تولید برق شماری از شهرهای اوکراین در روزهای اخیر هدف اصابت موشک قرار گرفته است. مسکو [اتهام] حمله به نیروگاه‌ها را پذیرفته است، اما اوکراین می‌گوید تاسیسات زیرساخت آبرسانی نیز مورد حمله قرار گرفته است.

رئیس جمهوری اوکراین در توییتر نوشت: «از ۱۰ اکتبر، ۳۰ درصد نیروگاه‌های اوکراین نابود شده و به خاموشی‌های سراسری در کل کشور انجامیده است.»

کیریلو تیموشنکو، قائم‌مقام دفتر رئیس جمهوری اوکراین، در مصاحبه با تلویزیون اوکراین گفت: «اکنون وضعیت در سراسر کشور بحرانی است.»

ویتالی کلیچکو، شهردار پایتخت اوکراین، گفت در اثر حمله مسکو به تاسیسات انرژی اوکراین که باعث بروز انفجار، آتش‌سوزی و خاموشی سراسری شد، روز سه‌شنبه [۱۸ اکتبر -۲۶ مهر] سه نفر در پایتخت کشته شدند.

طبق گزارش‌ها، قطعی برق فقط در بخش‌هایی از کی‌یف رخ نداده است، بلکه در بسیاری از بخش‌های منطقه ژیتومیر در غرب پایتخت، و دنیپرو و میکولایف در جنوب نیز گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز سه‌شنبه، یک روز پس از آنکه روسیه فوج‌هایی از پهپادهای «انتحاری» را برای حمله به زیرساخت‌های کی‌یف و سایر شهرها اعزام کرد و [در اثر آن] دست‌کم پنج نفر کشته شدند، حملات افزایش یافت.

شهردار شهر ۲۶۳هزار نفری ژیتومیر می‌گوید حملات سه‌شنبه باعث قطع آب و برق شد، و در شهر دنیپرو نیز که نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد، دو انفجار در تاسیسات برق رخ داد و خسارات شدیدی به بار آورد.

طبق گزارش‌ها، تاسیسات برق خارکف در نزدیکی مرز روسیه، و نیز کریویی ریه، زادگاه زلنسکی، هدف حمله قرار گرفته‌اند.

به گفته وزارت دفاع اوکراین، در شهر لیمان که تا چندی پیش در اشغال نیروهای روسیه بود، اجساد پنج کودک از زیر خاک کشف شده است.

به گفته وزارت دفاع اوکراین، این کودکان سه دختر و دو پسربچه بین یک تا ۱۴ سال بودند و همگی بر اثر جراحات ناشی از انفجار گلوله توپ جان باخته‌اند.

این وزارتخانه افزود که از آغاز این جنگ دست‌کم ۴۲۵ کودک به‌دست [نیروهای] روسیه کشته شده‌اند.

روسیه با آنکه روستاها، شهرک‌ها و شهرها را هدف حمله قرار داده است، حمله عمدی به غیرنظامیان را انکار می‌کند.

روسیه پیش‌تر در همین ماه، ژنرال سرگئی سوروویکین را به سرفرماندهی نیروهای مسکو در اوکراین گمارد. سوروویکین در سوریه و جمهوری چچن خدمت کرده است که در آن‌ها نیروهای روسیه در مقابله با دشمن، با استفاده از سیاست بی‌رحمانه «زمین سوخته»، عملا شهرها را با خاک یکسان کردند.

در پی انتصاب او، که رسانه‌های روسیه به دلیل سرسختی ادعایی‌اش، به او «ژنرال آخرالزمانی» لقب داده‌اند، بزرگ‌ترین موج حملات موشکی علیه اوکراین از زمان حمله فوریه گذشته مسکو به این کشور، رخ داد.

© The Independent

بیشتر از جهان