حمله هوایی روسیه به زیرساخت‌های انرژی در اوکراین

مقام‌های اوکراین می‌گویند هدف روسیه این است که مردم اوکراین در فصل زمستان از سرما یخ بزنند

دست‌کم سه حمله به یک سایت انرژی در روز سه‌شنبه، به خسارت‌های جدی منجر شد - AFP

حملات پهپادی روسیه به اوکراین که از صبح دوشنبه ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) آغاز شد و دست‌کم چهار کشته بر جا گذاشت، روز سه‌شنبه نیز با حمله به زیرساخت‌های انرژی کی‌یف ادامه یافت که به قطع آب و برق این شهر منجر شد. سایر شهرهای اوکراین نیز صبح سه‌شنبه هدف حملات هوایی روسیه قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صبح سه‌شنبه صدای انفجار در شهرهای مختلف استان کی‌یف شنیده شد. رویترز نیز گزارش داد که بامداد سه‌شنبه یک ساختمان مسکونی در بندر میکولاییف، هدف حمله موشکی قرار گرفت. ایهور ترخوف، شهردار خارکیف، هم حمله موشکی به این شهر را تایید کرد و گفت که در عرض پنج دقیقه، دو انفجار رخ داد. انفجارهای مشابهی نیز در دیگر شهرهای اوکراین گزارش شده‌اند و بیشتر این گزارش‌ها از اصابت موشک‌ها و پهپادها به زیرساخت‌های انرژی خبر می‌دهند.

بر مبنای گزارش نیویورک‌تایمز، حمله به زیرساخت‌های برق اوکراین شهرهای سراسر این کشور را در خاموشی فرو برده و با توجه به تداوم این حملات و نزدیک شدن زمستان، نگرانی‌ها برای گرم کردن خانه‌ها در فصل سرما را افزایش داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های اوکراینی پایان هفته گذشته اعلام کردند که حدود ۳۰ درصد از زیرساخت‌های برق این کشور آسیب‌ دیده‌اند و شهرداری‌ها در تلاش‌اند برای جلوگیری از هدررفتن منابع برق، تعمیرات لازم را انجام دهند.

این گزارش می‌افزاید ساعت ۹ صبح سه‌شنبه، چراغ‌ها در سراسر کی‌یف سوسو زدند و سپس ساکنان مناطق شرقی شهر، صدای انفجار را شنیدند. ویتالی کلیتچکو، شهردار کی‌یف، گفت که در این حمله، یکی از زیرساخت‌های حیاتی انرژی هدف قرار گرفت.

کایریلو تیموشنکو از مقام‌های ارشد دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز اعلام کرد که دست‌کم سه حمله به یک سایت انرژی در روز سه‌شنبه، به خسارت‌های جدی منجر شد.

سی‌ان‌ان نوشت: «این حملات یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که در حمله روسیه به کی‌یف با پهپادهای کامیکازه ساخت ایران، دست‌کم چهار تن کشته شدند.»

ولودیمیر زلنسکی، شامگاه دوشنبه از اوکراینی‌ها خواست در مصرف برق صرفه‌جویی کنند تا کشور دوره با ثبات‌تری را پشت ‌سر بگذارد.

روسیه حملات موشکی و پهپادی خود را از دوشنبه، ۱۰ اکتبر، آغاز کرد و ادعا می‌کند که این حمله‌ها به تلافی حمله به پل کریمه و تخریب بخشی از آن انجام می‌شوند.

مقام‌های اوکراین می‌گویند پهپادهای مورداستفاده روسیه که تاسیسات این کشور و بخش‌های غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند ساخت ایران‌اند. مقام‌های وزارت امور خارجه ایران به تناوب، فروش تسلیحات به روسیه را انکار کرده‌اند اما مقام‌های کشورهای غربی این ادعا را باور ندارند؛ وزرای خارجه کشورهای اروپایی روز دوشنبه در نشست لوکزامبورگ، درباره پهپادهای ایرانی که در اختیار روسیه قرار گرفته‌اند، صحبت کردند و خواستار تحریم ایران شدند.

روزنامه واشنگتن‌پست هم به تازگی در گزارشی، نوشت که روسیه پس از پهپادهای انتحاری، حالا ده‌ها فروند موشک بالیستیک کوتاه‌برد از نوع ذوالفقار و فاتح ۱۱۰ هم از جمهوری اسلامی ایران خریده است.

بیشتر از جهان