نگرانی اسرائیل از احتمال وقوع زمین لرزه ویرانگر در دریای مرده

زمین لرزه احتمالی، بیش از یک میلیون نفر را آسیب پذیر خواهد کرد

تأسیسات هسته ای دیمونا در اسرائیل. عکس از: AFP (اندیپندنت عربی) .

هنوز یک ماه از پایان تمرینات چند ملیتی مانور مواجهه با زمین لرزه در بندر حیفا در اسرائیل نگذشته بود که کارشناسان اسرائیلی، وقوع یک زمین لرزه بزرگ را در بستر دریای مرده پیش بنی کردند که می تواند برای اسرائیل فاجعه بار باشد. آن چه نگرانی مقامات اسرائیل را افزایش می دهد، آسیب رسیدن به تأسیسات هسته ای دیمونا است که در 40 کیلومتری مرکز زمین لرزه قرار دارد و اندک ترین آسیبی به این تأسیسات، می تواند منطقه را با خطر پخش تابش های زیانبار مواد رادیو اکتیو  رو به رو کند.

کارشناسان عقیده دارند که تأسیسات هسته ای دیمونا حتی بدون این که زمین لرزه ای رخ دهد، در معرض خطر قرار دارد زیرا ساختمان این تأسیسات آن قدر کهنه شده و به فرسایش رفته است که ممکن است دیوارهای آن در هر لحظه ترک بردارد.

در همین حال، دولت اسرائیل طرح پیشگیرانه ای را برای بازسازی ساختمان های مسکونی قدیمی روی دست گرفته است که هدف از آن، استحکام این ساختمان ها در برابر خطرات زمین لرزه و حمله های موشکی است، اما این طرح تا سال 2022، اجرا نخواهد شد.

کارشناسان به دولت اسرائیل هشدار دادند که در حال حاضر، حدود 80،000 ساختمان نیاز به استحکام سازی دارد و اگر این اقدام به صورت عاجل به اجرا گذاشته نشود، وقوع زمین لرزه می تواند فاجعه بار بوده و منجر به کشته و زخمی شدن ده ها هزار نفر شود.

مانور امواج غول پیکر

در پی افزایش هشدارها، نهادهای مختلف دولتی تلاش دارند تا اقدامات متعددی را به منظور کاهش میزان خسارت های ناشی از زمین لرزه اتخاذ کنند. افزون بر آن، ارتش اسرائیل برای مقابله با تهدیدهای ناشی از زمین لرزه، مانور های را با نیروهای برخی از کشورهای خارجی انجام داده است. در آخرین مانور انجام شده که به نام "مانور امواج غول پیکر" یاد می شد، ناوگان های خارجی و نیروهای نظامی از کشورهای ایالات متحده، فرانسه و یونان شرکت داشتند، البته نمایندگانی از کشورهای قبرس، شیلی، ایتالیا، آلمان، کانادا، انگلیس و ناتو نیز به منظور کسب آموزش در این مانور شرکت کرده بودند.

بر اساس گزارشی که از سوی اسرائیل منتشر شده است، نیروهای امنیتی و اورژانس این کشور تخمین می زنند که در صورت وقوع زمین لرزه، حد اقل یک میلیون نفر در اسرائیل کشته و زخمی خواهند شد. کارشناسان از دولت اسرائیل می خواهند تا به منظور کاهش خسارت های زمین لرزه احتمالی، افزون بر اتخاذ سایر اقدامات، دست به ساخت اقامتگاه های بزرگی بزند تا ساکنان مناطق آسیب دیده، از این اقامتگاه ها استفاده کنند.

در همین راستا، وزارت امنیت اسرائیل نیز در صدد فراهم کردن آمادگی برای همکاری با آسیب دیدگان زمین لرزه احتمالی بوده و سعی می کند اقدامات ممکن را روی دست بگیرد تا در صورت وقوع زمین لرزه بتواند به کمک آسیب دیدگان بشتابد. مسئولان وزارت امنیت، از تمام های نهادی ذیربط خواسته اند تا اطلاعات لازم را در مورد مجتمع های مسکونی و اقامتگاه های که در حالت ساخت و ساز است را در دسترس این وزارت قرار دهند. البته، دولت اسرائیل در حال ساخت مجتمع های مسکونی برای پناه دادن به آسیب دیدگان است، این مجتمع ها شامل ساختمان های مناسب برای زندگی یک خانواده پنج نفری بوده و تمام زیر ساخت های لازم در آن ها مد نظر گرفت شده است. پس از افزایش تهدیدهای پیش بینی شده ای ناشی از زمین لرزه، دولت اسرائیل تصمیم گرفته است شمار اقامتگاه های اضطراری را افزایش دهد تا برای 230 هزار خانواده دیگر نیز سهولت زندگی در این اقامتگاه ها فراهم شود.

شایان ذکر است که اسرائیل در یک گستره ای زلزله خیز و در امتداد خط گسل سوریه-آفریقا (به طول 6 هزار کیلومتر) که با گذر از لبنان، سوریه، دره اردن و دریای مرده به سمت آفریقا ادامه می یابد، واقع شده است.

البته آخرین زمین لرزه که در این منطقه در سال 1927 رخ داد، به بزرگی 6.2 درجه ریشتر بود و منجر به کشته شدن حدود 500 نفر و زخمی شدن بیش از 700 نفر شد، اما اکنون با توجه مجاورت تأسیسات هسته ای دیمونا در نزدیکی مرکز زمین لرزه و افزایش بی سابقه جمعیت در این منطقه، وقوع زلزله می تواند بسیار ویرانگر و فاجعه آفرین باشد.

شایان یاد آوری است که دریای مرده؛ بخشی از گسل سوریه - آفریقا است که حدود 25 میلیون سال پیش شکل گرفته است.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه