بریتانیا در معرض خطر فرار مغزها قرار دارد

تاخیر در مذاکره با اتحادیه اروپا برای حفظ اعتبار تحقیقاتی ۸۴ میلیون پوندی برنامه افق اروپا می‌تواند به فراز مغزها بیانجامد

 تاکنون ۲۲ محقق برای خروج از کشور برنامه‌ریزی کرده‌اند، اما دولت از کارشناسان خواست در کشور بمانند- Canva

درپی نگرانی محققان از قطع اعتبارات تحقیقاتی اتحادیه اروپا پس از خروج بریتانیا از این اتحادیه،‌ پژوهشگران هشدار داده‌اند که جایگاه این کشور در عرصه جهانی تحقیقات، در معرض خطر «فرار مغزها» قرار گرفته است.

بر اساس گزارش‌ها تاکنون ۲۲ محقق ساکن بریتانیا به علت این نگرانی تصمیم به ترک کشور گرفته‌اند.

این امر در پی تاخیر در مذاکرات با اتحادیه اروپا برای حفظ اعتبار تحقیقاتی ۸۴ میلیون پوندی برنامه هورایزن یوروپ (افق اروپا) رخ داده است.

بروکسل اعلام کرد، تا وقتی سایر مشکلات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از جمله قرارداد ایرلند شمالی، حل نشده است، به این مذاکرات ادامه نخواهد داد.

با این حال، اگر بریتانیا و اتحادیه اروپا نتوانند به توافق برسند، دولت [بریتانیا] متعهد شده است که همان میزان اعتباراتی را که اتحادیه اروپا برای محققان اعتبارگیرنده در این کشور درنظر گرفته بود، به آنان بپردازد.

اما بسیاری از محققان نگرانند که دولت به تعهد خود عمل نکند.

جولیا کینگ بارونس براون از کمبریج و رئیس کارگروه علم و فناوری مجلس اعیان، درباره اثر درازمدتی که این موضوع بر بریتانیا خواهد داشت، در مصاحبه با اسکای نیوز گفت: «فکر می‌کنم شاهد فرار مغزها و رفتن برترین استعدادهای خود به آن‌سوی دریاها خواهیم بود»، و افزود که عواقب این موضوع «چشمگیر» خواهد بود.

موریتز تریک سرپرست گروهی است که در موسسه فرانسیس کریک لندن درباره مالاریا تحقیق می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این محقق که اصالتا آلمانی است، گفت با آنکه به او نگفته‌اند برای ادامه تحقیقاتش بریتانیا را ترک کند، محیط کارش او را «با آغوش باز پذیرا» نبوده است.

او در مصاحبه با اسکای نیوز گفت: «نمی‌خواستم با ماندن در بریتانیا، قطعی نبودن شرایط تامین اعتبار این تحقیق و اثرات آن را بر همه کسانی که استخدام می‌کنم، تحمل کنم.»

وزارت تجارت، انرژی و راهبردهای صنعتی، در بیانیه‌ای گفت: «ترجیح دولت بریتانیا همچنان این است که با برنامه‌های اتحادیه اروپا پیوند داشته باشیم، اما نمی‌توانیم بیش از این منتظر اتحادیه اروپا بمانیم.»

«اعتبارگیرندگان موفق لازم نیست بریتانیا را ترک کنند-- ضمانت برنامه افق اروپا به معنای آن است که متقاضیان پذیرفته‌شده موفق، مبلغ کامل اعتبار خود را از موسسه بریتانیایی میزبان دریافت خواهند کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان