۲۳ لنز از چشم زن فراموشکار خارج شد

این بیمار ممکن بود بینایی خود را از دست بدهد

مراجعه یک بیمار سالمند با شکایت از چشم‌درد به درمانگاه پزشک معالج را با شرایطی روبرو کرد که به گفته خود، «در نزدیک به ۲۰ سال طبابت هرگز چنین چیزی ندیده بود»؛ ده‌ها لنز به‌هم‌چسبیده.

دکتر کاترینا کورتیوا این معاینه ساده چشم را که «می‌تواند در کتاب رکوردهای گینس خودش» ثبت شود، برای نشریه بیزنس اینسایدر چنین شرح داد: «یک دوشنبه شلوغ در درمانگاه بود که علاوه بر مراجعانی که از قبل وقت گرفته بودند، بیماران اورژانس مشکلات چشمی هم پذیرش شده بودند. اواخر روز یک بیمار حدودا ۷۰ و چند ساله که از لنزهای چشمی روزانه استفاده می‌کرد، آمد و گفت که احساس می‌کند چیزی در چشمش رفته است که نمی‌تواند آن را بیرون بیاورد.»

به گفته دکتر کورتیوا، سالمندان باید حداقل سالی یک‌ بار برای معاینه عمومی به پزشک مراجعه کنند، اما این زن وقت‌‌های قبلی خود را پشت گوش انداخته و دو سال بود که به درمانگاه مراجعه نکرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احتمال‌هایی که کادر درمان برای چشم‌درد این بیمار در نظر داشتند، وجود یک تکه لنز چشمی شکسته، خراش روی قرنیه، عفونت، مژه، یا مواد آرایشی بود اما چیزی دیدند که باورش مشکل بود. دکتر کورتیوا درباره مشاهده‌اش گفت: «وقتی از او خواستم به پایین نگاه کند، توانستم لبه‌های چند لنز را ببینم که به هم چسبیده‌ بودند. با بیرون کشیدن آن‌ها احساس کردم هنوز می‌توانم چیزهای بیشتری ببینم و از دستیارم خواستم تلفنم را بیاورد و از ماجرا فیلم بگیرد.»

«از بیمار خواستم دوباره به پایین نگاه کند. می‌توانستم یک لایه کلفت و بنفش تیره از لنزهای به‌هم‌چسبیده را ببینم که به چشم او چسبیده بود... آن‌ها زنجیروار بیرون می‌آمدند و تمامی نداشتند. تعداد زیادی لنز وجود داشت و فکر می‌کردم این لحظه می‌تواند در کتاب رکوردهای گینس به نام من ثبت شود!»

در نهایت، ۲۳ لنز از چشم این بیمار خارج شد. در ویدیو منتشرشده از این عملیات، برخی از آن‌ها به رنگ زرد و برخی به رنگ آبی روشن دیده می‌شوند و این تغییر رنگ به دلیل مایعی است که پزشک برای خارج کردن شی خارجی از چشم استفاده کرد.

ویدیو معاینه بلافاصله به صورت گسترده، در فضای مجازی پخش شد. برخی چشم‌پزشک‌ها در آمریکای جنوبی، مکزیک و اروپا از این ویدیو به منظور آموزش به مردم برای اطمینان حاصل کردن از اینکه لنزهای چشمی روزانه‌ را هر شب از چشم‌هایشان خارج می‌کنند، استفاده کردند. این لنزها سبک و سست‌اند و نباید بیش از ۲۴ ساعت استفاده شوند.

این بیمار بسیار خوش‌شانس بود؛ او ممکن بود بینایی خود را از دست بدهد، قرنیه‌اش را بخراشد یا با عفونت چشم مواجه شود.

هنگامی که فردی برای مدت طولانی از لنزهای چشمی استفاده می‌کند، این امر ممکن است به حساسیت‌زدایی انتهای عصب قرنیه او منجر شود؛ تا حدی که توان تشخیص جسم خارجی در چشمش تا حد زیادی کاهش یابد. همچنین ممکن است به علت افزایش سن، حساسیت پلک کم شود و بدون اینکه فرد سالمند متوجه آن باشد، لنزهای چشمی در آن ناحیه جمع شوند.

بیشتر از زندگی