صدور ویزای پاکستان برای اتباع افغانستان متوقف شد

بیشتر متقاضیان ویزای پاکستان بیمارانی هستند که امکان درمان در افغانستان را ندارند

سرباز پاکستانی ایستاده در نزدیکی مرز افغانستان و پاکستان FAROOQ NAEEM / AFP

سفارت پاکستان در کابل، خبر داده است که بخش صدور ویزای این کشور برای شهروندان افغانستان را به‌خاطر آزار کارمندان و دیپلمات‌‌هایش در کابل، از روز دوشنبه ۱۲ آبان، بسته است. سفارت (پاکستان)، در این مورد جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

اما وزارت خارجه پاکستان با انتشار خبرنامه‌ای گفته است: «شماری از کارمندان و دیپلمات‌های سفارت پاکستان در کابل، زمانی‌که به طرف این سفارت در حرکت بودند، در مسیر راه مورد آزار، اذیت و بازپرسی قرار گرفته‌اند و به‌همین دلیل تا روشن شدن این ماجرا، خدمات کنسولی این سفارت در کابل، برای مدت نامعلوم متوقف شده است». مقامات وزارت خارجه پاکستان گفته‌اند:«حکومت پاکستان درباره امنیت دیپلمات‌ها و کارمندان‌شان در سفارت پاکستان در کابل، نگران است و باید در این مورد اقدامات جدی از طرف حکومت افغانستان انجام شود».

در خبرنامه‌ی وزارت خارجه پاکستان آمده است: «پس از آنکه شماری از دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت این کشور در کابل در مسیر راه مورد اذیت و بازپرس قرار گرفته‌اند این سفارت «شارژه‌دفر»(مسئول امور کنسولی) سفارت افغانستان در اسلام آباد (پاکستان)، را برای پاسخگویی در مورد جزئیات واقعه احضار کرده‌ است».

مقامات وزارت خارجه پاکستان، همچنین از دولت افغانستان خواسته‌اند تا در مورد آذار و اذیت کارمندان و دیپلمات‌های سفارت این کشور در کابل، تحقیق نموده نتیجه آنرا به دولت پاکستان اطلاع دهند و نیز تاکید کرده‌اند که حکومت افغانستان، اطمنان دهد که چنین مواردی بار دیگر برای کارمندان و دیپلمات‌های پاکستانی، تکرار نمی‌شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلمات پیشین دولت افغانستان در پاکستان در تماس تلفنی که با خبرنگار ایندیپندنت فارسی داشت در مورد توقف صدور ویزای پاکستان برای شهروندان افغانستان گفت: « مقامات امنیتی کشور پاکستان، ادعا می‌کنند که در تظاهرات ضد حکومت عمران خان، صدر اعظم پاکستان، شماری از شهروندان افغانستان، مانند طالبان، حضور دارند و شاید حکومت عمران خان، خواسته باشد از این طریق (توقف ویزا برای اتباع افغانستان)، از ورود افغان‌ها تا معلوم شدن سرنوشت تظاهرات ضد حکومت‌اش جلوگیری کند».  

آقای سعیدی افزود: «احتمال دوم اینکه حکومت پاکستان می‌خواهد با این کار برای حکومت افغانستان بحران تازه‌ای را خلق کند و به‌ویژه برای کسانی که برای درمان به این کشور می‌رفتند، مانع ایجاد نموده تا آن‌ها اعتراض کنند و دولت افغانستان را زیر فشار قرار دهند تا آزار و اذیت دیپلمات‌های پاکستانی تکرار نشود».

نادر صمدی، استاد دانشگاه علوم سیاسی می‌گوید: «وضع کنونی حکومت پاکستان، در شرایط بدی قرار دارد. این چندمین روز است که شمار زیادی از شهروندان آن کشور علیه حکومت عمران خان، تظاهرات می‌کنند و شکی نیست که این راهپیمایی‌ها علیه حکومت عمران خان، او را نگران کرده است. شاید عمران خان فکر می‌کند که تعدادی از تظاهرکنندگان از افغانستان وارد پاکستان شوند بنابراین باید پیشاپیش اقدام کند که چنین هم کرده است».

سفارت پاکستان در کابل، تنها سفارت‌خانه‌ای است که تعداد متقاضیان ویزای آن کشور بیش از حد بوده و گفته می‌شود که بیشتر این متقاضیان کسانی هستند که با بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و نتوانسته‌اند خود را در افغانستان درمان کنند. به‌همین دلیل برای درمان به کشور پاکستان می‌روند. در این اواخر دیده شده بود که شماری از این متقاضیان، برای دریافت ویزا حتا شب را در نزدیک درب سفارت پاکستان صبح می‌کردند تا ویزا بگیرند و به آن کشور بروند.

بیشتر از