پنجمین هفته خیزش سراسری؛ آتش‌سوزی و تیراندازی در زندان اوین

وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن اخبار مربوط به زندان اوین را دنبال می‌کند و امنیت شهروندان آمریکایی زندانی با ایران است

خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی درحالی وارد پنجمین هفته خود شد که با وجود سرکوب سنگین و خشونت‌ روزافزون نیروهای حکومتی، اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف تشدید و اعتصابات سراسری در برخی حوزه‌ها نیز به آن افزوده شده است. براساس آخرین گزارش‌ها، تاکنون دست‌کم ۱۱۲ شهر و ۷۰ دانشگاه ایران به این خیزش سراسری پیوسته‌اند.

برای بیست‌ونهمین روز اعتراض‌هایی که با قتل حکومتی مهسا امینی ۲۲ساله در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی جمهوری اسلامی آغاز شد، پیشاپیش فراخوان‌‌های متعددی منتشر شده که مردم سراسر ایران را به ادامه اعتصاب‌ها و تجمع‌های خیابانی در روز شنبه، ۲۳ مهرماه، دعوت کرده است.

«جوانان محلات تهران» در دهمین اطلاعیه‌ خود اعلام کرده است: «از تمامی جوانان و مردم محلات تهران و سراسر ایران می‌خواهیم به نام خودشان و به نام آزادی و در هماهنگی با گروه‌های مختلف اما هم‌مسیر، روز شنبه ۲۳ مهر، از ساعت ۱۲ ظهر در تمام مکان‌هایی که مزدوران و سرکوبگران حضور ندارند، جمع شوند و شعار مرگ بر دیکتاتور سر دهند.»

«جمعی از نویسندگان مستقل ایران» نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند که روز شنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۱ تا ۱۲ روبروی ساختمان وزارت ارشاد در تهران به‌عنوان «مرجع سانسور» تجمع و تحصن می‌کنند.

«جوانان محلات تبریز»، «کمیته زنان و جوانان محلات سنندج» و گروه‌هایی در شمار دیگری از شهرهای ایران نیز فراخوان‌های مشابهی برای تجمع‌های اعتراضی روز شنبه منتشر کرده‌اند.

دانشجویان دانشگاه‌های سراسر ایران نیز برای برگزاری تجمع و ادامه اعتصاب در روز شنبه بیانیه‌ و فراخوان‌ منتشر کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در بیانیه‌ای با دعوت دانشجویان به «تجمع بزرگ دانشجویان دانشگاه تهران در روز شنبه ۲۳ مهرماه»، اعلام کردند که ساعت ۱۱ صبح شنبه مقابل پردیس مرکزی تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند که ساعت ۱۰ صبح روز شنبه در اعتراض به سرکوب وحشیانه در دانشگاه‌ها و بازداشت دانشجویان، و همچنین برای حمایت از مردم سنندج و مطالبه آزادی و امنیت، در محوطه این دانشگاه تجمع خواهند کرد.

«دانشجویان مستقل دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان» هم در بیانیه‌شان اعلام کرده‌اند که ساعت ۱۲:۳۰ بعدازظهر روز شنبه در سه‌راه زبان دانشگاه اصفهان تجمع اعتراضی خود را آغاز و در محوطه داخلی دانشگاه راهپیمایی می‌کنند. آن‌ها از استادان و کارکنان مبارز نیز خواسته‌اند در کنار دانشجویان در این تجمع اعتراضی شرکت کنند.

همچنین شماری از استادان دانشگاه زنجان نیز در بیانیه‌ای از تجمع‌های اعتراضی و اعتصاب دانشجویان و خیزش مردم ایران حمایت کردند.

این فراخوان‌ها و بیانیه‌ها درحالی منتشر شده است که دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی همچنان به برخوردهای خشونت‌بار با معترضان ادامه می‌دهد. 

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، هرانا، روز جمعه اعلام کرد شمار کشته‌های تاییدشده خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی تا آن روز به ۲۲۴ تن، ازجمله ۲۹ کودک، افزایش یافته است. همچنین صدها نفر هم در جریان درگیری نیروهای سرکوبگر با معترضان زخمی شده‌اند، اما شمار دقیق آن‌ها مشخص نیست.

علاوه‌بر این، هرانا تعداد تخمینی بازداشتی‌ها در جریان اعتراضات چهار هفته گذشته را نزدیک به شش‌هزار نفر اعلام کرده است.