افزایش ترور نظامیان پیشین؛ دو افسر سابق در کابل و غور تیرباران شدند

موج جدیدی از کشتار نظامیان دولت پیشین به راه افتاده است

صمیم و عبدالحی در حالی کشته شدند که در یک هفته اخیر، کشتار نظامیان پیشین افزایش یافته است‌ـ ایندیپندنت فارسی

 

طالبان صمیم رحیمی ۲۶ ساله، عضو نیروهای ویژه وزارت دفاع دولت پیشین افغانستان که در خط مقدم مبارزه با طالبان جنگیده بود، پیش از ظهر جمعه ۲۲ مهر، در چهارراه شهید شهر کابل، مقابل انظار عمومی تیرباران کردند.

احمد پوپل، برادر صمیم رحیمی، که او نیز از نظامیان پیشین است، به ایندیپندنت فارسی گفت صمیم پنج سال پیش به ارتش ملی دولت جمهوری افغانستان پیوست و به‌عنوان نیروی ویژه در یگان هفتم ارتش در قندوز خدمت می‌کرد. به گفته پوپل، صمیم تا هفته‌های آخر حاکمیت دولت جمهوری، در خط مقدم نبرد با طالبان حضور داشت و با فروپاشی دولت، سلاح و تجهیزات نظامی‌اش را به طالبان سپرد و سرگرم کارهای شخصی بود.

پوپل گفت طالبان برادرش را به جرم عضویت در نیروهای ویژه ارتش دولت پیشین، محاکمه صحرایی و تیرباران کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، روز چهارشنبه ۲۰ مهر، عبدالحی، عضو نیروهای ویژه پلیس در دولت پیشین افغانستان، در فیروزکوه، مرکز استان غور، کشته شد. یکی از دوستان عبدالحی، به‌شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت سه تن از اعضای طالبان به بهانه بازجویی و احضار، عبدالحی را از خانه‌اش بیرون کشیدند و در حومه شهر فیروزکوه، تیرباران کردند. به گفته او، عبدالحی در بیش از یک‌ سال گذشته، با اعتماد به عفو عمومی طالبان، از افغانستان خارج نشد و با مشقت زندگی خود را می‌گذراند.

صمیم و عبدالحی در حالی کشته شدند که در یک هفته اخیر، خبرهایی از تیرباران چند نظامی پیشین دیگر در استان‌های تخار، پنجشیر و بدخشان منتشر شد. شب پنجشنبه ۲۱ مهر، محب خان، نظامی پیشین، در شهر تالقان، مرکز تخار، کشته شد. چهارشنبه شب، دو جوان بدخشانی در منطقه راگ‌های بدخشان و دو جوان پنجشیری در زندان طالبان به قتل رسیدند.

شباهت شیوه قتل صمیم رحیمی و عبدالحی، که هر دو در واحدهای ویژه ارتش و پلیس دولت پیشین افغانستان خدمت می‌کردند، نگرانی‌ها از آغاز دور جدید کشتار کارمندان دولت پیشین را افزایش داده است.

به گفته برادر صمیم، آنان چهار برادر بودند که همگی در نهادهای امنیتی دولت پیشین کار می‌کردند. با فروپاشی دولت پیشین افغانستان، پوپل و یک برادرش توانستند با پروازهای نظامی، به آمریکا بروند، یک برادر دیگرشان به پاکستان گریخت، اما صمیم به‌رغم تلاش‌ فراوان، نتوانست از افغانستان خارج شود.

پوپل در ادامه افزود صمیم صبح جمعه در حالی که در یک زمین ورزشی در منطقه چهارراه شهید شهر کابل فوتبال بازی می‌کرد، افراد طالبان که از ماموران حوزه دهم امنیتی کابل بودند به زمین ورزش هجوم بردند و صمیم را از دوستانش جدا کردند. پوپل گفت: «طالبان چند دقیقه‌ای صمیم را داخل یک خودرو زرهی نشاندند و از او تحقیق کردند. سپس، او را از خودرو پیاده کردند و گفتند برو. وقتی صمیم از خودرو پیاده شد و به سمت دوستانش حرکت کرد، طالبان از پشت سر به او تیراندازی کردند.»

پس از فروپاشی دولت پیشین و تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، رهبر این گروه عفو عمومی اعلام کرد و گفت همه کارکنان دولت پیشین افغانستان از جمله نظامیان در امان‌اند و از هیچ‌کس انتقام گرفته نمی‌شود.

در بیش از یک‌ سال گذشته، ده‌ها عضو نیروهای امنیتی دولت پیشین و کارکنان عالی‌رتبه نهادهای غیرنظامی بازداشت، شکنجه، ناپدید یا اعدام شدند. سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری بارها با انتشار بیانیه‌هایی، از طالبان خواستند به عفو عمومی اعلام‌شده پایبند بمانند، اما طالبان با رد کشتار نظامیان پیشین، مدعی‌اند این گروه عفو عمومی را اجرا کرده و به آن متعهد است.