مجلس: دوستان در حال بازجویی دانش‌آموزان‌ بازداشتی‌اند

سازمان حقوق بشر ایران: آنان که نیاز به اصلاح و تربیت دارند، مقام‌های جمهوری اسلامی‌اند

در ادامه پرونده‌سازی‌های امنیتی برای معترضان، رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، دانش‌آموزان و دانشجویان بازداشتی را به ارتباط با «شبکه‌های معاند خارجی» متهم کرد و گفت: «دوستان افراد را فراخوانده‌اند و در حال بازجویی‌اند.»

منظور این نماینده مجلس از «دوستان»، بازجویان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه است که برای اخذ اعتراف‌های اجباری شمار زیادی از نوجوانان و جوانان بازداشتی را اکنون تحت ‌فشارها و شکنجه‌های شدید امنیتی قرار داده‌اند.

حاجی‌پور نیز در سخنانش ادعا کرد «اسناد و مدارکی» وجود دارد که ارتباط معترضان با خارج از کشور را نشان می‌دهد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه ادعاهای خود افزود: تعداد دانش‌آموزان بازداشتی «آن‌چنان» نیست.

یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش نیز به‌تازگی در گفت‌وگو با روزنامه شرق ادعای کم بودن تعداد دانش‌آموزان بازداشتی را مطرح کرد و گفت: «دانش‌آموز زندانی نداریم و مواردی که بازداشت شده‌اند برای اصلاح و تربیت به مراکز روان‌شناسی‌ رفته‌اند و دوستان کارشناس، کارشان را انجام می‌دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه بازگردند.»

وزیر آموزش‌وپرورش نیز بازجویان را «دوستان» خطاب کرد و مدعی شد که آنان در حال «اصلاح و تربیت» دانش‌آموزان‌اند تا به «شخصیت ضد اجتماعی» تبدیل نشوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان وزیر آموزش‌وپرورش موجی از اعتراض‌ها را در میان فعالان حقوق کودک و سازمان‌های حقوق بشری در پی داشت، زیرا اثبات می‌کرد که فرمان علی خامنه‌ای مبنی بر «تنبیه» نوجوانان معترض در نهادهای امنیتی در حال اجرا است.

مسئولان آموزشی کشور در حالی ادعای کم بودن تعداد دانش‌آموزان بازداشتی را مطرح می‌کنند که پیش‌تر علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران به صراحت گفت: «میانگین سنی بازداشتی‌ها ۱۵ سال است.» هاجر چنارانی، نماینده خراسان رضوی هم تایید کرد که بیشتر بازداشتی‌های این استان زیر ۱۸ سال سن دارند.

کشتار، دستگیری و شکنجه دانش‌آموزان واکنش بسیاری از نهادهای داخلی و خارجی را در پی داشته است؛ سازمان عفو بین‌الملل، روز پنجشنبه ۲۱ مهرماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در اعتراض‌ها دست‌کم ۲۳ کودک به دست ماموران حکومتی کشته شده‌اند.

فعالان هنر و ادبیات کودک نیز طی دو بیانیه جداگانه، به قتل، سرکوب و بازداشت کودکان اعتراض کردند و ۲۲ نهاد مردمی فعال در حقوق کودکان در ایران نیز طی یک بیانیه مشترک از حکومت خواستند کشتار، دستگیری و استفاده از کودکان برای سرکوب معترضان را پایان دهد.

سازمان حقوق بشر ایران هم روز پنجشنبه در بیانیه‌ای دستگیری کودکان را محکوم کرد و در واکنش به سخنان وزیر آموزش‌وپرورش گفت: آنان که نیاز به «اصلاح و تربیت» دارند، مقام‌های جمهوری اسلامی‌اند. این نهاد حقوق بشری در ادامه بیانیه خود از کشورهای جهان خواست با احضار سفرای جمهوری اسلامی، حقوق بدیهی و طبیعی کودکان را به آنان گوشزد کنند.

سازمان حقوق بشر ایران با تاکید بر اینکه اعتراض حق طبیعی انسان‌ها، به‌ویژه کودکان و نوجوانان است، از سازوکارهای ویژه کودکان در سازمان ملل متحد و تمامی کشورهای جهان خواست تا با فشار بر جمهوری اسلامی، بر آزادی فوری کودکان بازداشت‌شده تاکید کنند و قاتلان آن‌ها را تحت تعقیب بین‌المللی قرار دهند.