عفو بین‌الملل: نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، در ۱۰ روز دست‌کم ۲۳ کودک را کشتند

در گزارش عفو بین‌الملل اسامی و مشخصات ۲۳ کودک و چگونگی کشته شدن آنها به دست نیروهای امنیتی ایران مستندسازی شده است

سازمان عفو بین‌الملل گزارش داد که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی دست‌کم ۲۳ کودک را در جریان خیزش مردم ایران کشته‌اند که از این تعداد، ۴ کودک در اثر ضرب و جرح و ضربه به سر، دو نفر با سلاح ساچمه‌ای و ۱۷ نفر با شلیک مستقیم گلوله جنگی نیروهای امنیتی به قلب یا سر کشته شده‌اند.

سازمان عفو بین‌اللملل در گزارشی از کشتار کودکان در جریان اعتراض‌های شهرهای مختلف ایران، اعلام کرد که این ۲۳ کودک فقط در فاصله ۳۰ شهریور تا ۸ مهر ماه یعنی در ۱۰ روز از خیزش نزدیک به یک ماهه مردم ایران به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند و شمار واقعی کودکان کشته شده بیش از این تعداد است.

این سازمان با تاکید بر اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی از «سرکوب وحشیانه و بی‌امان» برای مقابله با خیزش مردمی استفاده می‌کنند، افزود در حالی که خیزش مردم ایران در جستجوی آینده‌ای بدون ظلم و نابرابری، رو به گسترش است نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ۲۳ کودک را کشته و شمار بیشتری از کودکان را زخمی کرده‌اند.

عفو بین‌الملل با اشاره به اینکه خیزش مردم ایران در پی کشته شدن مهسا (ژینا) امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز حین بازداشت توسط دست گشت ارشاد، آغاز شد، تاکید کرد که امینی به اتهام «عدم رعایت قوانین تبعیض‌آمیز و توهین‌آمیز حجاب اجباری» بازداشت و کشته شد.

این گزارش با اشاره به اینکه اعتراض‌ها به دلیل نارضایتی گسترده از نظام سیاسی به سرعت گسترش یافت و به خواست‌های فراگیر برای پایان دادن به جمهوری اسلامی تبدیل شد، افزود که یکی از ویژگی‌های خیزش مردمی ایران، مشارکت گسترده و فزاینده دانشجویان و دانش‌آموزان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش عفو بین‌الملل اسامی و مشخصات ۲۳ کودک و چگونگی کشته شدن آنها به دست نیروهای امنیتی ایران طی ده روز از اعتراض‌ها، یعنی در فاصله ۳۰ شهریور ماه تا ۸ مهر ماه، مستندسازی شده است.

کودکان کشته شده به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شامل ۲۰ پسر یازده تا هفده ساله و سه دختر است که دو تن از آنها شانزده ساله و یکی هفده ساله بوده است.

عفو بین‌الملل تاکید کرد که تعداد واقعی کودکان کشته شده به دست نیروهای امنیتی ایران بیشتر است و این سازمان از کشته شدن دست‌کم ۵ کودک زیر ۱۸ سال دیگر نیز مطلع است و به دنبال تکمیل تحقیقات درباره این پنج کودک است.

درباره نحوه و چگونگی کشته شدن ۲۳ کودک طی دو روز، در فاصله ۳۰ شهریور تا هشتم مهر ماه، نیز در گزارش عفو بین‌الملل آمده است که اکثر این کودکان، شامل حداقل ۱۷ نفر، با شلیک غیرقانونی و مستقیم گلوله جنگی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌ند.

دو تن از کودکان کشته شده در جریان اعتراضات مورد هدف سلاح‌های ساچمه‌زن نیروهای امنیتی قرار گرفته و با گلوله‌های ساچمه‌ای کشته شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود افزود که دست‌کم چهار کودک نیز در جریان اعتراض‌ها در اثر ضرب و جرح نیروهای امنیتی از جمله وارد کردن ضربه به سر کشته شده‌اند.

ده تن از از ۲۳ کودک کشته شده، یعنی نزدیک به نیمی از کودکان کشته شده به دست نیروهای امنیتی، کودکان بلوچ‌اند که در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جمعه خونین زاهدان کشته شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در این گزارش تاکید کرد که هشتم مهر ماه، «جمعه خونین زاهدان» مرگبارترین روز کشتار کودکان از هنگام آغاز خیزش مردم ایران بوده است که در آن ۱۰کودک در زاهدان با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته شدند.

در گزارش عفو بین‌المللی تاکید شده سه دختر ۱۶ و ۱۷ ساله که در اثر ضرب و جرح به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند، نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل‌زاده و همچنین ستاره تاجیک است که این سازمان او را دختر افغان  ساکن غرب تهران معرفی کرده که در در اثر ضرب و جرح نیروهای امنیتی کشته شده است.

این سازمان با تاکید بر اینکه بیشتر کودکان کشته شده در جریان خیزش مردم ایران، از ناحیه قلب، سر یا سایر اندام‌های حیاتی مورد اصابت گلوله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

عفو بین‌الملل در گزارش خود تاکید کرد که از زمان آغاز خیزش مردم در ۲۶ شهریور ماه، این سازمان تاکنون اسامی و مشخصات ۱۴۴ مرد، زن و کودک کشته شده به نیروهای امنیتی ایران را ثبت کرده است و کودکان ۱۶ درصد از مجموع کشته‌شدگان به دست نیروهای امنیتی را تشکیل می‌دهند.