کشته شدن دست‌کم چهار نفر در اعتراض‌های چهارشنبه‌ شب سنندج، کرمانشاه و بوکان

سازمان حقوق بشر ایران آمار کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی را تا ۲۰ مهر ۱۴۰۱ دست‌کم ۲۰۱ نفر اعلام کرد

شبکه حقوق بشر کردستان و سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش دادند که در اعتراض‌های چهارشنبه ۲۰ مهرماه، دست‌کم چهار شهروند معترض با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در شهرهای سنندج، کرمانشاه و بوکان کشته شده‌‌اند.

براساس این گزارش، در اعتراض‌های شامگاه چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ در محله «دره دریژ» کرمانشاه دو جوان به نام‌های سینا نادری ۲۲ ساله و آرمین صیادی ١٨ ساله با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند.

 در محله نایسر شهر سنندج نیز ساعت ۱۰ شامگاه چهارشنبه یک شهروند به نام عزیزی مرادی با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی به‌شدت مجروح شد.

 عزیز مرادی پس از زخمی شدن به مراکز درمانی سنندج منتقل شد، اما به دلیل شدت جراحات ناشی از اصابت گلوله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

در شهر بوکان، از شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی نیز یک شهروند به نام کمال فقهی با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه حقوق بشر کردستان نیز ضمن تایید خاکسپاری کمال فقیهی در آرامستان شهر بوکان، افزود این شهروند بوکانی چهارشنبه‌ شب هم‌زمان با اعتراض‌ها در این شهر در حالی که روی پشت‌بام خانه بود، هدف تیراندازی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفت و کشته شد.

پیکر کمال فقیهی پس از اصابت گلوله به بیمارستان قلی‌پور بوکان منتقل شد، اما در اثر شدت جراحات جانش را از دست داد و ظهر پنجشنبه ۲۱ مهرماه در میان تدابیر شدید امنیتی به خاک سپرده شد.

ویدیوها و گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که نیروهای سپاه پاسداران، بسیج و یگان ویژه در شهرهای مختلف ایران به شلیک مستقیم به خانه‌های مردم اقدام کرده‌اند.

شدت و حجم شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در شهرهای سنندج، سقز، بوکان، مهاباد در چند روز گذشته به شدت افزایش یافته است.

شبکه حقوق بشر کردستان همچنین درباره جزئیات کشته شدن سینا نادری و آٰمین صیادی، در گزارشی نوشت: «چهارشنبه‌ شب پس از آغاز اعتراض‌ها در شهرک دره دریژ (مهدیه) و شهرک اسلامیه کرمانشاه، نیروهای ضد شورش و بسیج سپاه پاسداران به سمت معترضان تیراندازی کردند و سینا نادری و آٰمین صیادی با اصابت گلوله جنگی نیروهای امنیتی کشته شدند.»

عزیز مرادی چهارمین کشته اعتراض‌های چهارشنبه ۲۰ مهرماه نیز ساکن شهرک نایسر سنندج و صاحب یک رستوران غذاهای آماده بود. او در اعتراض‌های چهارشنبه ‌شب شهرک نایسر سنندج از فاصله نزدیک هدف تیراندازی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفت و کشته شد.

مردم چهارشنبه ‌شب ۲۰ مهرماه در ده‌ها شهر ایران به خیابان آمدند و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و نیز شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

این اعتراض‌ها در شهرهای سنندج، ارومیه، ایلام، کرمانشاه، مهاباد، پیرانشهر، سقز، دیواندره، دهگلان و بوکان واقع در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و نیز در مناطق و شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی گسترده بود و نیروهای امنیتی، سپاه پاسداران، بسیج و یگان ویژه با خشونت شدید درصدد سرکوب آن بودند.

علاوه بر کشته شدن دست‌کم چهار معترض در شهرهای سنندج، بوکان و کرمانشاه با تیراندازی نیروهای امنیتی، دست‌کم ۷۵ نفر نیز در اثر تیراندازی با اسلحه ساچمه‌زن و سلاح جنگی نیروهای امنیتی زخمی شدند و دست‌کم یکی از زخمی‌ها در کما به سر می‌برد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو تا روز سه‌شنبه شمار کشته‌شدگان اعتراض‌ها در چهار استان  کردستان، ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی به بیش از ۳۲ نفر رسیده بود که با کشته شدن دست‌کم چهار معترض دیگر در روز چهارشنبه این تعداد به ۳۶ نفر رسیده است.

سازمان حقوق بشر ایران نیز آمار کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی را تا ۲۰ مهر ۱۴۰۱ دست‌کم ۲۰۱ نفر اعلام کرد و افزود که ۲۳ نفر از کشته‌شدگان به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی «کودک» بوده‌اند.