ترکیه خواستار آتش‌بس موقت میان روسیه و اوکراین شد

پیش‌بینی می‌شود اردوغان و پوتین روز پنجشنبه در آستانه، پایتخت قزاقستان، دیدار کنند

ترکیه روابط نزدیکی با اوکراین و روسیه دارد، و از آغاز جنگ تاکنون، سعی کرده است موضعی بی‌طرف اتخاذ کند‌ـ Alexandr Demyanchuk / SPUTNIK / AFP

در حالی که چند روز تا دیدار احتمالی میان رهبران روسیه و ترکیه در آستانه، پایتخت قزاقستان، باقی مانده است، ترکیه روز سه‌شنبه خواستار برقراری آتش‌بس موقت در اوکراین شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، که در توافق صادرات غلات و تبادل ۲۵۰ زندانی بین روسیه و اوکراین نقش داشته، در تلاش است کی‌یف و مسکو را سر میز مذاکره برای آتش‌بس بیاورد، موضوعی که هیچ‌یک از دو طرف به آن تمایلی نشان نداده‌اند.

ترکیه، که عضو ناتو است، روابط نزدیکی با اوکراین و روسیه دارد، و از آغاز جنگ تاکنون، سعی کرده است موضعی بی‌طرف اتخاذ کند و از پیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه امتناع کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولود چاووش‌ اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت پس از گفت‌و‌گو میان مذاکره‌کنندگان روسیه و اوکراین در استانبول در ماه مارس، «متاسفانه هر دو طرف به‌سرعت از دیپلماسی فاصله گرفته‌اند». او در ادامه افزود با ادامه جنگ، وضعیت وخیم‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و بر ضرورت برقراری آتش‌بس فوری تاکید کرد.

یک مقام ترکیه‌ای، به شرط افشا نشدن نامش، به خبرگزاری ای‌اف‌پی گفت احتمال می‌رود اردوغان و پوتین روز پنجشنبه در آستانه، پایتخت قزاقستان، دیدار کنند.

اردوغان هنوز در مورد حملات موشکی گسترده روسیه به اوکراین اظهارنظری نکرده است. بنا بر اعلام اوکراین، این حملات در روز دوشنبه ۱۹ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی به جا گذاشت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پس این حملات، چاووش‌ اوغلو گفت‌و‌گویی تلفنی با همتای اوکراینی‌اش، دمیتری کولبا، داشته، اما جزئیات این گفت‌و‌گو فاش نشده است.

چاووش‌ اوغلو روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای فقط خواستار «برقراری صلح» در اوکراین شد. او در ادامه افزود: «باید روندی آغاز شود که از حفظ مرز و تمامیت ارضی اوکراین اطمینان حاصل کند. بدون آتش‌بس، صحبت درباره این مسائل به شیوه‌ای سالم ممکن نیست: یک آتش‌بس دوام‌پذیر و صلح.»

ترکیه پیش‌تر نیز در واکنش به الحاق چهار استان اوکراین به روسیه، این اقدام را «نقض جدی» قوانین بین‌المللی خواند و خواستار مذاکره برای پایان جنگ شد.

بیشتر از جهان