تغییرات اقلیمی به خطر خشونت علیه زنان دامن می‌زند

زنان بیشتر در معرض خطر مشکلات اجتماعی ناشی از بحران تغییرات اقلیمی‌اند

«رفاه و حقوق زنان و دختران نباید در حاشیه باشد؛ بلکه باید در کانون خط‌‌مشی‌ها و پاسخ‌ها قرار داشته باشد» - UN_SPExperts

یک کارشناس حقوق بشر سازمان ملل متحد هشدار داد که بحران تغییرات اقلیمی در حال افزایش دادن خطر خشونت علیه زنان و دختران است.

ریم السالم، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور خشونت علیه زنان و دختران، می‌گوید که پدیده‌های اجتماعی-سیاسی و اقتصادی ناشی از مشکلات محیط زیستی از جمله درگیرهای مسلحانه، آوارگی و کمبود منابع زیستی زنان بیشتری را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گفته السالم، تغییرات اقلیمی «مهم‌ترین [عامل] دامن‌زننده به تهدید‌ برای زنان و دختران است و بر اشکال فعلی و جدید نابرابری جنسیتی تاثیرهایی پردامنه دارد».

او افزود: «تغییرات آب‌وهوایی نه تنها بحران زیستی است، بلکه اساسا مسئله عدالت، شکوفایی و برابری جنسیتی نیز در آن مطرح است و ذاتا با نابرابری و تبعیض ساختاری پیوند دارد و از آن تاثیر می‌پذیرد.»

این متخصص سازمان ملل گفت که شواهد نشان می‌دهند بحران تغییرات اقلیمی تمام انواع خشونت مبتنی بر جنسیت را، از جسمی و روانی گرفته تا اقتصادی، تشدید می‌کند و «در عین حال، دسترسی و اثرگذاری سازوکارهای حفاظتی را محدود می‌کند و احتمال جلوگیری از خشونت را بیش از پیش کاهش می‌دهد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«هنگام وقوع فجایع تدریجی یا آن‌ها که ناگهان آغاز می‌شوند و معیشت را در معرض خطر قرار می‌دهند، جوامع ممکن است به سازوکارهای منفی تاب‌آوری همچون قاچاق انسان، بهره‌کشی جنسی و رسومی آسیب‌زا مانند ازدواج در سن پایین، ازدواج یا ترک تحصیل کودکان روی بیاورند که همگی زنان و دختران را به انتخاب از میان گزینه‌های پرخطر برای زنده‌ ماندن مجبور می‌کند.»

طبق گزارش جدید یک گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور خشونت علیه زنان و دختران در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تغییرات اقلیمی و افت کیفیت محیط زیست در حال بالا بردن میزان خشونت علیه زنان و دختران و افزایش خطر این خشونت برای آنان در سراسر جهان است.

تغییرات اقلیمی مهم‌ترین عامل دامن‌زننده به تهدید علیه زنان و دختران است

روال‌های ویژه سازمان ملل(@UN_SPExperts)۵ اکتبر ۲۰۲۲

در ماه فوریه گزارش شد که تغییرات اقلیمی جوامع کشاورزی زیمبابوه را تخریب می‌کند و کودکان و زنان جوان را به روسپی‌گری می‌کشاند.

طبق برآوردها، صدها دختر مناطق روستایی این کشور در پی نابودی محصولات زراعی‌ خود بر اثر خشکسالی و سیل‌های ناگهانی، به تجارت جنسی در شهرها و شهرک‌ها پیوسته‌اند.

دختر نوجوانی به نام چیپو به خبرگزاری الجزیره گفت بعد از آنکه سیلابی ناگهانی خانه‌شان در روستا را از بین برد، به شهر اپورت فرار کرد.

چیپو که برای برملا نشدن هویتش، تغییر نام داده است، می‌گوید: «وقتی آمدم، ۱۶ سال بیشتر نداشتم و به دلیل بی‌پولی از پس تامین مخارج تحصیل برنمی‌آمدم. بعد به کارگری جنسی کشانده شدم.»

السالم از جامعه بین‌المللی در خواست کرد تعهد خود به برقراری برابری جنسیتی را دوچندان کند و مقابله با تغییرات اقلیمی و رفع خطر بلایا را به اقدام‌های حقوق بشری پیوند بزند.

او افزود: «برای آنکه کوشش‌های هماهنگ ما برای مقابله با تغییرات اقلیمی به‌راستی با حساسیت جنسیتی و تحول‌آفرین توام باشد، لازم است اقدام‌ برای رسیدگی به آسیب‌پذیری‌های زنان و دختران بر شناخت نقش و عاملیت آن‌ها به عنوان سهام‌داران قوی در حوزه خط‌مشی‌ها مبتنی باشد.»

«رفاه و حقوق زنان و دختران نباید در حاشیه باشد؛ بلکه باید در کانون خط‌‌مشی‌ها و پاسخ‌ها قرار داشته باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان