نازنین زاغری: بریتانیا باید به نقض حقوق بشر در ایران واکنش نشان دهد

این شهروند ایرانی‌ـ‌ بریتانیایی می‌گوید که اعتراض‌ها در ایران خاطرات تلخ تحمل شش سال زندان در جمهوری اسلامی را برایش زنده می‌کند

نازنین زاغری، شهروند بریتانیایی‌‌ـ‌ایرانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز از خیزش سراسری مردم ایران حمایت کرد و از بریتانیا خواست که بر آنچه در ایران می‌گذرد چشم نبندد.

جمهوری اسلامی ایران نزدیک به شش سال پیش نازنین زاغری را در فرودگاه تهران به جرم «جاسوسی» بازداشت کرد. قوه قضاییه ایران سال ۱۴۰۰، هنگامی‌ که دوران محکومیت پنج‌ساله نازنین زاغری به پایان رسیده بود، او را با اتهام تازه‌ای به یک سال زندان دیگر نیز محکوم کرد. او در نهایت اسفند ۱۴۰۰ به همراه انوشه آشوری، زندانی دو تابعیتی دیگر، در ازای پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران آزاد شد.

نازنین زاغری در گفت‌وگوی تازه خود که روز جمعه هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۱) منتشر شد، درباره خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت گفت که زنان و دختران معترض ایرانی به خیابان‌ها آمده‌اند و دولت بریتانیا باید در مورد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی اقدام کند. او با تاکید بر این‌که «جهان نمی‌تواند چشم خود را بر ایران ببندد»، افزود: «اگر درباره حقوق بشر صحبت می‌کنیم، باید به آن هم عمل کنیم. حرف زدن ارزان است، اما آنچه مهم است عمل کردن به وعده‌ها است. من می‌خواهم که [دولت بریتانیا] آنچه را که در حال رخ دادن است مشاهده کند، نه اینکه چشم خود را بر آن ببندد.»

او که پیش از این با کوتاه کردن موهایش، همبستگی‌اش را با زنان معترض ایرانی نشان داده بود، گفت: «آنچه به رژیم ایران کمک کرده است تا تسلطش بر مردم را ادامه دهد، این است که آن‌ها را بازداشت و ارتباطشان را با بقیه جهان قطع می‌کند. آن‌ها معترضان را به سلول انفرادی می‌برند یا در فضایی ناشناخته قرار می‌دهند که ازنظر احساسی بسیار شکننده است. هر بار که خبر دستگیری کسی را می‌شنوم خاطرات خودم تداعی می‌شود و به یاد می‌آورم که در دوران بازداشت چقدر درمانده بودم.»

نازنین زاغری با «قدرتمند» خواندن تظاهرات مردم در ایران افزود: «زنانی که به خیابان‌ها می‌آیند تاریخ را می‌سازند. آن‌ها خشونت نمی‌ورزند، بلکه با تظاهرات مسالمت‌آمیزشان به جهان می‌گویند که ما اینجا هستیم، ما را ببینید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین گفت که اعتراض‌ها در ایران دیگر فقط بر سر حجاب نیست، بلکه ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته است.

نازنین زاغری ادامه داد: «مسئله حجاب در ایران یک تفکر مذهبی نیست، بلکه سیاسی است. حکومت ایران به‌طور سامانمند زنان ایرانی را سرکوب می‌کند و این سرکوب، ابزار اصلی آن‌ها برای حکومت بر مردم است، بنابراین می‌بینیم که اگر در جمهوری اسلامی شما به‌عنوان یک شهروند بخواهید از حقوقتان دفاع کنید و در مورد حقوق زنان، حقوق کارگران یا هر چیز دیگری نظر بدهید، تهدیدی برای امنیت ملی شناخته می‌شوید. دولت ایران از کسی که بخواهد در برابرش مقاومت کند چشم‌پوشی نمی‌کند.»

نازنین زاغری در این گفت‌وگو همچنین انتقادهای قبلی خود را درباره اقدام‌های دولت بریتانیا برای فراهم کردن شرایط آزادی‌اش تکرار کرد و گفت که این کار می‌توانست شش سال پیش انجام شود. او همچنین تاکید کرد که پس از آزادی هرگز احساس رهایی نکرده است و افزود: «آزادی تنها زمانی میسر می‌شود که هیچ‌کس به دلیل دفاع از حقوق خود به زندان نیفتد.»

او از دولت بریتانیا خواست که نقض حقوق بشر در ایران را ببیند، از حقوق بشر حمایت کند و اقدام‌های عملی، ازجمله در نظر گرفتن تحریم‌ها را مد نظر قرار دهد. او گفت که انتظار دارد لیز تراس، نخست‌وزیر جدید بریتانیا آنچه را که در جمهوری اسلامی در حال رخ دادن است محکوم کند.

نازنین زاغری پیش از این نیز در دیدار با بوریس جانسون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، با انتقاد از گفته‌های او در دوران تصدی‌اش بر وزارت خارجه، گفته بود که سخنان او تاثیر مستقیمی بر حبس شش ساله این زندانی سیاسی پیشین در ایران داشت و چهار سال و نیم از زندگی‌اش زیر سایه اشتباه جانسون گذشت.

بوریس جانسون بین سال‌های ٢٠١٦ تا ٢٠١٨ وزیر امور خارجه بود. او در سال ٢٠١٧ طی سخنانی مدعی شده بود که نازنین زاغری به آموزش روزنامه‌نگاری مشغول بوده است؛ اظهاراتی که بعدا تهران از آن همچون بهانه‌ای برای ادامه بازداشت زاغری استفاده کرد.