تداوم خیزش سراسری در ایران؛ تلویزیون جمهوری اسلامی هک شد

شاهزاده رضا پهلوی در پیامی خطاب به مردم گفت: «رمز پیروزی اتحاد، همبستگی و تداوم است. اعتراض خیابانی را با اعتصابات سراسری تکمیل کنید»

در چهارمین هفته خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، ده‌ها تجمع اعتراضی در شهرهای کوچک و بزرگ ایران، از جمله در مناطق مختلف تهران، مشهد، سنندج، برگزار شد.

معترضان در چهارمین هفته اعتراض‌های ضدحکومتی، علیه مقام‌های ارشد نظام جمهوری اسلامی شعار دادند و در برخی از شهرها نیز با نیروهای امنیتی درگیرهای شدیدی رخ داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به‌نقل از منابع خود نوشت در جریان اعتراض‌های ضدحکومتی روز شنبه در ایران، تا لحظه تنظیم این خبر، دست‌کم دو تن کشته شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس نیروهای امنیتی-انتظامی حکومت ایران روز شنبه در سنندج یک مرد را به‌صرف بوق زدن در یکی از خیابان‌های اصلی شهر، هدف گلوله قرار دادند و کشتند.

همزمان گروه هکری و افشاگر موسوم به «عدالت علی» شامگاه شنبه، در میان تظاهرات‌های سراسری ضد‌حکومتی در ایران، برنامه خبر ساعت ۹ شب صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را هک کرد. در تصویر هک‌شده، عکس سه تن از زنان کشته‌‌شده دیده می‌شود و علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی، به‌عنوان عامل کشتار و سرکوب معترضان معرفی شده است.

سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه اعلام کرد در جریان اعتراض‌های ضدحکومتی هفته‌های گذشته در ایران، دست‌کم ۱۸۵ تن کشته‌شده‌اند.

این سازمان حوادث اخیر را مصداق «جنایت علیه بشریت» خواند و مدیر این سازمان خواستار پاسخگو کردن آمران و عاملان این جنایت و پیگرد قانونی آنها از طریق تشکیل یک هیئت بین‌المللی مستقل تحت نظارت سازمان ملل شد.

براساس آمار و اطلاعات سازمان حقوق بشر ایران، ۱۹ تن از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند.

تشکل‌های دانشجویی، زنان وانجمن‌های صنفی معلمان و بازنشستگان، ازجمله شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، انجمن صنفی معلمان کردستان، کانون‌های صنفی معلمان تهران و گیلان، استادان دانشگاه شریف، دانشجویان دانشگاه‌های بهشتی، تهران، شریف، علم و فرهنگ و اتحاد بازنشستگان با انتشار فراخوان‌ها و بیانیه‌هایی ضمن حمایت از خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، اعلام کرده بودند که از روز شنبه، ۱۶مهرماه به اعتصاب و اعتراض‌های خود را ادامه می‌دهد.

در بیست‌ودومین روز خیزش سراسری، اعتصاب‌ها و اعتراضات در داخل ایران درحالی ادامه دارد که همچنان ایرانیان خارج کشور نیز در شهرهای مختلف تجمعاتی در همبستگی با آن‌ها و علیه جمهوری اسلامی برگزار می‌کنند و مقام‌های کشورهای مختلف جهان نیز بیش از گذشته به اعلام حمایت خود از این اعتراض‌ها پرداختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزرای خارجه هفت کشور غربی، شامل آلمان، کانادا، بلژیک، سوئد، اسپانیا، فرانسه و شیلی، روزجمعه، ۱۵ مهرماه، با انتشار یک پیام ویدیویی مشترک اعلام کردند که از زنان ایرانی در مسیر رسیدن به حقوقشان، آزادی و صلح، حمایت می‌کنند. 

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نیز روز جمعه اعلام کرد که در واکنش به سرکوب اعتراضات مردم ایران و بی‌اعتنایی مقام‌های جمهوری اسلامی به حقوق بشر، تصمیمی برای ممنوعیت ورود اعضای ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آن کشور گرفته شده است که بر اساس آن نیمی از اعضای ارشد سپاه پاسداران، یعنی حدود ۱۰ هزار نفر، برای همیشه از ورود به خاک کانادا منع خواهند شد.

او گفت: «کانادا با به‌کارگیری تمام ابزارهایی که در اختیار دارد، به تقویت پیام امید و آزادی زنان شجاع ایران و تمامی حامیان آن‌ها ادامه خواهد داد، همان‌طور که همچنان در کنار خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲ نیز خواهد ایستاد.»

اعتراض‌های سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی درحالی ادامه دارد که مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون بارها مدعی خاتمه‌یافتن اعتراضات شده و از تمام ابزارهای خود برای سرکوب این خیزش سراسری استفاده کرده‌اند، اما همچنان ناکام ماند‌ه‌اند.

جمهوری اسلامی علاوه‌بر کشتار دست‌کم ۱۸۵ تن از معترضان و بازداشت چندین هزار نفر در اعتراضات خیابانی و نیز بازداشت ده‌ها نفر از فعالان سیاسی، مدنی، فرهنگی و حتی فوتبالیست‌ها، بازیگران سینما و تئاتر و خوانندگان، دانشجویان و روزنامه‌نگاران در کنار قطع اینترنت، نتوانسته است این خیزش عمومی را سرکوب کند.