استادان دانشگاه شریف در اعتراض به دستگیری دانشجویان تجمع می‌کنند

«فاجعه صدمه به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ علمی کشور ثبت خواهد شد»

استادان دانشگاه صنعتی شریف در بیانیه‌ای اعلام کردند روز یکشنبه، ۱۶ مهرماه، در حمایت از دانشجویان و به نشانه اعتراض به «هتک حرمت دانشگاه» در مقابل کتابخانه مرکزی این دانشگاه تجمع می‌کنند و این روز را «روز سوگ مظلومانه دانشگاه صنعتی شریف» می‌نامند.

شورای دانشگاه صنعتی شریف که اصلی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری در این دانشگاه است و اعضای آن را رؤسای دانشکده‌ها و اعضای هیئت‌علمی تشکیل می‌دهند، در پی وقایع روز یکشنبه ۱۰ مهرماه، در بیانیه‌ای ضرب و شتم و اعمال خشونت علیه دانشجویان و استادان را از سوی نیروهای لباس شخصی «قویا» محکوم و تاکید کردند که مخالفت و اعتراض مدنی، حق طبیعی هر انسانی است.

امضاکنندگان این بیانیه کاربرد خشونت کلامی و ناسزاگویی به دانشجویان و اساتید را نیز مغایر با «فرهنگ اصیل دانشگاه صنعتی شریف» دانستند و آن را محکوم کردند.

شورای دانشگاه صنعتی شریف در ادامه دستگیری و وارد کردن صدمه به دانشجویان جدیدالورود را که تنها دو روز از ورود آنان به دانشگاه می‌گذشت، «بسیار دردناک» توصیف و تاکید کرد که این «فاجعه» در تاریخ علمی کشور ثبت خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استادان دانشگاه صنعتی شریف «تعرض» نیروهای لباس شخصی و امنیتی به حریم دانشگاه از جمله پارکینگ و اقدام‌های سوء آن را هم محکوم کردند و خواستار «دستور اکید برای عدم تکرار اتفاق‌های مشابه در آینده شدند».

شورای دانشگاه صنعتی شریف همچنین مراتب انزجار خود را از مسببان این حوادث اعلام کرد و از مسئولان دانشگاه خواست علیه آنان در مراجع قضایی طرح شکایت کنند.

استادان دانشگاه صنعتی شریف در ادامه ضمن قدردانی از استادانی که روز یکشنبه از دانشجویان حمایت کردند، خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی دانشجویان دربند شدند.

شورای دانشگاه صنعتی شریف از تمامی استادان این دانشگاه دعوت کرد که روز یکشنبه ۱۶ مهرماه از ساعت ۱۳ به مدت دو ساعت در مقابل کتابخانه مرکز دانشگاه «به نشانه اعتراض به هتک حرمت دانشگاه و وقایع ناگوار یکشنبه» تجمع کنند.

این شورا در پایان نیز «همبستگی کامل خود را با دانشجویان در جهت حفظ امنیت، حریم و حرمت ایشان» اعلام کرد.

روز یکشنبه ۱۰ مهرماه تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با دخالت شماری از بسیجیان دانشگاه و ورود نیروهای لباس شخصی به خشونت کشیده شد. در این واقعه شمار زیادی از دانشجویان دستگیر و تعدادی از آنان نیز مجروح شدند. ویدیوهایی که در فضای مجازی و رسانه‌ها در شامگاه یکشنبه منتشر شد نشان می‌داد که دانشجویان در پارکینگ دانشگاه محبوس شده‌اند و نیروهای لباس شخصی پس از دستگیری آنان را به مکان‌های نامعلومی می‌برند.

برخورد خشونت‌آمیز علیه دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف موجی از انزجار و اعتراض در میان مردم، کاربران فضای مجازی، استادان دانشگاه و دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها ایجاد کرد و گروهی از استادان دانشگاه‌های مختلف اعلام کردند که به اعتراض‌های دانشجویان می‌پیوندند و کلاس‌های درس را تحریم می‌کنند.

هم‌اکنون نزدیک به ۱۰۰ مرکز دانشگاهی در سراسر ایران به اعتراض‌های سراسری پیوسته‌اند و دانشجویان در بسیاری از این مراکز از حضور در کلاس‌های درس امتناع می‌کنند.

هم‌زمان با اعتصاب گسترده دانشجویان، تعدادی از اساتید دانشگاه نیز به‌صورت گروهی و فردی کلاس‌های درس را تحریم کردند و به اعتصاب سراسری دانشگاه‌ها پیوسته‌اند. برخی از آنان نیز از عضویت در هیئت‌علمی دانشگاه استعفا کردند. نصرالله حکمت، استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و لیلی گله‌داران استاد دانشگاه هنر شیراز از آن جمله‌اند.

شماری از استادان دانشگاه صنعتی شریف نیز در واکنش به بازداشت دانشجویان، دست به اعتصاب زده‌اند. شهرام خزایی، سهراب راهوار، علی قاضی‌زاده، مهرزاد پورمحمد نامور، علیرضا معززی تهرانی، زهرا کاوه‌وش و علی شریفی زارچی هفت تن از استادان دانشگاه صنعتی شریف‌اند که اعلام کرده‌اند تا زمان آزادی دانشجویان بازداشتی اعتصاب می‌کنند.

پیش‌تر شماری از اساتید دانشگاه‌های دیگر مانند فردوسی مشهد و هنر تهران نیز با انتشار بیانیه‌هایی پیوستن خود به اعتصاب‌ها را اعلام و تاکید کردند که تا آزادی دانشجویان بازداشتی در کلاس‌های درس حاضر نمی‌شوند.