نخست‌وزیر پیشین عراق از اوضاع کنونی افغانستان ابراز تاسف کرد

شورای مقاومت در عراق از جهان خواست برای نجات افغانستان متحد شوند

Twitter@Atamuhammadnoor

عطا محمد نور، عضو شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، که برای دیدار با شماری از مقام‌های عراقی به این کشور سفر کرده است، پس از دیدار با نوری المالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق و رئیس چارچوب هماهنگی‌‌های پارلمانی این کشور، در توییتر نوشت که نوری المالکی در این دیدار ضمن ابراز تاسف از سقوط نظام پیشین و اوضاع کنونی در افغانستان، اظهار امیدوار کرده است که دموکراسی و ثبات بار دیگر بر افغانستان حاکم شود.

رحمت الله یارمل، محمد محقق و عبدالله قرلق نیز در این سفر عطا محمد نور را همراهی می‌کنند.

عطا نور می‌افزاید که در این دیدار، درباره افراط‌گرایی دینی و راه‌های مبارزه با آن، گسترش خطر تروریسم در منطقه، فقدان حکومت‌داری در حوزه تحت تسلط طالبان، نسل‌کشی و کشتارهای قومی و مذهبی هدفمند و تشدید تنش‌های قومی در افغانستان نیز گفت‌وگو شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این چهار عضو شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان روز ۲۹ سپتامبر در نشستی در عراق، از کشورهای جهان و به‌ویژه کشورهای اسلامی خواستند طالبان را به رسمیت نشناسند و رژیم طالبان را سرنگون کنند.

 در این نشست، عطا محمد نور به رابطه نزدیک طالبان با گروه‌های تروریستی جهان و منطقه اشاره کرد و گفت که طالبان در حال حاضر با تمام گروه‌های تروریستی رابطه بسیار نزدیک دارند و میان طالبان و این گروه‌های تروریستی هیچ فرقی نیست. او جهان اسلام را به مقابله با تروریسم فراخواند و تاکید کرد جهان باید پیش از آنکه دیر شود،‌ با این تهدیدها مبارزه کند.

رحمت‌الله یارمل، دیگر عضو شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان هم که در حکومت پیشین استاندار زابل بود، طالبان را دروغگو، قاتل، افراطی و نامرد خواند. به گفته یارمل، طالبان نماینده مردم افغانستان نیستند: «آنان با زندگی انسانی و پیشرفت و زندگی مدرن در افغانستان مخالف‌اند». او اضافه کرد که طالبان حقوق مردم را نقض کرده‌اند، جوانان را می‌کشند و آزادی‌های مردم را از آنان گرفته‌اند.

محمد محقق نیز در این نشست، طالبان را دروغگو و جنایتکار خواند و گفت: «پیش از آنکه افغانستان به طالبان تحویل داده شود، تبلیغات گسترده‌ای برای سفیدنمایی طالبان انجام و گفته می‌شد که طالبان تغییر کرده‌اند.» 

محقق افزود: «نقض روزافزون حقوق بشر مانند بازداشت، شکنجه و کشتن مردم، زندانی کردن و سرکوب زنان معترض، منع زنان و دختران از تحصیل و کار نشان‌دهنده این است که طالبان هیچ تغییری نکرده‌اند. آن‌ها هر روز مردم را آزار می‌دهند و حقوق بشر را نقض می‌کنند.»

اعضای شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در عراق از جهان و به‌ویژه کشورهای اسلامی، خواستند برای مبارزه با تروریسم در افغانستان متحد شوند.

بیشتر از جهان