حریق در بازار کوته‌سنگی کابل؛ دو پاساژ بزرگ در آتش می‌سوزند

دلیل آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست؛ آتش‌نشان‌ها هنوز نتواسته‌اند آتش را مهار کنند

پاساژ احمدی واقع در منطقه شلوغ و پررفت‌وآمد کوته سنگی در ناحیه پنجم کابل، صبح چهارشنبه، ۱۳ مهر، آتش گرفت. این پاساژ پارچه‌فروشی در کنار پاساژ بزرگ ۱۲ طبقه اباسین زدران قرار دارد و در نتیجه گسترش دامنه آتش، تا زمان نوشتن این گزارش، بخش‌های از پاساژ اباسین زدران نیز دچار حریق شده است.

ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که آتش‌ به شدت در حال گسترش است و با تعداد اندک آتش‌نشانان حاضر در محل، مهار آتش ناممکن به نظر می‌رسد.

مقام‌های امنیتی طالبان تاکنون در مورد این حادثه اظهار نظر نکرده‌اند.

دلیل این آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست و منابع حاضر در محل حادثه می‌گویند که نیروهای آتش‌نشانی اداره پلیس طالبان خیلی دیرتر به محل رسیدند و اکنون آتش به قدری شدید شده است که با یکی دو خودرو آتش‌نشانی موجود، مهارشدنی نیست.

دو پاساژ احمدی و اباسین زدران، در یکی از پرترددترین مناطق کابل قرار دارند؛ جایی که روزانه هزاران نفر مغازه‌دار و خریدار، دست‌فروش دوره‌گرد و صاحبان مشاغل کوچک اطراف آن پرسه می‌زنند. این دو پاساژ در سال‌های پیش نیز آتش گرفته بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاساژ اباسین زدران در سال ۱۳۹۵، پس از آنکه دو نفر با لباس پلیس به پاساژ وارد شدند و درباره وقوع حمله انتحاری هشدار دادند، به طرز مشکوکی آتش گرفت و ظرف یک ساعت، آتش به تمام ۱۲ طبقه این ساختمان سرایت کرد. در این آتش‌سوزی که حدود ۲۰ ساعت ادامه داشت، تمام مغازه‌ها و تاسیسات موجود در پاساژ از بین رفتند. به گفته مالکان، آن آتش‌سوزی هولناک به از دست رفتن شغل و امکانات امرار معاش حدود چهار هزار نفر منجر شد. پاساژ اباسین زدران پس از آن آتش‌سوزی، بازسازی شد.

در حال حاضر، خسارت مالی واردآمده به مغازه‌داران این دو پاساژ و دست‌فروشان اطراف آن‌ها هنوز قابل پیش‌بینی و مشخص نیست و لازم است ابتدا آتش‌سوزی به طور کامل مهار شود.

بیشتر از جهان