سازمان ملل: مذاکرات برای تمدید آتش‌بس در یمن ادامه دارد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از دستیابی به توافق برای آتش‌بس در یمن ناامید است

به‌رغم چالش‌ها و پیچیدگی‌های پیش رو، تلاش‌ها باید ادامه پیدا کند - MOHAMMED HUWAIS / AFP

هرچند تلاش‌های اخیر سازمان ملل متحد و طرف‌های درگیر در یمن برای تمدید آتش‌بس در این کشور ناکام ماند و با پایان یافتن آتش‌بس قبلی در تاریخ یکشنبه، ۱۰ مهر ۱۴۰۱، آتش جنگ بار دیگر در یمن شعله‌ور شد، سازمان ملل شامگاه دوشنبه، ۱۱ مهر، از ادامه این مذاکرات خبر داد و افزود که هانس گروندبرگ، نماینده سازمان ملل در امور یمن، همچنان به تلاش‌هایش به منظور دستیابی به گزینه‌های قابل‌پذیرش برای دو طرف به‌منظور تمدید آتش‌بس ادامه می‌دهد.

این در حالی است که شبه‌نظامیان حوثی از موافقت با پیشنهاد جدید نماینده سازمان ملل در یمن برای تمدید آتش‌بس که عصر یکشنبه منقضی شد، خودداری کرده‌اند.

در همین حال، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، با اشاره به ناامیدی جامعه جهانی از دستیابی به توافق، در مورد تمدید و گسترش آتش‌بس در یمن، گفت: «من هنوز امید خود را از دست نداده‌ام. علاوه بر این، زمان برای دولت یمن و حوثی‌ها برای اجرای کاری که به نفع مردم یمن باشد، پایان نیافته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او خاطرنشان کرد: «مذاکرات ادامه خواهد داشت و گروندبرگ همچنان به تلاش‌هایش به منظور دستیابی به گزینه‌های موردپذیرش دو طرف برای تمدید آتش‌بس ادامه می‌دهد.»

دوجاریک در بیانیه‌ای که در پایگاه خبری سازمان ملل منتشر شد، با اشاره به اهمیت آتش‌بس، افزود: «غیرنظامیان در یمن از آتش‌بسی که در طول چند ماه گذشته در این کشور حاکم بود، بهره بردند. شمار تلفات غیرنظامیان به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت، واردات سوخت از طریق بندر حدیده بحران کمبود سوخت در یمن را آرام کرد و پروازهای تجاری از فرودگاه صنعا به امان و دیگر شهرها ادامه یافتند.»

او ادامه داد: «ما از هر دو طرف می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کنند و از هرگونه تحریک یا اقدامی که ممکن است به تشدید خشونت منجر شود، خودداری کنند.» او همچنین از دولت یمن و حوثی‌ها خواست با یکدیگر تعامل داشته باشند و تلاش‌های خود را بر ادامه و تکمیل مذاکرات متمرکز کنند.

دوجاریک تاکید کرد هرچند آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از دستیابی به توافق برای آتش‌بس در یمن ناامید است، این به معنای پایان تلاش‌های سازمان ملل نیست. به گفته او، به‌رغم چالش‌ها و پیچیدگی‌های پیش رو، تلاش‌ها باید ادامه پیدا کند و هنوز فرصت دستیابی به آتش‌بس پایان نیافته است و دو طرف می‌توانند با برداشتن گام‌هایی به سمت آرامش و کاهش تنش، به خشونت متوسل نشوند و مسیر بازگشت به آتش‌بس را بار دیگر هموار کنند.

البته هانس گروندبرگ، نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن، روز شنبه، ۹ مهر، پیشنهادی را مبنی بر تمدید آتش‌بس برای یک دوره شش ماهه با افزودن عناصر اضافی بر اساس نتایج مثبت به‌دست‌آمده در شش ماه گذشته، به طرفین ارائه کرد. دولت یمن از این پیشنهاد استقبال کرد اما شبه‌نظامیان حوثی آن را رد کردند و از پذیرش مفاد آن سر باز زدند.

بیشتر از جهان