شورای حقوق بشر سازمان ملل: اجرای عدالت حق مهسا امینی و خانواده او است

شورای حقوق بشر سازمان ملل از جمهوری اسلامی خواست تا در مورد قتل مهسا امینی تحقیقاتی «سریع، کامل، بی‌طرفانه و شفاف» انجام دهد

میشل تایلر، نماینده دائمی ایالات متحده آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل، با انتشار توییتی در حساب کاربری‌اش نوشت دولت آمریکا در روز جمعه، ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲، به همراه ۵۳ کشور دیگر از جمهوری اسلامی ایران خواست تا در مورد قتل مهسا امینی تحقیقاتی «سریع، کامل، بی طرفانه و شفاف» انجام دهد. 

تایلر همچنین در این توییت نوشت که جامعه بین‌المللی نباید سرکوب مردم معترض ایران به دست نیروهای امنیتی و انتظامی وابسته به جمهوری اسلامی را نادیده بگیرد و ایالات متحده آمریکا نیز به همین دلیل در کنار مردم ایران ایستاده است. 

میشل تایلر در عین‌حال تصویر متن مربوط به بیانیه شورای حقوق بشر سازمان ملل در این مورد را نیز منتشر کرد. این شورا در بیانیه مورد نظر نوشت خبر درگذشت مهسا امینی «نگرانی و اندوه» اعضای این شورا را به‌همراه داشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در بخشی از این بیانیه اعلام کردند که با «سرپرست کمیساریای عالی، زنان سازمان ملل و گزارشگران ویژه»، که نقض حقوق زنان و اعمال خشونت‌های فیزیکی علیه این گروه اجتماعی را محکوم کردند، همصدا خواهند شد. 

کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در بخشی از این بیانیه چنین نوشتند:«ما قویا از حکومت ایران می‌خواهیم تا از اعمال زورِ نامتناسب با اعتراضات صلح‌آمیزِ کسانی که در پی استفاده از حق آزادی عقیده خود هستند و خواستار پایان دادن به اعمال خشونت و تبعیض علیه زنان‌اند، خودداری کند.»

نویسندگان این بیانیه همچنین از جمهوری اسلامی خواستند تا وضعیت حقوقی زنان در ایران را با استاندارهای بین‌المللی حقوق بشر هماهنگ کند. این گروه از کشورها در فراز پایانی این بیانیه بر اهمیت پرونده مربوط به قتل مهسا امینی به دست ماموران رسته موسوم به «امنیت اخلاقی» پلیسِ جمهوری اسلامی تاکید کرد و اجرای عدالت و آگاهی از حقیقت را حق مهسا امینی و خانواده او دانستند.