«اغتشاش» اسم رمز سرکوب

آخرین تلاش‌های افراد نزدیک به حکومت برای برچسب زدن به خیزش سراسری مردم

مسئولان جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند با برچسب زدن به معترضان آن‌ها را عوامل بیگانه جلوه دهند یا با فحاشی به آن‌ها به صورت لفظی قدرت‌نمایی کنند - AFP

افراد نزدیک به حاکمیت آخرین حربه‌‌های خود را برای برخورد با مخالفان جمهوری اسلامی به کار گرفته‌اند. حکومت جمهوری اسلامی سال‌ها است که به مخالفانشان برچسب «اغتشاشگر» می‌زند؛ برچسبی که دیگر کارایی سابق را ندارد و ریزش از نظام جمهوری اسلامی به سطح جدیدی وارد شده است؛ با این حال احمد خاتمی همان تعابیر همیشگی خود را در مورد اعتراض‌ها مردمی تکرار کرد و مدعی شد خیزش سراسری مردم ایران را «اغتشاشگرانی» به راه انداخته‌اند که «از یک سال پیش خود را برای اغتشاش آماده کرده بودند».

این عضو مجلس خبرگان رهبری در سخنانش، بار دیگر به ماجرای تخریب ۶۰ آمبولانس در اعتراض‌ها اشاره کرد. این در حالی‌ است که در رسانه‌های اجتماعی بارها فیلم‌هایی منتشر شد که ثابت می‌کرد نیروهای امنیتی برای انتقال نیرو و در مواردی انتقال بازداشتی‌ها از آمبولانس‌های بدون پلاک یا با پلاک سپاه استفاده می‌کنند تا هم شناسایی نشوند، هم به‌راحتی از میان جمعیت عبور کنند و هم در صورت برخورد مردم با این خودروها، از آن به عنوان وسیله‌ای برای حمله و تبلیغ علیه معترضان استفاده کنند.

خاتمی بار دیگر سعی کرد با توسل به باورهای مذهبی، آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی را آتش زدن نام خدا بنامد. او گفت: «از نگاه اغتشاشگران، جرم این مردم حمایت از نظام اسلامی است؛ لذا پرچم این مردم را که به نام الله مزین است، به آتش کشیدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خضریان، نماینده مجلسی که پیش از این، روز تصویب طرح صیانت را عید خوانده بود و انگلیسی حرف زدن پرغلطش سوژه کاربران فضای مجازی شده بود، صحبت‌های احمد خاتمی را تکرار کرد و مدعی شد که تضعیف پلیس و در نتیجه‎ جولان اغتشاشگران آموزش‌دیده را شاهد است.

این نماینده مجلس در حالی که گویی پشت پرده‌ای را افشا می‌کرد، اعلام کرد که «زن» به یک ‎اسم رمز تبدیل شده است. این در حالی‌ است که خضریان تنها شعار مردم ایران در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی را تکرار کرد و مردم این شعار را علنا در حمایت از مهسا می‌نویسند.

او همچنین در اظهاراتی عجیب، خیزش سراسری مردم ایران را در پاسخ به مراسم اربعین دانست و مدعی شد: «حضور موثر در مراسم اربعین‎ قدرت سیاسی خود را نشان داد و دشمن به دنبال تغییر میدان مبارزه است.»

محمد نبویان، دیگر نماینده مجلس، هم در اظهاراتی توام با عصبانیت، مدعی شد که «اغتشاشگران آدم‌هایی هوس‌باز و دنبال فحشا و هوسرانی در جامعه‌اند که جلو آنان گرفته خواهد شد». او معترضان را «کف روی آب» و «نجاست» خواند.

مسئولان جمهوری اسلامی همیشه پس از وقوع اعتراض‌ها در ایران از این دست سخنان بر زبان می‌آورند. آنان تلاش می‌کنند تا با برچسب زدن به معترضان، آن‌ها را عوامل بیگانه جلوه دهند یا با فحاشی به آن‌ها، به صورت لفظی قدرت‌نمایی کنند. این در حالی‌ است که شایعات و ویدیوهایی از داخل ایران منتشر شده که حاکی از حضور نیروهای بیگانه در ایران برای سرکوب است؛ سرکوبگرانی خارجی که شنیده می‌شود از کشورهای عراق، سوریه و لبنان و از میان گروه‌های همسو با جمهوری اسلامی، جمع‌آوری شده‌اند.